رییس انجمن فولاد آذربایجان خبر داد؛

برگزاری ۲۱مین نمایشگاه بین‌المللی «تبریز متافو»/ ناترازی انرژی نفس فولاد آذربایجان را بریده است

1403/03/27 - 22:06 - کد خبر: 114909 نسخه چاپی

نصر: رئیس انجمن فولاد آذربایجان از برگزاری بیست و یکمین دوره نمایشگاه «تبریز متافو» با حضور بزرگترین صنایع فولادی کشور و شرکت‌های خارجی در تبریز خبر داد.

به گزارش نصر، «نوید نواده اباذر» در نشست با نمایندگان رسانه‌های آذربایجان شرقی مهم‌ترین مشکلات صنعت فولاد آذربایجان را شمرد و با تاکید بر اینکه توسعه صادرات صنایع فولادی راهکار حل بخشی از مشکلات صنایع فولادی است، اضافه کرد: این نمایشگاه ۱۲ تا ۱۵ تیرماه سال جاری و پس از انتخابات ریاست جمهوری برگزار می‌شود که امیدواریم با کمک رسانه‌ها این رویداد مهم صنعتی در جایگاه حقیقی و شایسته خود پوشش داده شود.

وی حضور صنایع فولادی آذربایجان در نمایشگاه‌های بین‌المللی در سایر کشورها را یکی از راهکارهای انجمن فولاد آذربایجان برای برون رفت از مشکلات و توسعه صادرات عنوان کرد و افزود: حضور انجمن فولاد آذربایجان در نمایشگاه متال اکسپو ترکیه که در شهریور ماه امسال در استانبول برگزار خواهد شد، یکی از فرصت‌های تبادل تجربه و توسعه همکاری‌های بین‌المللی صنایع فولادی آذربایجان است که به توسعه صادرات منجر خواهد شد.

نواده اباذر با بیان اینکه بخش خصوصی آذربایجان بیشترین سرمایه‌گذاری را در بخش صنعت فولاد انجام داده است، گفت: صنعت فولاد در آذربایجان در اختیار بخش خصوصی است که بیشترین تولید، اشتغال و صادرات را دارد، اما کمترین حمایت دولتی از آن می‌شود و متاسفانه کسی هم صدای ما را نمی‌شنود.

وی هشدار داد: اگر مشکلات صادرات و ناترازی انرژی در بخش فولاد برطرف نشود، شاهد افول صنعت فولاد در آذربایجان خواهیم بود.

رئیس انجمن فولاد آذربایجان با بیان اینکه روند موجود و تصمیم گیری‌هایی که توسط دولت انجام می‌شود به تعطیلی صنایع فولادی و صنایع پایین دستی آن منجر خواهد شد، افزود: فولادی ها مظلوم ترین بخش صنعت کشور هستند و با وجود اینکه صدها بار نامه نگاری و پیگیری کرده‌ایم، اما هنوز کسی صدای ما را نمی‌شنود.

نواده اباذر گفت: عملکرد دولت طوری است که بخش خصوصی را از سرمایه‌گذاری در صنعت فولاد پشیمان می‌کند.

وی به مشکل صادرات و ناترازی انرژی در حوزه گاز و برق اشاره کرد و افزود: صنعت فولاد از عدم تامین انرژی رنج می‌برد، اما با همین وضعیت هم ۲۰ میلیون تن فولاد مازاد مصرف کشور داریم، اما موانعی که در این مسیر وجود دارد اجازه این مهم را نمی‌دهد.

رئیس انجمن فولاد آذربایجان گفت: ما هزینه‌های کلانی برای بازاریابی و صادرات انجام می‌دهیم، اما خود تحریمی و بخشنامه‌های خلق‌الساعه دولت مانع از صادرات فولاد و ارزآوری برای کشور می‌شود.

نواده اباذر افزود: ما تنها تولید کننده فولاد در دنیا نیستیم و اگر نتوانیم نیاز مشتریان جهانی را تامین کنیم، به راحتی رقبای ما بازار را خواهند گرفت.

وی گفت: دولت متاسفانه با ایجاد مشکلات در زمینه رفع تعهدات ارزی، فرصت صادرات صنایع فولادی را از دست ما گرفت و ضررهای کلانی به بخش خصوصی وارد کرد.

نواده اباذر ادامه داد: در سال ۱۴۰۱ صنایع فولاد آذربایجان حدود ۴۵۰ میلیون دلار صادرات داشتند، اما این رقم صادرات با مشکلاتی که پیش آمده است به نصف کاهش یافته است.

وی در ادامه گفت: صنعت فولاد علاوه بر این که با ناترازی انرژی و قطعی مکرر برق مواجه است، با قبوض نجومی برق هم اخیرا مواجه شده است. در دی ماه سال گذشته مبالغی روی قبض صنایع فولاد اضافه شد و صورت‌حساب‌هایی در حد ۲۰ میلیارد تومان به صنایع فولادی تحویل داده شد.

نواده اباذر ادامه داد: اگر برق نیست باید برای همه نباشد چگونه می‌توان انتظار داشت که صنایع فولادی‌ سه ماه تولید را متوقف کنند؟ مشکلات ایجاد شده در مقابل صادرات و قطعی مکرر برق صنایع، نفس ما را بریده است و ما از بابت بسیار متاسف هستیم و امیدواریم دولت و مجلس صدای ما را بشنوند.

انتهای پیام/
برگزاری ۲۱مین نمایشگاه بین‌المللی «تبریز متافو»/ ناترازی انرژی نفس فولاد آذربایجان را بریده است نصر

ثبت نظر

نمایش 1 نظر

پاسخ   رسول   4 ماه پیش  

خداوند‌شما‌را‌برای.امروز‌پا‌‌ک‌نگهداشته‌است‌در‌روزگاری‌که‌صدیقی‌ها‌حاکمند‌وجود‌حتی‌یک‌آدم‌پاک‌مردم‌را‌امیدوار‌می‌کند
پژوهشیار