گزارش اختصاصی نصر از بزرگترین تغییر کاربری فضای سبز/

بزرگترین تغییر کاربری فضای سبز در انتظار امضای استاندار / آیا استاندار امضا خواهد کرد؟! 

1403/02/22 - 16:45 - کد خبر: 112754 نسخه چاپی

نصر: در حالی که بتن شهر تبریز همچنان از فقر شدید فضای سبز رنج می برد، در سایه تصمیمات غلط برخی از مسئولین احتمال تبدیل کاربری فضای سبز دیگری به گوش می رسد که در صورت وقوع، جان آیندگان را به خطر می‌اندازد. 

به گزارش نصر، هفته گذشته یکی از فعالین محیط زیستی استان خبر از تغییر کاربری اراضی خلعت پوشان داد، به دنبال این خبر که به اولین خبر رسانه های محلی تبدیل شده بود؛ موضوع را بررسی کردیم. 

تامل کنیم! 
"احمد بایبوردی" در گفتگو با خبرنگار نصر گفت: دی ماه سال گذشته دانشگاه تبریز طی نامه ای درخواست کرد تا اراضی خلعت پوشان را از لحاظ کاربری اراضی بررسی کنیم و نقشه ها و مساحتی که در نظر گرفته شده است توسط مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان آذربایجان شرقی، بررسی شود.
وی ادامه داد: حدود 40 - 50 هکتار از این نقشه در نظر گرفته شده است و مساحت کل اراضی نیز طبق نقشه ها مشخص است.
بایبوردی توضیح داد: برای تغییر کاربری اراضی؛ کمیسیون ماده یک، تبصره یک باید درجه خاک مشخص شود و متولی این امر بخش تحقیقات خاک و آب مرکز تحقیقات در استان است که سازمان امور اراضی کشور این وظیفه حاکمیتی را به ما محول کرده و فقط این اراضی می توانند از لحاظ قانونی تغییر کاربری پیدا کند تا درجه خاک آن از 3 بیشتر باشد و بصورت خاص باید بررسی و مطالعه گردد نه این که بصورت چشمی بگوییم این محل قابلیت تغییر کاربری دارد یا خیر! اراضی درجه یک، دو و سه را از لحاظ قانونی نمی‌توانیم تغییر کاربری بدهیم و بر این اساس برای هر یک سانتی متر خاک، یک سانتی متر خاک حاصل خیز، آن هم اگر شرایط ایده آل (اقلیمی، رطوبت، دما و..) مهیا باشد 300 سال زمان لازم است، لذا باید از ذخایر ارزشمند محافظت کرده و اجازه ندهیم تا از بین رود.
وی خاطرنشان کرد: صرفا در این زمینه فکر نمی کنم گناه خاصی را مرتکب شده ام و تنها هشدار داده ام به متولیان امر در استان که در این رابطه با حساسیت بیشتری موارد را جلو ببرند.
بایبوردی گفت‌: زمانی که امنیت غذایی به فشار و مخاطره بیفتد، خاک حاصل‌خیز نداشته باشیم و سطح خاک درجه یک، دو و سه کم شده باشد آن زمان دیگر جوابی برای نسل آینده نخواهیم داشت و در این رابطه صرفا در آن توییت یک هشدار دادم که این اراضی در حقیقت باید با بررسی و تامل و حساسیت بیشتر وارد شد و نه از روی رفع تکلیف.
وی گفت: در این مورد حرفی که زده ام به نظرم کاملا مستند و حرفه ای است.
رئیس سابق مرکز تحقیقات گفت: اگر می‌خواهیم در راستای مسکن ملی گام برداریم، زمین های بسیاری داریم که نامرغوب و درجه 4، 5 یا 6 هستند اعم از پایگاه هوایی، پایگاه شکاری، مسیر صوفیان و دیگر اراضی غیر حاصل‌خیز، اراضی که شیب بالا و نا مناسبی دارند؛ در راستای مسکن ملی با اراضی بسیاری موافقت کرده ایم و این چنین نیست که می‌خواهیم جلو مسکن ملی سنگ اندازی کنیم، این طرح نیز بر اساس طرح ملی لازم است رو به جلو پیش رود.
وی افزود: در شهرستان های زیادی از جمله خاروانا، چاراویماق، هشترود که به ما رجوع کرده و در آن ها حاضر و کمک کردیم و قطعا بر اساس وظیفه ای که داریم باید چنین شود.
وی تاکید کرد: در تبریز حساسیت خاصی داریم و اراضی در تبریز از محدودیت های خاصی برخوردارند که باید جلوی آن ها گرفته شود.
بایبوردی اضافه کرد: در بحث ویلا سازی از تبریز به طرف بستان آباد، تبریز به مرند و.. وقتی به این ها نگاه می کنیم واقعا دردناک است، فکر کنید هر ویلایی که ایجاد می شود باید آب هر ویلا، مقدمات آن پیش‌بینی و برق و گاز و راه ارتباطی فراهم شود.
وی افزود: آیا برای شهرداری در خلعت پوشان راحت است که فضای سبز ایجاد کند یا آسفالت ریزی و خدمات دهی کند؟ برای همه این موارد نیاز است فکر کرده و موضوع بصورت همه جانبه بررسی شود.
فعال محیط زیست استان گفت: وقتی از تبریز به سمت بستان آباد حرکت می کنیم می‌بینیم که اراضی (خاوران) به ساختمان تبدیل شده است و این روند خطرناک است و وظیفه دیدم به عنوان یک فعال محیط زیستی و رسانه ای در این زمینه عکس العمل نشان داده باشم.
وی در پایان خاطرنشان کرد: بنده هیچ گونه اختلافی با شخص آقای استاندار نداشته و کاملا ایشان را قبول و اعتقاد دارم و آقای دکتر رحمتی نیز به عنوان یک مدیر جهادی و فنی، صاحب فکر و پیگیر قبول داشته و برای همه مسئولین عزیز آرزوی موفقیت و سربلندی دارم.

مخالفت خود را اعلام کردم
در صد و نود و سومین جلسه علنی شورای شهر تبریز نیز "روح اله رشیدی" عضو شورای شهر در نوبت تذکر خود با اشاره به این موضوع گفت: با درخواست دانشگاه تبریز برای تغییر کاربری اراضی خلعت پوشان مخالفت خود را در کمیته فنی اعلام کردم.
نماینده شورای شهر در کمیته فنی کمیسیون ماده 5، تصریح کرد: آن اراضی دارایی های اصلی شهر است و می‌توانند به جای آن جا فکر دیگری کنند.
وی ادامه داد: به دنبال این درخواست‌ از سوی دانشگاه تبریز آقای دکتر بایبوردی توییتی در فضای مجازی منتشر کردند که بلافاصله با ایشان برخورد قهری شد و ایشان را از سمت خود برکنار کردند، این کار ها پیامد بدی دارد.

مخالف تغییر کاربری فضای سبز هستیم 
"یعقوب هوشیار" شهردار کلانشهر تبریز نیز در واکنش به این خبر گفت: درخواست دانشگاه تبریز اگر با هدف تولید مسکن برای اعضای هیئت علمی خودشان باشد، به نفع شهر نیست.
وی ادامه داد: با تغییر کاربری فضاهای سبز در دوسال اخیر مخالفت کرده ایم.
اما در ادامه این گزارش سراغ "صفر نصراله زاده" رئیس دانشگاه تبریز، به عنوان رئیس مجموعه ذی نفع این تغییر کاربری رفتیم.
اما متاسفانه وی حاضر به مصاحبه تلفنی و حضوری، پس از هماهنگی با روابط عمومی دانشگاه هم نشد و پاسخ دهی را به زمان دیگری موکول کرد.
گزارش نصر می افزاید؛ به نظر می رسد پشت این ماجرا کاسه ای زیر نیم کاسه است و لازم است مسئولین با مردم (ولی نعمتان جامعه) بصورت شفاف و روشن موضوع را طرح و آن را برای همگان توضیح دهند.
لازم به ذکر است، رئیس کمیسیون ماده 5 نیز شخص آقای استاندار است که در روز های آینده مشخص خواهد شد که آیا وی بزرگترین تغییر کاربری قرن تبریز را امضا خواهد کرد یا خیر..
انتهای پیام/
بزرگترین تغییر کاربری فضای سبز در انتظار امضای استاندار / آیا استاندار امضا خواهد کرد؟!  محمدرضا اخگرگداز

ثبت نظر

نمایش 3 نظر

پاسخ   مهردادفرجی   3 ماه پیش  

لطفا کمی به حال خراب این کشور واستان وشهرمان باشید نگذارید ایده های پوسیده ومنفعت طلب جایگزین منطق وعلم شود ومنافع اقتصادی عده ای باعث ازبین رفتن محیط زیست منطقه ای که تاریخ بر روی آن صحه گذاشته وچه انسان هایی که در آبادانی آن زحمت کشیده وخون ودل ها خورده اند ودر طول تاریخ با افتخار سربلند از هر امتحانی به نسل بعد سپردند لطفا بی سوادان را از کار برکنار کنید وریشه بی سوادی را اول از دانشگاه سربلند تبریز خشک کنید

پاسخ   ناشناس   3 ماه پیش  

چرا اینقدر مسئولان با فضای سبز آثار تاریخی وووو.‌‌ لج بازی میکنند

پاسخ   تبریز   3 ماه پیش  

اولاً سازمان مسکن و شهرسازی استان بر اساس طرح ملی ، متولی موضوع می‌باشد. دوم اینکه ، محدوده در نظر گرفته شده برای ساخت مسکن ، فاقد طرح مصوب آموزشی است .سوم اینکه ، تامین مسکن صرفاً برای هیات علمی دانشگاه نیست بلکه اکثریت قاطع کارکنان فاقد مسکن ، مشمول این واگذاری است که اکثراً از طبقات متوسط به پایین می‌باشند. چهارم اینکه ، جمله از بین رفتن فضای سبز ، شانتاژ خبری و سؤنیت عام و خاص و از روی سهم خواهی مغرضانه این غوغا سالاران است و منطقه وسیعی را برای فضای سبز در طرح مصوب مذکور در نظر گرفته شده است. دهه های متمادی این قسمت از اراضی دانشگاه متروکه بوده و هیچ کشت و زرعی در آن انجام نگرفته است . پس لطفاً ساکت باشید بگذارید یک شخصیتی که سابقه خدمت صادقانه و بی ریا در کلیه مناصبی که تا حال داشته و همیشه مدافع طبقه پایین جامعه بوده ، به تکمیل پروژه ملی و انسان دوستانه و ... موفق شود . ما میدانیم پشت مخالفت های شما چه نیتی منحوسی خوابیده است....
پژوهشیار