رییس کارگروه کودکان کار و خیابان شورای اجتماعی وزارت کشور؛

ساماندهی کودکان کار و خیابانی تعامل دستگاه های اجرایی و خدماتی را می طلبد

1403/02/16 - 15:07 - کد خبر: 112545 نسخه چاپی

نصر: رییس کارگروه کودکان کار و خیابان شورای اجتماعی وزارت کشور گفت: این حوزه بسیار مهم و آسیب پذیر نظارت ویژه و همکاری و تعامل دستگاه های اجرایی و خدماتی را می طلبد.

به گزارش نصر، حجت الاسلام مهدی ملکی روز شنبه در نشست کارگروه ساماندهی کودکان کار و خیابان آذربایجان شرقی، با تاکید بر لزوم نظارت ویژه در حوزه آسیب‌ اجتماعی و اکتفا نکردن به گزارش عملکردها، افزود: آثار و نتایج عملکردها باید در صحنه میدان دیده شود.
وی تاکید کرد: باید به بدنه شورای اجتماعی استان ها توجه شود تا میزان اثربخشی اقدامات مورد بررسی و در صورت نیاز مورد بازنگری و بازبینی قرار بگیرد.
وی بر ضرورت تقویت برنامه‌های تحولی و کارآمد در حوزه آسیب های کودکان و نوجوانان تاکید و اظهار کرد: کارگروه کودکان کار و خیابانی شورای اجتماعی وزارت کشور که از ۶ ماه قبل فعالیت خود را شروع کرده است، در حوزه پیگیری مصوبات شورای اجتماعی کشور و ناظر به مساله کودکان کار و مشکلاتی که در سطح کشور وجود دارد، فعالیت دارد و به دنبال ارزیابی اقداماتی است که دستگاه های اجرایی و خدماتی انجام می دهند.
ملکی ایجاد هماهنگی بین دستگاه ها و در نهایت تهیه و ارائه گزارشی جامع از وضعیت کودکان کار و خیابانی در استان ها را جزو تکالیف این کارگروه عنوان کرد.
وی بر بازنگری و بررسی میزان اثربخشی اقدامات تاکید کرد و ادامه داد: در این میان یکی از اولویت های مهم بهره مندی از ظرفیت های مردمی فعال، سمن ها و موسسه های خیریه و گروه هایی است که در این حوزه فعالیت می‌کنند.
ملکی استفاده از تجربیات، ایده ها و مدل های مختلف تشکل های مردمی و مردم نهاد برای برون رفت از مشکلات کودکان کار را مورد تاکید قرار داد و یادآور شد: مشکلات و چالش ها و دغدغه های این حوزه پیگیری شود و با رفع موانع موجود به دنبال ارتقای کیفی و کمی آنها پیش برویم.
وی از آذربایجان شرقی به عنوان یکی از استان های پیشرو در زمینه کاهش آسیب های اجتماعی کودکان کار یاد کرد و گفت: الگوبرداری و بهره‌مندی سایر استان‌ها از تجربه‌های موفق آذربایجان شرقی در حوزه‌های اجتماعی ضروری است.
ملکی ادامه داد: آذربایجان شرقی و تبریز در زمینه پیشگیری از آسیب های کودکان کار، سامان‌دهی و مواجهه با این پدیده جزو بهترین ها بوده و از ظرفیت های مردمی بسیار وسیعی برخوردار است.
وی اظهار کرد: برای هم افزایی و هماهنگی بیشتر بین دستگاه‌های فعال در حوزه کودکان کار باید شبانه روز تلاش کنیم تا ماموریت‌ها و تکالیف ذاتی خود را با کمترین مانع انجام دهند و به موازات آن ظرفیت‌های مردمی نیز مورد حمایت و پشتیبانی قرار بگیرد تا دغدغه‌ کمتری در حوزه‌های اجتماعی کشور وجود داشته باشد.
به گزارش ایرنا، مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی نیز در این نشست‌ با اشاره به اهداف کلی اجرای برنامه ساماندهی کودکان کار و خیابان، گفت: ممانعت از هر گونه آسیب اجتماعی و ناهنجاری های رفتاری از مهمترین این اهداف به شمار می رود.
فرگل صحاف اظهار کرد: در این میان باید با بررسی اقدام‌های صورت گرفته، نقاط قوت و پیشنهادهای لازم برای بازتوانی کودکان کار و خیابان و استفاده از ظرفیت‌های موجود برای افزایش مشارکت هدفمند مردم در رسیدگی به امور کودکان کار به دقت دنبال و پیگیری شود.
وی ارائه خدمات مددکاری و روانشناسی، ترغیب و تشویق به ادامه تحصیل، برگزاری کلاس‌های تقویتی، گشت شهری به همراه تیم های نظارتی شهرداری، بازدید از منازل و انجام خدمات مددکاری و موارد مختلف را از جمله اقدامات صورت گرفته در زمینه آسیب های اجتماعی کودکان کار و خیابان عنوان کرد.
به گزارش ایرنا، ۱۲ تا ۱۵ هزار کودک کار خیابانی شناسایی شده در کشور وجود دارد و یکی از مهمترین مسایل در حوزه آسیب های اجتماعی، نبود نظام جامع آماری در این حوزه است.
انتهای پیام/
ساماندهی کودکان کار و خیابانی تعامل دستگاه های اجرایی و خدماتی را می طلبد خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار