رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در مصاحبه با نصر؛

عقب ماندگی آذربایجان شرقی از قطار پیشرفت | استراتژی غلط خودروسازی در ایران+ فیلم

1403/07/22 - 16:15 - کد خبر: 122594 نسخه چاپی

نصر:رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: بررسی‌های ۱۲ سال اخیر نشان می دهد آذربایجان ‌شرقی که یکی از مهمترین قطب‌های صنعتی کشور است از مسیر پیشرفت خود فاصله گرفته، امید است با شرایط سیاسی موجود و دولت جدید که به تازگی تغییر کرده شرایط بهبود یابد و از مسئولین و مدیران استانی انتظار می‌رود این فاصله چندساله ترمیم و یا حداقل نسبت به رقبا و همترازان خود برابر شود.

به گزارش نصر؛ علی علیزاده، نماینده مردم ورزقان در مجلس در حاشیه بازدید از نمایشگاه خودرو در جمع خبرنگاران گفت: تعدادی از خودروها تولید ملی بوده که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند با وجود انتقادادات و ایراداتی که مردم به قیمت و کیفیت مطرح می‌کنند و همچنین مشکلات نقدینگی، قیمت گذاری دستوری و استاندارد منجر شده خودروسازان داخلی گلایه‌مند شوند علی الحال شاهد پیشرفت چشمگیری هستیم.
وی اضافه کرد: از مونتاژکارها و واردکنندگان قطعات خودرو انتظار می‌رود به انتقال تکنولوژی اهمیت دهند و به تولید داخلی روی بیاورند تا تولید داخلی را افزایش دهند.
علیزاده اذعان داشت: با این حال کاش می‌توانستیم برندهای مطرح و با کیفیتی را وارد کشور کنیم تا مردم در قبال خروج سرمایه‌ای که در این شرایط سخت اقتصادی متحمل می‌شوند از تکنولوژی در خور خود بهره‌مند شوند.
وی ادامه داد: برخی از خودروهای مونتاژی و وارداتی به حدی بی‌کیفیت اند که قطع به یقین بعد از مدت کوتاهی قابل استفاده مصرف‌کننده نیستند حتی برخی از خودروها خدمات پس‌ از فروش مطلوبی هم ندارند و یا قطعات را با قیمت گزافی واگذار می شوند.
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: ایران 40 سال است که در زمینه خودروسازی فعالیت می‌کند اما پیشرفت خوبی نداشته و منجر به نارضایتی تولیدکننده ‌و مصرف کننده خودرو شده زیرا خودرو با قیمت زیاد و کیفیت پایین ارائه می‌شود.
وی ادامه داد: تولیدکننده و مصرف کننده هر یک در جایگاه خود محق هستند زیرا این استراتژی که در این چند دهه مورد استفاده قرار گرفته یک استراتژی غلط می‌باشد که منجر به این وضعیت نامطلوب شده اما مسیری که در خصوص واردات خودرو پیش گرفته‌ایم امید است در آینده با نارضایتی کمتری مواجه شویم.
علیزاده  اظهار داشت؛ دلیل این فاصله‌ها شاید عدم ‌همکاری مسئولین و یا عدم تمرکز سیاست‌های  کلان و کم کاری در حوزه صنعت می‌باشد ولی باید تمام تلاش را برروی بازگشت صنایع مادر با توجه به پتانسیل و ظرفیت استان گذاشت و  ظرفیت‌های موجود را تقویت کرد چنانچه شرکت‌های مطرح سازنده استان که در حال حاظر ورشکسته و یا زیانده شده اند باید مورد توجه ویژه قرار گیرند.
رئیس کمیسیون صنایع گفت: تولیدکنندگان خودرو داخلی با مشکلات نقدینگی، بدهی تسهیلات ۳۵ درصدی، تعهدات خارج از بازار، زیان‌های انباشته و  قیمت دستوری مواجه می‌شوند که تمام تلاش خود را صرف تسهیل مسیر تولیدکنندگان می‌کنیم.
علیزاده  در خصوص سرمایه گذاری در صنعت خودرو نیز گفت: چند دهه سرمایه ملی صرف عرصه خودروسازی شده با این وجود این مشکلات باقی مانده اند و تولیدکنندگان ملی نمی‌توانند در بازارهای جهانی خوش بدرخشند پس باید درصدد حل این مشکلات باشیم .
نماینده مردم ورزقان گفت: دولت نمی‌تواند تولیدکننده، تاجر و اقتصادان خوب باشد و تنها وظیفه دولت ریل‌گذاری و سیاست‌گذاری است و مابقی کار را باید به بخش خصوصی واگذار کند.
وی ادامه داد: اجرای اصل ۴۴ در بنگاه‌های بزرگ به خوبی عمل نکرد به طوری که اگر امورات از بخش دولتی به بخش خصوصی واگذار نمی شد وضعیت مطلوب تر بود، اما من‌بعد باید بخش خصوصی به معنای واقعی به‌کار گرفته شود.


رئیس کمیسیون صنایع در خصوص واردات خودرو توضیح داد: یک سال پیش مجلس واردات خودرو صفر و کارکرده را تصویب و به دولت ابلاغ کرد و در پیرو آن آیین‌نامه‌ای برای واردات خودروهای دست دوم تهیه شد که قابلیت اجرایی ندارد و همچنین خودروهای صفر را به چند شرکت محدود واگذار کرده‌اند که باز در تعداد محدودی اجرا می‌شود و اصلا قابل قبول و در شأن مردم شریف ایران نیست و باید آیین‌نامه جدیدی در خصوص واردات خودرو دست دوم صادر شود که عملیاتی و قابل اجرا باشد و همچنین واردات خودرو صفر که خدمات پس از فروش و دارای مجوز هستند را از انحصار چند شرکت محدود خارج شود به طوری که میتوان منابع ارزی را از ارز خارجی تامین کرد و با احراز منشاء مجوز ثبت سفارش صادر شود.
انتهای پیام/
عقب ماندگی آذربایجان شرقی از قطار پیشرفت | استراتژی غلط خودروسازی در ایران+ فیلم نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار