گفتگوی کارگردان جوان تبریزی با نصر/ 

«دیل» بهترین فیلم کوتاه جشنواره میلان ایتالیا شد

1403/07/26 - 08:04 - کد خبر: 122857 نسخه چاپی

نصر: «محمد سیامک‌نیا» متولد ۱۳۷۱ در تبریز، عشق و علاقه اش به سینما را از سال ۹۴ با ورود به انجمن سینمای جوان دنبال کرده و پس از تجربه حضور در پشت صحنه پروژه های سینمایی، امروز درخشش فیلم کوتاهش در یکی از جشنواره های معتبر دنیا را جشن می گیرد. 

به گزارش نصر، فیلم کوتاه «دیل» دومین اثر سینمایی این کارگردان جوان است. وی در سال ۹۷ با فیلم کوتاه «دارکوب، آغاش دَلَن» در جشنواره ها خوش درخشید و امسال، فیلم کوتاه «دیل» را در فضایی خیالی و سورئال روایت می کند. 

ایده داستان دیل
سیامک نیا می گوید: در ایده پردازی این فیلم از خاطره ای الهام گرفتم که با دیدن مردی که زبان بزرگی داشت، در ذهنم تصویر شده بود. این تصویر را به محیطی تعمیم دادم که فردی با زبان عادی، در جامعه ای باشد که همه ملت آن، با زبان بزرگی زاده شده اند. این فیلمنامه کوتاه را در سال ۱۴۰۲ نوشتم و مجوز ساخت آن را در اسفند ماه همان سال گرفتم. 

سومین جشنواره بین المللی رویاپردازی‌ها و رویاهای الکترونیکی در میلان ایتالیا
وی از حضور در این جشنواره می گوید: پخش بین‌المللی فیلم دیل توسط دپارتمان جهانی بحر فیلم به مدیریت خانم مریم بحرالعلومی صورت گرفت. دانشگاه آی یو ال ام میلان ایتالیا از جمله دانشگاه های برتر در حوزه هنر رسانه و سینما‌ است که فیلم کوتاه دیل توانست در بخش اصلی 
جایزه بهترین فیلم کوتاه را ببرد.
 

تجربه کارگردانی 
وی کارگردانی را تجربه ای مدیریتی خواند: در کارگردانی یک پروژه، علاوه بر تجربه بزرگ هنری، تجربه ای مدیریتی در راستای ارتباط و تعامل اتفاق می افتد. من سبک کارگردان های مختلف از تارکوفسکی و پازولینی و برگمان و ... را از طریق کتب و آثار سینمایی دنبال می کردم و به این نتیجه  رسیدم که دوستی با عوامل فیلم،  راز موفقیت پروژه سینمایی است که من هم در انتخاب عوامل فیلمم، این مهم را لحاظ کردم. در کل کارگردانی، کار سختی است و عشق به این حوزه موجب ماندن و تلاش کردن است. 

موسیقی و موتیف رنگ در فیلم دیل 
سیامک نیا در این خصوص بیان داشت: این فیلم نزدیک به ۱۹ دقیقه در فضایی سورئال و بدون دیالوگ روایت می شود. «دیل» صامت و لا زمان است و حتی برای اهالی غیر تبریزی، لا مکان محسوب می شود. در اینجا یک سناریو به واسطه دوربین روایت می شود و در نبود دیالوگ، فضا سازی به واسطه عکس های فیزیکی پیش می رود در نتیجه رنگ و زوایای دوربین و موسیقی بسیار ارزش میابند.
وی از موسیقی این فیلم گفت: من موسیقی را در پیش برد درام مهم می دانم. الیار شیخی، موزیسین این کار بود که به عنوان اولین تجربه خود، در این فیلم ۴ قطعه موسیقی نواخت که تلفیقی از موسیقی سنتی آذربایجانی با موسیقی مدرن بود. 
 

حمایت ارگان های فرهنگی!
وی اذعان داشت: گلایه مندم و خیلی نمی خواهم در این مورد صحبت کنم چون در این زمینه همواره کم لطفی دیده ایم. انجمن سینمای جوان و مراکز مردم نهاد هنری به تناسب امکاناتشان کمک می کنند ولی امکاناتشان محدود است. من در ساخت این فیلم مستقل کار کردم و کمک مالی و تبلیغاتی از هیچ ارگانی ندیدم. 
برنامه های آتی 
وی از بازنویسی فیلمنامه ای بلند خبر داد: من فیلمنامه ای  با فرم و داستانی متفاوت در دست دارم که در مرحله بازنویسی است.
به گزارش نصر، انگیزه هیئت داوران برای اهدای این جایزه بدین شرح است: زبان (دیل) با تسلط قابل توجه بر زبان سینمایی، ژانر دیستوپیایی را از طریق داستان گویی تاثیرگذار بصری دوباره احیا می‌کند. ارکستراسیون ماهرانه فضاهای داخلی و خارجی، استفاده خاطره انگیز از رنگ، اجرای بازیگری متقاعد کننده، داستانی هیجان انگیز و جذاب را به تصویر می‌کشد. این فیلم جسورانه به مسائل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی می‌پردازد. در این شاهکار برقراری ارتباط قدرتمند حتی در غیاب دیالوگ نیز موفق عمل می‌کند. 
گفتنی است، محمدرضا قنبری و حسن سلمانی، بازیگران این فیلم هستند. 
انتهای پیام/ 
«دیل» بهترین فیلم کوتاه جشنواره میلان ایتالیا شد فائزه بنی نصرت

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار