به گزارش سرویس شهری نصر، "محمدرضا کاظمی" در گفتگوی اختصاصی با «نصر» با بیان اهمیت سامانه شفافیت و امر شفاف سازی امور در مدیریت شهری و شورای ششم گفت: تاکیدی که از ابتدای مسئولیتمان اعضای شورای شهر برای سامانه شفافیت داشتند، طی یک دفترچه ای توسط معاونت برنامه ریزی تهیه و مصوب شده بود که کدام کارگروه ها بر عملکرد سامانه شفافیت نظارت خواهند داشت و ما در سازمان بر اساس آن دفترچه و شاخصه هایی که تعیین شده است حرکت می کنیم، شاخصه های اعلام شده در آن دفترچه توسط شخص آقای شهردار و برخی از اعضای شورای شهر (اعضای سامانه شفافیت) مورد بررسی قرار گرفته است.
وی ادامه داد: سال گذشته نواقصی از بابت داده ها داشتیم که جمع آوری نشده بود و کیفیت داده ها نیازمند بررسی بیشتر بود، سعی شد در این سامانه صفحه اصلی که شهروند آن را خواهد دید نیز تغییر یابد و نسبت به سری قبل کاربری آسانتری داشته باشد.
کاظمی گفت: آن چیزی که تاکنون در سامانه شفافیت (
https://shaffaf.tabriz.ir) مدنظر داشتیم جلو رفته است اگر چه نیاز به تکمیل دارد، آخرین بروز رسانی داده ها نیز در سامانه ثبت و برای عموم قابل مشاهده است، در داده های ثابت تمام تلاشمان این است که حداکثر طی یک الی یک ماه و نیم همان داده ها مجددا بروزرسانی و بارگذاری شود.
وی تاکید کرد: سازمان فناوری اطلاعات به عنوان بستر ساز است، این سازمان موظف است فضا را آماده سازی و در اختیار سازمان های ذیربط شهرداری قرار دهد، وظیفه سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تولید محتوا و بارگذاری اسناد نیست، بلکه وظیفه اصلی این سازمان بستر سازی و آماده سازی سامانه و در اختیار گذاشتن آن است.
مدیر عامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تبریز افزود: بر اساس دفترچه ای که شاخص ها در آن اعلام شده است، در آن سامانه جای گذاری شده و سازمان ها نیاز است تا در آن موضوع ها شفاف سازی کنند، در بسیاری از موارد در این سامانه نقش انسانی وجود ندارد و داده ها سیستمی و در سامانه بصورت آنلاین انجام می شود.
وی خاطر نشان کرد: در سامانه جدید شفافیت بسیاری از موارد نسبت به سامانه قبلی تغییر و کیفیت دادهها فرق کرده است سامانه شفافیت را به وجود میآوریم تا مردم به عنوان ولی امر جامعه به عملکرد مسئولین نظارت کنند، مردم انتظار دارند بدانند و از اتفاقات و هزینههایی که صرف میشود با خبر باشند و خدمات را به صورت غیر حضوری دریافت کنند.
کاظمی با اشاره به دیگر اقدامات فاوای شهرداری تبریز گفت: سامانه شهرسازی یکی دیگر از اقدامات سازمان است که بستر سازی آن در فاز اول صورت گرفته که به زودی منتشر و رونمایی میشود، یکی دیگر از پروژههای در دست اقدام سازمان فناوری اطلاعات "اپلیکیشن تبریز اپ" است که این پروژه از سالهای گذشته بصورت ناقص رها شده بود ونواقصی داشت که در دوره ششم شورا اقدامات آن انجام گرفته و احتمالاً بتوانیم تا پایان تابستان از آن اپلیکیشن نیز رونمایی کنیم، اپلیکیشن تبریز من بسیاری از امور خدماتی را برای شهروندان تسهیل خواهد کرد.
وی اظهار کرد: سال گذشته طبق رتبهبندی که در بین ۸ کلان شهر کشور برای سامانه شفافیت انجام شده بود تبریز در رتبه ۵ قرار داشت در ۵ ماه گذشته به تاکید آقای شهردار مرتباً هر دو هفته یک بار سامانه چک شده و پیگیریها انجام میشود و امیدواریم امسال این رتبه ارتقا یابد.
وی در ادامه به موضوع فیبر نوری پرداخت و گفت: در حال حاضر شهرداری تبریز مالک ۲۰۵ کیلومتر بسترتونل اختصاصی فیبر نوری است که این متراژ روزانه در حال افزایش بوده تا در سریعترین زمان ممکن شهر تبریز به فیبر نوری مجهز شود و شاهد خدمات هوشمند در حوزه مدیریت شهری برای شهروندان عزیز باشیم.
مدیر عامل فاوا تصریح کرد: در اجرای پروژه فیبر نوری رعایت استاندارد ها و دستورالعمل ها و همچنین تخصص نیروها در کار با این تکنولوژی و رعایت ایمنی بسیار حائز اهمیت است و بر همین اساس در تلاشیم این پروژه را در شرایط مطلوبی پیش ببریم تا با اجرای این پروژه گامی مهم در جهت توسعه زیر ساخت های ارتباطی کلانشهر تبریز برداریم.
وی افزود: در رابطه با فیبر نوری اقدامی که در این دوره صورت گرفته است تاکنون در تبریز صورت نگرفته بود، با شرکت ایرانسل قرارداد ۲۲۰ کیلومتری داریم و انتظار می رود در این رابطه شرکت ها یا کسانی که در حوزه شبکه کار کردهاند نظر دهند و اگر در این قرارداد ایرادی وجود داشت حق با آن ها است.
کاظمی اضافه کرد: سال ۱۴۰۱ با همراه اول ۴۰ کیلومتر فیبر نوری را در سه ماه طی کردیم که آن هم با این شرایط که مالکیت از آن شهرداری بوده و شهرداری نیز در راستای مدیریت واحد شهری بستری فراهم کرده است تا دیگر دستگاه ها از آن کانال فیبر نوری جهت تونل ارتباطی استفاده کنند.
وی تصریح کرد: قراردادی که با ایرانسل بستهایم تنها دو کانال از آنِ ایرانسل و ۱۲ کانال بعدی تحت نظر شهرداری و در اختیار شهرداری تبریز است که بر اساس تعیین تعرفه سازمان تنظیم مقررات رادیویی کشور به اجاره داده می شود.
مدیر عامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تبریز گفت: از قرارداد 220 کیلومتری که طی ۱۸ ماهه با ایرانسل داریم ۷۰ کیلومتر اجرا و ۱۵۰ کیلومتر از این قرارداد ناقص است و اکنون در حال تکمیل است.
وی در پاسخ به این که چرا تبریز در فیبر نوری ضعیف عمل کرده است گفت: فیبر نوری در تبریز دقیقا دو سال است که آغاز شده و قبلا حتی یک کیلومتر اجرا نشده بود و این در حالی است که در دو سال گذشته اصفهان ۲۰۰ کیلومتر، مشهد ۴۵۰ کیلومتر و شیراز ۲۵۰ کیلومتر فیبر نوری داشت.
کاظمی به ادامه قرار داد با شرکت ایرانسل اشاره کرد و گفت: بعد از ۱۸ ماه که همزمان با این پروژه شهرداری خود نیز اقدام به ایجاد فیبر نوری میکند برای تکمیل پروژه FTTH نیاز داریم کل شهر تبریز را با ۸۲۰ کیلومتر پوشش دهیم و بعد از ۲۲۰ کیلومتر یک قرارداد ۵۰۰ کیلومتری دیگر نیز داریم که طی ماه جاری قرارداد آن نیز بسته خواهد شد.
وی خبر داد: ۵۰۰ کیلومتر بعدی در صورت موافقت شورای شهر و تصویب در صحن شورا قرارداد آن نیز بسته خواهد شد، فعالیتهای حفاری در سطح کلان شهر تبریز از ساعت ۲۳ شب تا صبح انجام میشود و تمام تلاش ما این است که ترافیک ایجاد نکنیم.
وی افزود: از غرب تا شرق تبریز به طول ۴۰ کیلومتر در مسیر BRT مجهز به فیبر نوری بوده و هرگونه خدمات از طرف شرکت واحد انجام شود بستر آن را آماده کردیم، متولی آن سازمان حمل و نقل مسافر است که باید در این رابطه اقدام کند.
کاظمی در پایان به یکی از اصلی ترین چالش های سازمان فاوا اشاره کرد و گفت: یکی از مهمترین چالشهای ما در سازمان فناوری اطلاعات در کل کشور کمبود نیروی انسانی متخصص است، متاسفانه هر سال مهاجرت نیرو داریم و افراد منافع شخصی را ترجیح میدهند، کل نیروهای سازمان ۷۰ نفر است که ۲۹ نفر آن ها در حوزههای تخصصی مشغول به کار و نیاز به دو برابر این میزان نیروی متخصص داریم.
انتهای پیام/