خبر/

تقاضای نایب رئیس اول اتاق بازرگانی تبریز برای تک نرخی شدن ارز

1402/11/18 - 00:25 - کد خبر: 108277 نسخه چاپی

نصر: نایب رئیس اول اتاق بازرگانی تبریز با اشاره به مشکلات ارزی واردکنندگان و صادرکنندگان آذربایجان شرقی که موجب ایجاد تقاضای کاذب شده است، تاکید کرد: به عنوان فعالان اقتصادی آذربایجان شرقی تقاضا داریم که ارز، تک نرخی شود.

به گزارشنصر، مسعود بنابیان، سه‌شنبه، ۱۷ بهمن در جلسه شورای اداری آذربایجان شرقی که با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس سازمان امور مالیاتی کشور برگزار شد، اظهار کرد: سهم تولید ناخالص داخلی استان از کشور ۳.۵ درصد بوده در حالی که سهم تسهیلات استان از کشور ۲.۲ درصد است.
وی افزود: این عدم تناسب، اجازه رشد واحدهای بخش خصوصی را نمی‌دهد. مخصوصا شرکت مس سونگون که کل مالیات آن باید به استان پرداخت شود و این پرداختی می‌تواند سهم بسزایی در درآمد استان داشته باشد.
وی ادامه داد: ارز کنونی نیمایی به خاطر ارزان بودن باعث تشکیل صف‌های طویل برای واردات واحدهای نیازمند به واردات می‌شود و صادرکنندگان نیز در پیمان سپاری ارزی به مشکل خورده‌اند.
بنابیان خطاب به وزیر امور اقتصادی گفت: خواهشمندیم که ارز، تک نرخی شود تا مشکلات صادرکنندگان و واردکنندگان حل شود زیرا اغلب این واحدها با بازار آزاد، مواد اولیه خود را تامین می‌کنند.
وی افزود: نرخ پایین ارز نیمایی موجب ایجاد تقاضای کاذب واردات شده و قدرت رقابت واحدهای داخلی با رقبای خارجی را می‌گیرد.
وی با اشاره به مشکلات پروسه واردات کالاها نیز گفت: طبق قانون، گمرک متولی واردات است ولی ۱۶ ارگان در این پروسه اعمال نظر می‌کنند که باعث طولانی شدن آن شده و خواب سرمایه، ایجاد ناهماهنگی و مشکل در مدیریت واحد پایانه‌ها و مرزها را به دنبال دارد.
نایب رئیس اول اتاق تبریز هم‌چنین به بحث محاسبه تورم به عنوان درآمد نیز اشاره کرد و افزود: باید یک تغییر ساختاری انجام شود و نرخ تورم از درآمد کم شود.
انتهای پیام/
تقاضای نایب رئیس اول اتاق بازرگانی تبریز برای تک نرخی شدن ارز خبرگزاری ایسنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار