نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان شرقی:

شعرای فارسی زبان دنباله روی شعرای ترک زبان بوده اند

1403/06/28 - 08:22 - کد خبر: 121017 نسخه چاپی

نصر: نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز، با بیان اینکه شعرای فارسی زبان، اغلب به دنبال شعرای ترک زبان بوده اند، اظهار داشت: زبان آنچه که در مکنون انسان است را آشکار می‌کند و فرقی ندارد که به زبان ترکی، فارسی یا سایر زبان‌ها باشد.  

به گزارش نصر، «سید محمد حسین بلاغی» مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، ضمن ابراز خوشحالی از اینکه تبریز میزبان آیین ملی روز شعر و ادب فارسی است، از برنامه های هفته شعر و ادب در استان گفت: طی ۲۳ تا ۲۹ شهریورماه، با مشارکت ۱۲ دستگاه اجرایی،  بیش از ۱۲۰ برنامه در سطح استان برگزار شده و خواهد شد که در این میان می توان به نمایش حیدربابایه سلام، برگزاری شعرخوانی ها، برگزاری نمایشگاه ها و موسیقی و ... اشاره کرد. اصلی ترین مولفه این نکوداشت ها، مردمی بودن این برنامه ها بود. 
وی در خصوص مردمی بودن برنامه ها افزود: بسیاری از هنرمندان در این هفته به صورت خودجوش با ما همکاری داشتند و از مفاهیم والای زندگی و اشعار استاد شهریار، آثار بزرگی را خلق کردند. همچنین حضور گسترده مردم در مراسم های این روز، نشان می دهد شهریار همواره در زندگی مردم حضور دارد و جریان ساز است.
وی بیان داشت: مقام معظم رهبری، شهریار را در کنار مفاخر شعر و ادب ایران، حکیم نام‌گذاری کرده اند و در کنار شعرایی چون فردوسی و حافظ از حکیم شهریار نام می‌برند؛ کسی که در دوران معاصر زیسته و به دغدغه های جامعه خود آگاه بوده و در اشعارش به آنها پرداخته است. از این رو تبریز زمامدار شعر و ادب است و بر خود می بالد.

 
شعرای فارسی زبان دنباله روی شعرای ترک زبان بوده اند
«حجت الاسلام والمسلمین احمد مطهری اصل»،  نماینده ولی فقیه استان و امام جمعه تبریز، با بیان اینکه شعرای فارسی زبان، اغلب به دنبال شعرای ترک زبان بوده اند، اظهار داشت: زبان آنچه که در مکنون انسان است را آشکار می‌کند و فرقی ندارد که به زبان ترکی، فارسی یا سایر زبان‌ها باشد. 
وی با اشاره به آیه ای از قرآن تاکید کرد: شعر و ادب، ربطی به قومیت و زبان ندارد چنان که خداوند می فرماید انسان‌ها را به زبان‌ها و رنگ‌های مختلف آفریده ایم.
وی با اشاره به ده سال مورد ظلم و انزوا قرار گرفتن شهریار توسط ساواک گفت: جمهوری اسلامی آنچه ساواک از وی گرفته بود، به او باز گرداند و به شهریار کمک کرد تا به عظمت سالیان جوانی بازگردد و آنچه بر او گذشته بود، در اشعارش متبلور سازد و بهتر از گذشته بدرخشد.
شعرا سرمایه های ملی ایران هستند
وی در این خصوص اذعان داشت: شعرا می توانند معارف ناب انسانی را با طبع آراسته خود به نظم کشیده و در غالب شعر به مردم برسانند. از این رو صیانت از این سرمایه های ملی وظیفه ماست.
گفتنی است در این مراسم از بزرگانی چون زنده یاد استاد جلیل تجلیل، دکتر مینو امیر قاسمی، دکتر علی اصغر شعر دوست و ... تجلیل به عمل آمد. 
انتهای پیام/ 
شعرای فارسی زبان دنباله روی شعرای ترک زبان بوده اند فائزه بنی نصرت

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار