صادقی عنوان کرد:

بقای دانشگاه منوط به کیفیت آموزش است/ فعالیت ۹ موسسه آموزش عالی در آذربایجان شرقی

1403/06/07 - 08:16 - کد خبر: 119769 نسخه چاپی

نصر: عضو شورای مرکزی اتحادیه دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور گفت: بقای یک دانشگاه منوط به کیفیت آموزش است.

به گزارش نصر، جابر صادقی در نشست خبری موسسه آموزش عالی سراج با اصحاب رسانه ضمن اشاره به تأسیس این مرکز آموزشی در سال ۱۳۸۴ گفت: در حال حاضر ۲ هزار و ۸۸۹ دانشجو در سراج مشغول به تحصیل هستند.
وی با بیان اینکه برای ۲۱ رشته در مقطع کارشناسی ارشد و ۴۰ رشته در مقطع کارشناسی پذیرش دانشجو داریم، افزود: ۲۱ هیئت علمی تمام وقت، ۹ هیئت علمی نیمه وقت و ۲۸۵ نفر استاد حق تدریس در دانشگاه مشغول به کار هستند.
وی با اشاره به اینکه ۱۰ درصد دانشجویان کل کشور در مؤسسات آموزش عالی مشغول به تحصیل هستند، ادامه داد: ۲۸۰ هزار نفر دانشجو در ۲۸۲ دانشگاه فعال غیرانتفاعی کشور مشغول به تحصیل هستند و ۳۵۴ مؤسسه آموزش عالی در کشور پذیرش دانشجو دارند و ۹ مؤسسه نیز در آذربایجان شرقی فعال است.
 

وی بیان اینکه سهم ۹ تایید موسسه در استان نسبت به  میانگین کشوری پایین است، اظهار داشت: ۶۰ درصد تربیت دانشجویان کشور توسط غیردولتی‌ها انجام می‌شود و آنها نقش مهمی در توسعه علمی کشور دارند، اما با وجود این آمار موسسات آموزش عالی که نقشی برجسته در تعلیم و تربیت دارند مظلوم واقع شدند.
عضو شورای مرکزی اتحادیه دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور با اشاره به اینکه هر دانشجوی دانشگاه‌های سراسری در طول چهار سال تحصیل حدود ۴۰۰ میلیون تومان هزینه جاری برای دولت دارد، گفت: این موسسه آموز عالی مبلغ ناچیزی برای آموزش دریافت میکند، مدارس ابتدایی در شهر تبریز به صورت میانگین ۲۲ میلیون تومان برای هر دانش آموز از والدین پول دریافت می‌کنند درحالیکه در مقطع کارشناسی ما برای هر ترم ۶ میلیون تومان دریافتی از دانشجو داریم.
صادقی با بیان اینکه دانشگاه‌های غیرانتفاعیریالی از دولت برای مخارج دانشگاه دریافت نمی‌کنند، ادامه داد: از دولت جدید درخواست داریم که موسسات آموزش عالی را هم‌سطح سایر دانشگاه‌ها دانسته و عرصه رقابت عادلانه باشد، چرا که دانشجویان این موسسات نیز فرزندان کشور هستند و سهمی از بودجه کشور دارند.
وی اضافه کرد: موسسه‌ی آموزشی عالی سراج در ارزیابی‌های صورت گرفته یکبار جزو هفت موسسه‌ی برتر کشور و در یک دوره جزوه چهار موسسه‌ی برتر آموزشی کشور انتخاب شده است و جزو دانشگاه و موسسات جامع کشور است که در تمامی گروه‌های تحصیلی از جمله انسانی، تجربی ریاضیات و فنی پذیرش دانشجو دارد.
عضو شورای مرکزی اتحادیه دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور  اضافه کرد: متاسفانه رشته های فنی مهندسی کمرنگ شده است و شاید ۱۰۰ دانشجو داشته باشیم که بیشتر رشته های حسابداری، روانشناسی،مهندسی پزشکی، معماری و زبان انگلیسی را انتخاب میکنند و اکثرا دانشجو های ما بومی هستند.
وی با تاکید بر اینکه بقای یک دانشگاه منوط به کیفیت آموزش است، گفت: معمولاً ضعیف‌ترین گروه‌های آموزشی وارد موسسات آموزش عالی می‌شوند، ولی هم‌اکنون بر طبق آماری که توسط سازمان سنجش منتشر می‌شود میزان قبولی کارشناسی ارشد دانشگاه‌‎ها پس از دانشگاه‌‎های دولتی، موسسات آموزش عالی وضعیت خوبی داشته که این موضوع نشان می‌دهد این موسسات با وجود محدودیت‌ها کیفیت در آموزش و تربیت را جدی  پیگیری می‌‎کنند.
انتهای پیام/
بقای دانشگاه منوط به کیفیت آموزش است/ فعالیت ۹ موسسه آموزش عالی در آذربایجان شرقی گلناز پورنامی

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار