یادداشت/

اخلاق مداری هوش مصنوعی در روابط عمومی 

1403/02/26 - 16:44 - کد خبر: 113209 نسخه چاپی

نصر: روابط عمومی یك رشته تخصصی و در عین حال هنر برقراری ارتباط با عموم مردم بوده که امروزه با پیشرفت هوش مصنوعی، این رشته نیز در حال دگرگونی و تغیرات ملموس میباشد. 

هوش مصنوعی به کارشناسان روابط عمومی کمك خواهد کرد تا خروجی کار منسجم و اثر بخش شده و مدیر در انجام طیف وسیعی از وظایف من جمله: تحلیل داده ها، تولید محتوا و سیستمهای مدیریت رسانه های اجتماعی و شناسایی الگوهای رفتاری و ... ضمن صرفه جویی در زمان و هزینه ها، فرصت کافی برای تمرکز بر وظایف و مسئولیت راهبردی خود داشته باشد. 
هرچند هوش مصنوعی در درك بهتر نیاز جامعه هدف و تولید محتوای موضوعی باکیفیت و موثر کمك حال خواهد بود، لیکن به عنوان جایگزینی بر انسان و قدرت تحلیل عینی او عمل نکرده و در موضوعات دخیل با احساسات و تشریح حال جامعه انسانی به عنوان ابزار در اختیار دست بشر برای بهبود عملکرد روابط عمومی به ایفای نقش خواهد پرداخت.
هرچند ابزارهای موجود، سرعت و کارآیی در ارتباط با مخاطبان را افزایش میدهند، لیکن اتفاقو اقدام  نهایی به دست متخصصان روابط عمومی است که با تصمیمات استراتژیك باید مخاطبان و ضرورتهای لازم را شناسایی و مدیریت نموده و کارنامه قابل توجهی در امر رضایت بخشی ایجاد نمایند.
با اینکه سرعت بهره مندی انسان از هوش مصنوعی و اشنایی با تکنولوژیهای مربوطه روز به روز افزایش یافته و سرمایه گذاری مشهودی از سوی شرکت های غول فناوری دنیا انجام می پذیرد؛ اما قبول، درک و استفاده همگانی و تغییر نگرش انسانی و دانش روابط عمومی در راستای بهبود عملکرد سازمانها و ذینفعان امری زمانبر است.
نباید فراموش کرد که هوش مصنوعی شاخه ای از علوم کامپیوتر بوده و در حل مشکلات و چالشهای پیش رو از استدلال و منطق خود تعریف بهره خواهد گرفت و یقینا قابلیتهای شناختی آن در سطح انسان و پردازش های حسی او برابری نمیکند.
فارغ از فرصتها، افزایش کارایی و دسترسی های سریع هوش مصنوعی، چالش های این فناوری نوظهور نیز قابل بررسی و تامل است. از دست رفتن مشاغل خاص و سنتی، بروز مشکلات اخلاقی و حقوقی شماری از موارد میباشد که آموزش، آگاهی بخشی، سمت دهی و نظارت متخصصان روابط عمومی را خواهد طلبید.
با لحاظ توسعه هوش مصنوعی در همه حوزه ها و قرارگیری آن در مرحله تقلید از فرآیند یادگیری مغز انسان، ضرورت بررسی و چگونگی رعایت اخلاق در سیستم‌های خودآموز و نحوه برخورد در تحولات و مباحث آینده امری اجتناب ناپذیر است،
در کشوری که اصل و تاکید بر حفظ و رعایت حریم و ارزش‌های اخلاقی است، سیستم‌های هوشمند طراحی شده باید مبتنی بررعایت الزامات قانونی و ملاحظات اخلاقی  باشد تا در راهنمایی و تشخیص درست و نادرست موجه عمل نموده و ابزار سوءاستفاده از داده‌های شخصی برای مقاصد جانبی را فرهم ننماید.
آخر کلام اینکه هوش مصنوعی پتانسیل زیادی برای تحول روابط عمومی بالاخص در کشور ما دارد که نیازمند ظرفیت سازی در راستای بهره مندی از مزایای کلیدی آن با هدف افزایش بهر وری، گریز از مکررات، پیش بینی بحرانها و کاهش آسیب ها، مدیریت منابع، تولید محتوای خلاقانه با پیوست های فرهنگی و اجتماعی سازمان است.

اصغر وثوقی، مدیر روابط عمومی دانشگاه پیام نور استان آذربایجان شرقی
انتهای پیام/
اخلاق مداری هوش مصنوعی در روابط عمومی  نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار