رئیس شورای استانی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره آذربایجان شرقی مطرح کرد؛

خدمات روانشناسی در جامعه نهادینه شود

1402/11/26 - 15:07 - کد خبر: 108503 نسخه چاپی

نصر: رئیس شورای استانی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره آذربایجان شرقی گفت: آگاهی‌بخشی عمومی را از طریق کنگره، سمینار، همایش‌ها و رسانه‌ها افزایش دهیم تا اهمیت مشاوره‌گیری فرهنگسازی شود.

به گزارش نصر، مجید محمود علیلو در مصاحبه اختصاصی با نصر گفت:  در سال ۱۳۸۲ که دوره اول شورای نظام روانشناسی برگزار شد استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل و زنجان بود که بنده هم به عنوان مجری و هم عضو شورای نظام روانشناسی برای چهار سال انتخاب شدم و در دور دوم شرکت نکردام، در نهایت در سال ۱۳۹۴ شرکت کرده و در حال حاضر به مدت هشت سال به عنوان رئیس شورای نظام روانشناسی استان مشغول به کار هستم.
رئیس شورای استانی سازمان نظام روانشناسی استان در خصوص حلقه مفقوده بین مردم و روانشاناسان گفت: با فرهنگ‌سازی می‌توان فاصله بین مردم و روانشناسان را کم کرد که در حال حاضر نسبت به قبل وضعیت بسیار مطلوب را به خود گرفته، اما با این حال می‌توان به ابهامات اسمی اشاره کرد چنانچه مراجعه به روانشناس را  به عنوان یک مشکل اساسی و بیماری تلقی می‌کنند.
علیلو ادامه داد: در سال ۱۳۷۳ که بنده فارغ التحصیل شدم، تنها یک مرکز روانشناسی در سطح شهر تبریز مشغول به کار بود اما امروزه نزدیک به ۵۰ مرکز مشاوره فقط در یک منطقه خدمات مشاوره می‌دهند که نشانگر تغییر دیدگاه مردم است و رسانه، شبکه‌های اجتماعی وظیفه پرداختن به این موضوعات جهت فرهنگ‌سازی را دارند و یا خود روانشناسان پیگیر نیازمندانان خدمات شاوره‌ای و روانشناسی باشند.
وی در خصوص نقش سازمان نظام روانشناسی گفت: این سازمان دارای مصوبات مجلس و قانون تشکیل است که با حکم رئیس جمهور فعالیت می‌کند و در استان‌ها با عنوان شورای استانی سازمان نظام روانشناسی، مشاوره فعالیت دارد.
رئیس شورای استانی نظام روانشناسی و مشاوره آذربایجان شرقی اذعان داشت: سازمان نظام روانشناسی مانند تمامی سازمان‌های حرفه‌ای دارای وظایفی همچون صدور مجوز خدمات دهی و صیانت از حقوق دریافت‌کننده خدمات که مردم باشد است و در صورت کوتاهی ارائه خدمات از طرف روانشناسان در چارچوب ضوابط برخورد می‌شود و همچنین محافظت از حقوق روانشناسان که بی دلیل مورد اتهامات حقوقی قرار می‌گیرند و حتی اشخاصی که بدون کسب مجوز از  سازمان نظام روانشناسی و یا مجوز غیرقانونی مطب تاسیس کرده و فعالیت می‌کنند باید برخورد شود که از عمده خدمات سازمان نظام روانشناسی است.
علیلو در خصوص شاخص‌های کاندیداهای شورای نظام روانشناسی توضیح داد: افراد دارای فوق‌لیسانس و دکتری با شرط عضویت در سازمان نظام روانشناسی می توانند شرکت کنند.
وی در خصوص برنامه‌های افزایش سهم روانشناسی در جامعه توضیح داد: بخشی مربوط به لابی گری با مراکز حاکمیتی مانند استانداری و شهرداری است همچنین مراجع قضایی، کمیته امداد و سازمان بهزیستی که از خدمات روانشناسی استفاده می‌کنند و ارتباط تنگاتنگی با این دستگاه‌ها جهت تربیت نیرو داریم.
علیلو در خصوص اصلی‌ترین دغدغه روانشناسان استان به چارچوب‌ قوانین جمهوری اسلامی اشاره کرد و ادامه داد: سازمان نظام روانشناسی باید از حقوق ارائه‌دهندگان خدمات دفاع کند و از ورود افراد غیرمجاز جلوگیری به عمل آید و همچنین با ‌اجرای دوره‌های بازآموزی و تخصصی، سطح علمی روانشناسان را افزایش دهیم.
وی در پایان سخنان خود گفت: از منتخبان شورای استانی نظام روانشناسی انتظار داریم پیگیر صیانت حقوق خدمات گیرندگان و مشاورین باشند و مراقب ورود افراد نامناسب به این عرصه باشند و نیازهای آموزشی جهت ارتقاء سواد روانشناسان برطرف شود و از پتانسیل‌های ارگان‌های دولتی به خوبی استفاده شود و خدمات روانشناسی را گسترش دهند و با پژوهش‌ در سطح جامعه در خصوص اعتیاد و مشکلات مهم‌تر آسیب‌شناسی صورت گیرد.
انتهای پیام/
خدمات روانشناسی در جامعه نهادینه شود نصر

ثبت نظر

نمایش 2 نظر

پاسخ   سولماز منظم   5 ماه پیش  

عالی فرمودین اقای دکتر عزیز

پاسخ   زینب کریمی   5 ماه پیش  

سپاس از جناب دکتر علیلو که با صداقت و راستی به جامعه روانشناسی خدمت میکنند ما روانشناسان استان آذر بایجان شرقی به وجود نازنین شما مفتخر هستیم
پژوهشیار