معاون فرهنگی و اجتماعی فراجا؛

درباره امنیت کودکان شوخی نداریم

1403/07/16 - 14:01 - کد خبر: 122253 نسخه چاپی

نصر: معاون فرهنگی و اجتماعی فراجا روز جهانی کودک را فرصتی برای تامل بیشتر در ضرورت توجه به ویژگی‌ها و نیازهای این گروه بزرگ از جامعه دانست.

به گزارش نصر، سردار سعید منتظرالمهدی در یادداشتی که به مناسبت هفته کودک منتشر شد با تاکید بر اینکه کودکان برای فرابالیدن و رشدِ مطلوب، نیازمند امنیت و آرامش هستند، گفت: همه ما باید تمام توش و توان خود را بکار بندیم تا چنین نیاز مهمی را برآورده سازیم.
وی با یادآوری اینکه برخلاف گذشته، این اندیشه که کودکان مینیاتور بزرگسالان خود هستند منسوخ شده است، افزود: کودکان از نظر ذهنی، عاطفی، اخلاقی، زیستی واجد ویژگی‌ها و نیازهایی هستند که به کل متفاوت و متمایز از بزرگسالان است و بی تردید تنها با توجه کردن به این تفاوت‌هاست که می‌توان به تربیت نسلی شاداب، تاب‌آور و موفق امیدوار بود.
معاون فرهنگی و اجتماعی فراجا اظهار داشت: یکی از اساسی ترین نیازهای کودکان «نیاز به امنیت روانی» است. چرا که تنها با برآوردن چنین نیازی است که امکان "رشد بهنجار" و هیجانی فراهم می شود. شواهد پرشمار نیز نشان از آن دارد که بزرگ شدن در محیطی که فاقد امنیت است نه تنها «بلوغ هیجانی» کودک و نوجوان را دستخوش آسیب جدی می سازد بلکه حتی امکان بهره‌گیری از توانمندی‌های شناختی و هوشی را نیز از او می ستاند؛ کم نیستند کودکان و نوجوانانی که به سبب نداشتن امنیت روانیِ مطلوب، از ادامه موفقیت‌آمیز تحصیل و مهارت‌آموزی و اجتماعی شدن بازمانده‌اند.
سردار منتظرالمهدی تاکید کرد: همان شکل گیری احساس امنیت روانی در کودکان است که محصول عملکرد مطلوب خانواده، مدرسه و جامعه می‌باشد؛ هر یک از این سه با انجام تمهیداتی می‌توانند روانِ کودک را سرشار از حسِ دلپذیر امنیت و آرامش سازند. خانواده با مهرورزیِ بی قید و شرط و ایجاد دلبستگیِ امن می‌توانند نقشِ امنیت‌آفرینیِ خود را بگونه ای رضایت بخش ایفا نمایند.
به گفته سخنگوی فراجا، والدین برای این منظور باید با گفت و گوی چاره ساز تنش‌های احتمالی خود را از میان بردارند و با بلوغ هیجانی موجب رشد عاطفیِ فرزندان شوند.

مدرسه باید امنیت آفرین باشد نه تخریب‌گر امنیت
این مقام ارشد انتظامی همچنین به نقش مدرسه در امنیت کودکان اشاره کرد و توضیح داد: مدرسه‌ امنیت آفرین نیز مدرسه‌ای است که در آن سه گانه تخریب‌گر امنیت روانی دانش‌آموزان یعنی طرد، تنبیه و تحقیر به کنار گذاشته و در پروسه تربیت از سه گانه امنیت آفرین یعنی تشویق و تحبیب و تکریم استفاده شود.
سردار منتظرالمهدی تصریح کرد: جامعه مطلوب جامعه‌ای است که برای افزایش امنیت روانی کودکان از هیچ تلاشی فروگذار نکند؛ چنین جامعه‌ای می‌کوشد تا نرخ جرم و جنایت را فرو بکاهد، احتمال وقوع رخدادهای آسیب زا (تروماتیک) برای کودکان را از میان بردارد، از کودکان نیازمند حمایت و مراقبت کند و محیطی دلپذیر و مفرح برای کودکان فراهم سازد.
وی به تامین امنیت روانی به عنوان یکی از وظایف فراجا اشاره کرد و گفت: ما در فرماندهی انتظامی، امنیت روانی کودکان را در شمار یکی از مهمترین ماموریت های خویش قرار داده ایم. برای این منظور در برخورد با افرادی که در معابر و اماکن بخواهند امنیت کودکان را خدشه دار کنند، شوخی نداشته و اغماض نخواهیم کرد.
سخنگوی فراجا در پایان گفت: مراکز مشاوره و مددکاری کلانتری‌ها از آمادگی لازم برای ارائه انواع خدمات روان شناختی به کودکان و خانواده‌های آنان برخوردارند و در یک سال و نیم گذشته به جمعیتی بالغ بر ۸ هزار نفر از کودکان و نوجوانان خدمات خاص ارائه داده‌اند.
وی افزود: همچنین، برای ارتقای امنیت مدارس و مراکز آموزشی تمهیداتی اندیشیده‌ایم که کسی نتواند گزندی به دانش‌آموزان و دانشجویان وارد نماید.
انتهای پیام/
درباره امنیت کودکان شوخی نداریم باشگاه خبرنگاران جوان

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار