در آیین گرامیداشت روز جهانی موزه مطرح شد: 

تبریز؛ رتبه دوم کشور در موزه داری

1403/02/29 - 01:37 - کد خبر: 113402 نسخه چاپی

نصر: نصر: مدیر کل سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گفت:آذربایجان شرقی مملو از آثار تاریخی است و بر اساس آخرین آمار، از ۸۲۹ موزه کشور ۴۳ موزه در استان ما فعال اند.

به گزارش نصر، «احمد حمزه زاده» در نشست روز جهانی موزه در محل موزه آذربایجان که روز شنبه بیست و نهم اردیبهشت ماه برگزار شد، با اشاره به تاریخ ۹۰۰۰ ساله این استان تشریح کرد: در استان ما ۴۳ موزه فعال اند که از این میان، ۱۴ موزه توسط اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی پوشش داده شده است، ۱۹ موزه در اختیار سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی، ۵ موزه تحت مدیریت بخش خصوصی و چهار موزه به صورت مشارکتی فعالیت دارند. ۱۱ مجموعه‌دار ما دارای مجوز رسمی اداره هستند. «حمزه‌زاده» اشیای موجود در موزه‌های استان را ۳۰ هزار قطعه خواند و افزود: ۱۰۰ هزار اثر شناسنامه دارند که به دست مجموعه داران خصوصی حفظ و نگهداری می‌شوند.
وی با بیان چالش‌های این مسیر اذعان داشت: کمبود فضای نمایشگاهی و موزه‌ای برای مجموعه داران یکی از دغدغه‌ها است که با توجه به نفیس و ارزشمند بودن این آثار تاریخی نیاز است فضایی شایسته برای مجموعه داران تدارک دیده شود.
 وی همچنین افزود: با توجه به شعار سال موزه‌ها «آموزش و پژوهش» نیازمند همکاری و هماهنگی با دانشگاه‌ها، موسسات تحقیقاتی و پژوهشی به خصوص پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور هستیم تا با تیم حرفه‌ای، هدف‌های پژوهشی مان را محقق سازیم. صدور مجوزهای لازم برای ادامه کاوش‌های باستانی در تپه‌های تاریخی و کمک‌های فنی نیز مورد انتظار است.
 حمزه‌زاده اظهار داشت: تاکنون بیش از ۴۵۰۰ اثر تاریخی در استان شناسایی شده است که از این تعداد ۲۰۲۵ مورد به ثبت ملی رسیده و علاوه بر آن هفت اثر و بنای تاریخی استان به ثبت جهانی رسیده است.
 وی در خصوص برنامه‌های عملیاتی ۱۴۰۳ به اجرای طرح موزه‌ها و بازدید مجازی و همچنین افزایش ۲۵ درصدی جذب گردشگر در استان با کمک مجموعه داران اشاره کرد. در ادامه این نشست، «شهرام دبیری» رئیس شورای عالی استان‌ها، کهن شهر تبریز را به واسطه تاریخ و فرهنگ خود ماندگار خواند و گفت: کاوش‌ها زمینه خوبی جهت آشنایی هرچه بیشتر با تاریخ و تمدن تبریز فراهم می‌کنند. شهر تبریز یکی از پیشتازان در مجموعه داری بوده که توسط بخش خصوصی راه‌اندازی و اداره می‌شوند. در این راستا هرچه در توان شوراهای شهر باشد باید به انجام برسد تا موانع موجود بر راه مجموعه داران برطرف شود.
وی افزود: گردشگری صنعت بزرگی در دنیاست که شهرهایی که فرهنگ خوبی در آنها در طول تاریخ جریان داشته، می‌توانند با استفاده از این صنعت در جهت ارتقاء سطح اقتصادی استان گام بردارند.
به گزارش نصر، «مصطفی ده پهلوان» رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری وزارت میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری، رسالت مهم موزه‌ها و میراث فرهنگی را در دو واژه کلیدی آموزش و پژوهش خلاصه کرد: در حال حاضر موزه ای قابل استفاده برای مجامع علمی دانشگاهی و عموم مردم وجود ندارد. باید توجه داشت که این مهم برای موزه‌های دولتی و غیر دولتی فرقی ندارد.
وی به چند نکته در جهت پژوهش اشاره کرد: مستند نگاری از اشیا آثار موزه‌ای باید به صورت حرفه‌ای انجام بگیرد تا بتوان این مستندات را با کیفیت بالا در اختیار پژوهشگران قرار داد. متاسفانه موزه‌های ایران در زمینه مستند نگاری دچار نقص هستند و تاکنون به صورت حرفه‌ای این اتفاق نیفتاده است.
 وی با اشاره به حفاری‌های قاچاق و فروش فلزیاب‌ها در فضای مجازی گفت: معتقدم موزه‌ها نتوانسته‌اند کارکرد آموزشی پژوهشی خود را به درستی بیاموزند و سواد میراثی  جامعه را گسترش دهند. مشارکت مردمی و مسئولیت پذیری اجتماعی در حوزه موزه‌داری باید مورد توجه قرار بگیرد.
وی افزود: عبرت از تاریخ کاربرد میراث فرهنگی را تعریف می‌کند تجربه زیستی نیاکان ورود به مدنیت و آغاز تمدن در کشورهای توسعه یافته ارزش بالایی دارد باید برای حل معضلات استان از این تاریخ کمک گرفته شود. نکات نهفته در میراث فرهنگی را باید بالفعل کرد. 
 این گزارش حاکی است، به مناسبت روز جهانی موزه، نمایشگاه جام زرین حسنلو (آذربایجان غربی)، سکه‌های تاریخی (آذربایجان شرقی)، تخته‌بازی (سیستان و بلوچستان)، جام خشایار (فارس)، سکه سیمین ولایتعهدی (خراسان رضوی)، ۱۰ قطعه پارچه (اصفهان)، اسطرلاب (قزوین)، اشیاء زیویه (کردستان)، اشیاء سنگ صابونی (کرمان)، جام زرین عمارلو (گیلان) و ۱۰ ظرف سفالی (مازندران) افتتاح شد.
گفتنی است،۲۹ اردیبهشت برابر با ۱۸ می به عنوان روز جهانی موزه نامگذاری شده است که شعار امسال این روز "موزه ها برای آموزش و پژوهش" اعلام شده است.
انتهای پیام/
تبریز؛ رتبه دوم کشور در موزه داری فائزه بنی نصرت

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار