اولین پرفورمنس کوتاه در موزه آرشیو/

سبد فرهنگی مردم تبریز باید تقویت شود

1403/02/01 - 13:01 - کد خبر: 111695 نسخه چاپی

نصر: هنرمند و مدیر موزه آرشیو می گوید: سبد فرهنگی مردم ما ضعیف است و جمعیت کمی برای دیدن تئاتر و نمایش وقت می گذارند.

به گزارش نصر، موزه آرشیو ناصر بخشی در تبریز که امروز با ترکیب آثار متنوع آرشیوی و هنر مدرن، جذابیتی متفاوت برای جوانان فراهم آورده، با برگزاری پرفورمنس تک پرده ای، کارکردی جدید در فضای هنری این موزه ارائه داد. ناصر بخشی، مدیر خلاق و حرفه ای این موزه در خصوص نمایش وضعیت فرار گفت: اجرای وضعیت فرار درباره‌ی رفتار انسانی است که در طول تاریخ در حال تغییر است و بیشتر اوقات رفتار قبلی خود را انکار می‌کند و یا در کرده‌های قبلی خود باز می‌ماند. بشر رفتارهایی را برای زیست خود تعریف می‌کند که باعث می‌شوند در خیلی از ساختارها اسیر شود و در جستجوی راهی برای خلاصی از آن باشد. این پرفومنس، با رویکردی ساده بیان می کند که ما چه چیزهایی را در وجود خود و در کالبد رفتاری خود تعریف می‌کنیم که زندگی مان را تحت تاثیر قرار ‌دهند و در حقیقت به چیستی اینکه «درد را چه کسی آفرید» برمی‌گردد که این نمایشگاه فصلی در اتاق شماره چهار موزه در ارتباط با آن است.
وی در ادامه با اشاره به آهن آلات دست و پا گیر استفاده شده در نمایش «وضعیت فرار» گفت: ابزاری که از آنها در این صحنه استفاده شد، در حقیقت همان ابزاری هستند که روزی در زندگی انسان جهت آبادانی به کار گرفته شده اند. ما در این روزگار شاهدیم که هرچه انسان ابداع کرده، روزی خواسته که از آن خلاص شود. این‌ها تکه پاره‌هایی تمثیلی از این ابداعات اند که انسان به فکر رهایی از آنهاست. در این اجرا مشخصا خلاص شدن اتفاق نیفتاد ولی تلمبار شدن این ابداعات را شاهد بودیم و وقتی کاراکتر از صحنه خارج می‌شود، مثل زندگی است که ما در پایان این زندگی می‌میریم و یا در آن گم می‌شویم. 
وی هدف از اجرای « وضعیت فرار» را مخاطب قرار دادن قشر جوان خواند: قشر جوان در حال جمع کردن علم، رفتارها و احساسات جدید است و مشخص است خیلی موقعیت‌ها و رفتارها به این قشر چسبیده‌اند و شاید این پرفورمنس خواسته این موقعیت را به تصویر بکشد. 


 

ایده پردازی اجرای پرفورمنس در موزه
وی از این ایده ناب برایمان گفت: گروهی که پرفورمنس را به عهده دارند، متخصص این حوزه اند. گرد هم آمدیم و به این فکر کردیم که چه موضوعی را می‌توان در زمان کوتاه مطرح کرد. این گونه اجراها مثل تئاتر در لحظه اتفاق می‌افتند و احساس را درگیر می کنند ولی از چنین اجراهایی نمی توان انتظار تئاترهای شکسپیر را داشت. در حقیقت هدف از چنین پرفورمنس‌هایی، القای معنی عمیق در عین سادگیست. اجراها در هر پروژه فصلی موزه آرشیو به صورت تک پرده ای و کوتاه برپا خواهند شد و در فصل جدید که اوایل اردیبهشت برپا می شود، اجراهای جدید را شاهد خواهیم بود.
 ناصر بخشی در مصاحبه با خبرنگار نصر، نظر شخصی خود را در خصوص چنین برنامه ای در موزه مثبت قلمداد کرد و افزود: به نظرم چنین پرفورمنس‌هایی رو به رشد خواهند بود. متاسفانه از آنجایی که در شهر ما خوراک فرهنگی کم است و مردم در سبد فرهنگی خود تئاتر و چنین پرفورمنس‌هایی را کمتر مورد توجه قرار می دهند، هرچه بازتاب و تعدد این نمایش ها افزایش یابد، بازدید و علاقه نسل جوان هم افزایش یافته و فرهنگ ارتقا می یابد.


 
گروهی که در این نمایش گرد هم آمده اند، تصمیم دارند این نمایش ها را نه تنها در شهر و موزه آرشیو بلکه در مکان‌های دیگر خارج از شهر و کشور به روی صحنه ببرند که نوید اقدامات هنری خلاقانه است.
وی در پایان افزود: به علاوه از برنامه‌های سال جدید ما این است که مکانی مختص چنین پرفورمنس‌هایی در این شهر تعبیه کنیم که چنین اتفاقاتی به صورت گسترده در آنجا اتفاق بیفتد و فضا برای بازدید کنندگان و علاقه مندان بیشتر فراهم باشد.
گفتنی است «تینا قره اوغلان» موسیقی و اجرای پرفورمنس را بر عهده داشت.
انتهای پیام/
سبد فرهنگی مردم تبریز باید تقویت شود فائزه بنی نصرت

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار