مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان؛

۷۵هزار نفر در آذربایجان شرقی مهارت‌های فنی و حرفه‌ای را فراگرفتند

1403/05/12 - 20:04 - کد خبر: 117883 نسخه چاپی

نصر: مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای آذربایجان‌شرقی گفت: خروجی مهارت‌آموزی منجر به اشتغال 10 هزار نفر در سطح استان آذربایجان‌ شرقی شده است،

به گزارش نصر، “علی مشایخی” در نشست‌ خبری به مناسبت هفته هفته ملی مهارت با قدردانی از زحمات تلاش‌گران عرصه مهارت‌آموزی استان، اظهار داشت: در عرصه مهارت‌آموزی کشور، شاهد افتتاح بزرگترین مرکز سنجش و صلاحیت حرفه‌ای با 16 هزار متر زیربنا در تبریز هستیم.
وی در ادامه با بیان اینکه در این مرکز 18 دپارتمان تخصصی، افتتاح خواهد شد، افزود: که ظرفیت سنجش صلاحیت حرفه‌ای با اعتبار بین‌المللی و خدمات‌رسانی به 700 نفر در روز دارد.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه جامعه هدف این اداره کل برای ارایه آموزش‌های فنی و حرفه‌‌‌ای ۱۹ گروه است، گفت: به این گروه‌ها در بخش‌های دولتی و خصوصی آموزش‌های فنی و حرفه‌ای ارایه می‌شود.
مشایخی با بیان اینکه این گروه‌ها از جمله شامل دانش آموزان، سربازان مستقر در پادگان ها، زنان سرپرست خانوار، معتادان ماده ۱۶، خانواده های معتادان بهبود یافته، کشاورزان، اصناف، صنایع و بنگاه های اقتصادی و زندانیان است، افزود: در زمان کنونی ۲۴ مرکز ثابت و بیش از یک هزار آموزشگاه فنی و حرفه‌ای در استان این مهارت‌ها را به مهارت آموزان ارایه می کنند.
وی با اشاره به اینکه با رصدهای میدانی، خروجی مهارت‌آموزی منجر به اشتغال 10 هزار نفر در سطح استان آذربایجان‌ شرقی شده است، گفت: بالای 60 درصد جامعه افراد اشتغال‌ یافته پس از گذراندن دوره‌های مهارت‌آموزی، به‌صورت خویش‌فرمایی و یا جذب در بنگاه‌های اقتصادی اشتغال یافته‌اند.
مدیرکل آموزض فنی حرفه‌ای استان گفت: 30 درصد جامعه اشتغال‌یافته 10 هزاری در بخش دولتی و 70 درصد در خصوصی و آزاد از آموزش‌های مهارت‌آموزی بهره‌مند شده‌اند.
مشایخی تاکید کرد: نرخ بیکاری نخبگان و فارغ‌التحصیلان در سطح استان آذربایجان‌ شرقی نگران‌کننده است؛ این در حالی است که بنگاه‌های اقتصادی استان به شدت دنبال نیروی انسانی ماهر و متخصص هستند ولی دانش آموختگان دانشگاهی حاضر به حضور در بنگاه های اقتصادی نیستند یا مسیر هدایت شغلی آن ها در مسیر بنگاه های اقتصادی استان نیست چراکه جامعه فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، نیاز بنگاه‌های اقتصادی و تولیدی را فراهم نمی‌کند.
وی به توسعه آموزش‌های جوار کارگاهی در استان اشاره کرد و گفت:  ۷۷ مرکز تحقیقی جوار کارگاهی پیش از این وجود داشت و تلاش مجموعه فنی و حرفه‌ای بر این است که به دل صنعت ورود کند تا محمل حضور نخبگان را در کارگاه‌ها ایجاد کند همچنین در هفته مهارت ۴۰ آموزشگاه فنی و حرفه‌ای جوار کارگاهی در استان افتتاح می‌شود و با بهره برداری از آن ها تعداد آموزشگاه‌های جوار کارگاهی استان به ۱۲۱ مورد می‌رسد.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان آذربایجان‌ شرقی با اشاره به اینکه فعالیت‌های این سازمان، با استاندارهای بین‌المللی مطابقت داشته و از سازمان جهانی مهارت مجوز دارد، گفت: سازمان فنی و حرفه‌ای کشور، درگیر چارچوب تحریم‌های ظالمانه دشمنان نیست و کارگاه‌های این مجموعه‌ با فناوری روز تجهیز شده‌اند.
مشایخی، با اشاره به اینکه یک نماینده از آذربایجان شرقی در مسابقات جهانی مهارت در فرانسه شرکت می کند، تصریح کرد: این مسابقات در شهریور امسال در شهر لیون برگزار می‌شود و در تیم ۱۳ نفره اعزامی ایران، یک نماینده از آذربایجان شرقی حضور دارد. « علی پوریا» نماینده آذربایجان شرقی در حوزه طلا و جواهرسازی با حمایت مالی یکی از اهالی این استان راهی این مسابقات می‌شود.
انتهای پیام/
۷۵هزار نفر در آذربایجان شرقی مهارت‌های فنی و حرفه‌ای را فراگرفتند سحر مغفرت

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار