گفت‌وگوی اختصاصی با استاندار اسبق آذربایجان‌شرقی:

ارگ را می‌خواستند با دینامیت منفجر کنند!

1403/05/02 - 09:36 - کد خبر: 117086 نسخه چاپی

نصر: مرحوم شهید مالک رحمتی؛ استاندار فقید آذربایجان‌شرقی پس از انتصاب خود در یک حرکت نمادین، استانداران سابق اين استان را به یک جلسه دورهمی با حضور آیت‌الله شهید آل‌هاشم دعوت کرد که تمبر شخصی یادبودی نیز به امضای حاضرین رسید.

به گزارش نصر، در مراسم تشییع پیکر استاندار شهید در زادگاهش مراغه و در بین جمعیت عزادار حسین طاهری استاندار اسبق اول انقلاب به‌همراه مهندس اسماعیل نیا مدیرکل اسبق تعاون استان که متولد این شهرند را دیدم با موافقت ایشان حین مشایعت پیکر شهید و به‌صورت سرپایی مصاحبه‌ای را در نیم ساعت انجام دادم که مشروح آن را می‌خوانید:

طاهری، در این جلسه دورهمی چه گفتید؟
در این جلسه، استانداران سابق در یک محدوده زمانی تعیین شده سوابق و تجربیات دوره مدیریتی خود را بدون پرده پوشی به استاندار شهید تعریف کردند که ایشان هم با دقت گوش می‌کرد.
ما در تهران یک تشکل مردم نهاد به نام استانداران ادوار جمهوری اسلامی ایران داریم که سال ۸۴ وقتی آقای موسوی لاری وزیر کشور بود تاسیس شد و استانداران سابق را براساس محل تولد یا محل ماموریت ذیل کارگروه‌های استانی تقسیم‌بندی کرده‌ایم.

استانداران جدید استقبال می‌کنند؟
بله. جلسات این کارگروه‌ها با استانداران جدید مفید واقع می‌شود و همه از آن راضی بیرون می‌آیند چراکه حاصل سال‌ها تجربه هست که عمر انسان هزینه آن شده است ولی اغلب دستگاه‌های اجرایی مستقر در پایتخت، علاقه‌ای به این کار نشان نمی‌دهند. در حالیکه مسایل استانی پیچ و خم زیادی دارد و باید با حساسیت مورد بررسی قرار گیرند.

مجمع وزرای ادوار جمهوری اسلامی قبل از شما تاسیس شد؟
نه، بعد از ما تاسیس شد البته قبلاً رونقی نداشت اخیرا فعال‌تر شده و چند جلسه مشترک با هم داشته‌ایم.

در دولت شهید رییسی، از تشکل شما دعوت به همکاری شد؟
بله. سال گذشته با دعوت آقای وحیدی وزیر کشور یک جلسه داشتیم که تعدادی از استانداران دولت سیزدهم و اعضای ما حضور داشتند و قرار شد آقای وزیر، نماینده خاصی تعیین کند تا ارتباطات گسترده شود ولی تا به امروز موفق نشده‌ایم نمایندهای‌شان را به جلسه‌مان بیاوریم که به‌نظر می‌آید توافق ما با آقای وزیر شاید توافق ضعیفی بوده است.

شما در دولت میرحسین موسوی، دوبار در استان‌های آذربایجان‌شرقی و تهران استاندار شدید. جنابعالی اصلاح‌طلب هستید یا اصولگرا؟
هیچ کدام.

فراجناحی هستید؟
بله و هرجا بودم سعی کردم آن را رعایت کنم.
شما معاون آقای میرسلیم عضو حزب موتلفه در وزارت ارشاد مرحوم هاشمی رفسنجانی هم بودید.
بعد از استانداری تهران به عنوان معاون ایرنگردی و جهانگردی اقای میرسلیم دو سال فعالیت داشتم و با روی کار آمدن دولت آقای خاتمی چون استاد دانشگاه علم و صنعت بودم آقای معین وزیر علوم ابتدا برایم حکم مشاور زد. من معترض شدم که در کشور ما معنی مشاور یعنی یک فرد تشریفاتی و عاطل و باطل. منظور شما چیست؟ ایشان گفت: منظور درست بر عکس آن است و چون از شما شناخت داریم اختیارات‌تان بیشتر از معاونین است و مسایل را باید فراتر ببینید.

‏بعد چه کار کردید؟
‏حدود ۲۵ دانشگاه مشکل داشتند، گفتند شما باید پیشنهاد سازنده تهیه کنید تا دستور بدهیم حل شود من هم ده سال آنجا بودم و با سه وزیر آقایان معین، توفیقی و زاهدی که سلایق مختلف داشتند، کار کردم.

کدام وزیر علوم را کارآمد دیدید؟
دکتر توفیقی که معتقد به کار سیاسی در دانشگاه بود اما با رعایت ضوابط و یا درباره دانشگاه آزاد. ایشان برعکس دکتر معین که دشمن خونی بود رویه اعتدالی و تعاملی در پیش گرفت تا جائیکه آقای جاسبی و معاونین‌اش یک روز حضوری آمدند از دکتر توفیقی تشکر کردند که ظرف ۴۵ روز فضای دشمنی را به دوستی تبدیل کرده است.

با وزیر فعلی علوم ارتباط دارید؟
ارتباطی ندارم، چون خیلی وقت هست بازنشسته شده‌ام. ولی معتقدم برای مدیران پیشکسوت باید جایی ایجاد شود تا بیایند تجربیات خود را بگویند، داستان که تعریف نمی‌کنند.

نظر شماره درباره دانشگاه تبریز به عنوان دومین دانشگاه کشور چیست؟
از نزدیک ارزیابی نکرده‌ام اما انگار با جایگاه قبلی‌اش فاصله گرفته است.

کدام استانداران آذربایجان‌شرقی نیروی شما در دوره استانداری‌تان بودند؟
آقایان عبدالعلی‌زاده، معمارزاده، خدابخش در این استان و مرحوم عطایی در آذربایجان‌غربی.

آقای رحمتی استاندار شهید خدمت را چگونه دیدید؟
تشییع پیکر این شهید والامقام نشان می‌دهد در مدت چهار ماه با دلسوزی و کارآمدی توانست رضایت مردم را به‌دست آورد.

بزرگترین مشکل کشور از نظر جنابعالی چیست؟
تضعیف مدیریت که متاسفانه با اتوبوسی آمدن مدیران در دولت‌های مختلف اتفاق می‌افتد و مانند طاعون، کشور را در خود بلعیده است.

چرا خاطرات خود را کتاب نمی‌کنید؟
در فکر آن هستم.

به عنوان سوال آخر، چرا در دوره استانداری تان دستور دادید سالن تئاتر شیر و خورشید و دیوار شمالی عهد ایلخانی به همراه پلکان قاجاری ارگ تخریب شود؟
مرحوم آیت‌الله ملکوتی اصرار داشت که باید آنجا مصلای نماز جمعه ساخته شود.

صورت جلسه تخریب را انگار آقای عبدالعلی‌زاده به نمایندگی شما امضا کرده بود؟
بله. چون معاون عمرانی من بود. ولی ان قسمت محوطه ارگ که به خاطر خرابه و متروکه شدن پاتوق افراد ولگرد و معتاد شده بود را تخریب کردیم.

واقعاً جهاد سازندگی برای تخریب از موادمنفجره استفاده کرد؟
بله. حتی آنها می‌خواستند خود ارگ را هم با دینامیت منفجر کنند که من اجازه ندادم.

پایگاه خبری مساوات
انتهای پیام/
ارگ را می‌خواستند با دینامیت منفجر کنند! نصر

ثبت نظر

نمایش 1 نظر

پاسخ   معلم   3 ماه پیش  

فق، جای تاسف داره!!!با میراث مردم این بی مسئولیت های معز فندقی چکار کردن.!!!
پژوهشیار