گزارش نصر از جشنواره موغام تبریز/

د‌ِییرم بلکه منی بیرده اویاندیردی موغام...

1402/12/20 - 16:51 - کد خبر: 110099 نسخه چاپی

نصر: تار را بر سینه‌اش تکیه می‌دهد و با هر زخمه‌ای که به تار می‌زند، گویی بخشی از وجودش نیز به ارتعاش در می‌آید، اما زمانی که این نوا با کمانچه همراه می‌شود گویی فرشتگان در عرش نغمه سرداده‌اند.

به گزارش نصر، زیبایی‌اش زمانی عیان‌تر می‌شود که اشعار شاعران کهن آذربایجان را با ساز و نوا همراهی می‌کند، گویی قصد دارد از سوز دل عاشق بگوید و عشق را با این هنر تاریخی همنوا کند.

چنان‌که وقتی از زبان ملامحمد فضولی می‌گوید:
آشیان مرغ دل، زلف پریشانیندادیر
قاندا اولسام ای پری! كؤنلوم سنین یانیندادیر
عشق دردیله خوشام، ال چك علاجیمدان طبیب!
قیلما درمان كیم، هلاكیم زهری درمانیندادیر...

آری، موغام ریشه در شعر، ادبیات و موسیقی این مرز و بوم دارد، همانطور که از نامش پیداست، موغام یا مقام نوعی موسیقی دستگاهی بوده و این موسیقی به موازات موسیقی دستگاهی ایرانی، موسیقی مقامی عربی و ترکی است.
اهمیت موسیقی موغام از آنجا پدیدار می‌شود که یونسکو در سال ۲۰۰۸ موسیقی مقامی آذربایجانی را در میراث معنوی فرهنگی این سازمان ثبت کرد.
در واپسین روزهای سال 1402 چهارمین جشنواره سراسری موسیقی موغام پس از وقفه ای چند ساله برگزار شد.
برگزاری این جشنواره بارقه‌ی امیدی است برای فعالان موسیقی آذربایجانی؛ کسانی که عمرشان را صرف صیانت از موسیقی اصیل این مرز و بوم کرده اند، اما در مقابل هجوم موسیقی بیگانه و جولان نوظهوران یک شبه موسیقی پاپ گاهی کم می‌آورند.

کشف و پرورش استعدادهای جوان و بدیع در موسیقی موغام
معاون شهردار تبریز و رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری تبریز، کشف و پرورش استعدادهای جوان و بدیع در حوزه موسیقی موغام را به عنوان هدف غایی جشنواره سراسری موسیقی موغام یاد کرد.
امیر نصیربیگی می‌گوید: مرور سوابق این رویداد هنری و بررسی حضور هنرمندان نوجوان این عرصه نشان می‌دهد بسیاری از چهره های در حال ترقی موسیقی موغامی، از همراهان جشنواره موسیقی موغام در ادوار پیشین بوده اند که توانسته‌اند به مدد ذوق خود و نیز فراهم شدن بستری مناسب برای رشد و بالندگی بواسطه جشنواره موغام، انگیزه برای فعالیت بهتر پیداکنند.
وی خاطرنشان می‌کند: مایه افتخار است که شهرداری و سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری تبریز توانسته‌ زمینه ساز استمرار و برگزاری جشنواره موسیقی موغام باشد و راه را برای کشف و شکوفایی این استعدادها باز کند.
وی می‌افزاید: جشنواره سراسری موسیقی موغام هم اکنون به یک مطالبه فرهنگی هم از سوی شهروندان و هم از سوی هنرمندان تبدیل شده است و  اقشار مختلف شهروندان نیز راغب به استمرار این جشنواره هستند.

موسیقی موغام ریشه در هویت ما دارد
دبیر چهارمین جشنواره سراسری موسیقی موغام، موسیقی موغام را دارای ریشه‌های استوار در فرهنگ و هویت ملی دانسته یادآور می‌شود: موسیقی موغام ریشه در فرهنگ و هویت ما دارد که بخشی از باورهای ملی، میهنی، فرهنگی و ارزشی ماست.
غلامرضا میرزازاده در خصوص روند اجرایی و اهميت چهارمین دوره جشنواره سراسری موسیقی موغام می‌گوید: این جشنواره فرصت تعالی موسیقی فاخر و اصیل است که در ادوار قبل زمینه‌ای برای معرفی استعدادهای جوان را فراهم آورده و در این دوره هم این روند ادامه  یافته است.
آهنگ‌ساز و مدرس موسیقی آذربایجانی با قدردانی از تلاش سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری تبریز در برگزاری این رویداد می‌افزاید: سراسری بودن این جشنواره باعث می‌شود که هنرمندان مطرح و توانمند از استان‌های مختلف، تلاشی اثربخش در راستای حفظ و معرفی مواریث ملی و بومی داشته باشند.

جشنواره سراسری موغام شایسته برگزاری بین المللی است
محقق ادبیات و فرهنگ فولکلور و داور چهارمین جشنواره سراسری موغام، رشد کیفی و کمی جشنواره سراسری موسیقی موغام را زمینه‌ساز برگزاری بین‌المللی این جشنواره در ادوار آتی و پرچمداری و هدایتگری تبریز در این عرصه دانست.
استاد خسرو سرتیپی، می‌گوید: حرکت بزرگی که تحت عنوان جشنواره سراسری موسیقی موغام آغاز شده است، استعدادهای امروز موسیقی موغام را به نسل‌های آینده معرفی خواهد کرد.
سرتیپی با توجه به حضور و شرکت استعدادهای شاخص موسیقی موغام در این جشنواره خاطرنشان می‌کند: با توجه به رشد کیفی و کمی جشنواره سراسری موسیقی موغام بین‌المللی شدن این جشنواره در دوره‌های آتی مورد انتظار و این مهم موجب معرفی هرچه بهتر و دقیق تر این حوزه موسیقایی خواهد بود.

گزارش از: ندا فرشباف
انتهای پیام/
د‌ِییرم بلکه منی بیرده اویاندیردی موغام... نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار