خبر/

کوهنوردان دیده بانان کوهستان هستند

1402/10/27 - 11:32 - کد خبر: 106966 نسخه چاپی

نصر: کوهستان با اینکه میتواند سبب آرامش انسان ها شود ولی با عدم رعایت ایمنی میتواند بسیار خطرناک بوده و با صعود بدون برنامه ریزی و نداشتن اطلاعات کافی و کامل و صرفا با تکیه بر زور جسمانی مخاطره انگیز نیز است.

به گزارش نصر، رئیس هیئت کوه نوردی آذربایجان شرقی در سمینار هر کوه نورد یک محیط بان با ابراز خرسندی از برگزاری دومین سمینار آموزشی در رابطه با محیط زیست کوهستان در تبریز افزود: حضور انسان ها در محیط کوهستان بعنوان کوه نورد را میتوان از دو جنبه تهدید و یا فرصت مورد ارزیابی قرار داد،کوه نوردان باید با کسب اطلاعات کافی از محیط زیست در کلاس های آموزشی بتوانند بعنوان دیده بان کوهستان نقش آفرینی کنند.
میرعلی آقاسیدی برگزاری چندین دوره آموزشی در همه سطوح مختلف اعم از عمومی و تخصصی توسط هیئت کوه نوردی را در زمینه حفظ محیط زیست و سایر شاخه ها و در کنار آن  زمینه سازی و برگزاری مسابقات و المپیادهای ورزشی کوه نوردی از جمله المپیاد استعداد یابی سنگنوردی داخل سالن نوجوانان کشور در تبریز و نیز حمایت از دیگر رشته های زیرشاخه های هیئت از قبیل اسکای راننیگ که موفق به کسب مقام های بین المللی نیز شده اند را نقطه قوت دوره جدید فعالیت هیئت استان قلمداد کرد و از ادامه فعالیت ها و استمرار این رویدادها در آینده خبر داد .
آقاسیدی با انتقاد از عملکرد صدا و سیما در خصوص نحوه بررسی موفقیت ها و چالش های هیئت کوه نوردی در ادوار گذشته و دوره حاضر گفت:آنچه که ما در برنامه زنده شب گذشته شاهد بودیم تیم سازی هدفمند صدا و سیما در جهت به حاشیه بردن فعالیت های انجام یافته هیئت بدون داشتن مستندات بود.متاسفانه این اقدام باعث رواج فرهنگ تخریب توسط رسانه ملی بود چرا که فعالیت هر مجموعه ایی میتواند نقاط قوت و ضعف داشته باشد و ارزیابی فعالیت های هئیت و یا سازمان های امدادی با حضور کارشناسان اصلح  مخالف و موافق و نقد اصولی، و بدون تهمت میتواند برای مخاطب آموزنده بوده و نیز راهگشای ادامه فعالیت های سازنده هیئت باشد.
در ادامه این سمینار داوود غنی پور معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان با اشاره به اقدامات خوب سازمان یافته در سطح باشگاه های کوه نوردی و تعامل سازنده آن ها با تشکل های مردم نهاد محیط زیستی ادامه این روند را به سود محیط زیست خواند و گفت : محور اهمیت حفظ محیط زیست بخاطر ایجاد شرایط زیستن انسان در آن است و کوه نوردی با دو عنصر کوه و کوه نورد معنی پیدا میکند لذا باید آگاهانه و هوشمندانه نسبت به برنامه ریزی ها جهت بهره برداری های پایدار از آن اقدام کرد .
معاون محیط طبیعی اداره کل محیط زیست استان اظهار کرد :در آذربایجان شرقی دو پارک ملی وجود دارد و حضور کوه نوردان در فصول مختلف و مخصوصا فصل اردیبهشت که بواسطه زیبایی های منحصر بفرد این پارک ، فصل صعود و زمان زاد آوری حیات وحش است باید حساسیت زیادی به خرج داد و ضمن توجه به ظرفیت برد منطقه نسبت به دریافت مجوز از سازمان جهت ورود به این مناطق اقدام کرده نسبت به اتفاقات پیرامون در منطقه نیز حساس باشند و با مشاهده هر نوع تخلف و یا مشکل با شماره تلفن 1540 تماس بگیرند .
نسترن وثوقی رئیس کمیته حفظ محیط زیست کوهستان فدراسیون نیز در این سمینار با اشاره به آسیب شناسی حوادث و ارتباط آن با محیط زیست  و ارتباط تنگاتنگ بین حفظ ایمنی ، محیط زیست و تجهیزات استاندارد ، سناریو موجود در زمان بحران و مصرف منابع زیستی را تشریح کرد و گفت:اتفاقی که در کوهستان می افتد مانند حوادث اخیر و زمانی که فردی دچار سانحه میشود روزها و ماه ها در فرایند درمان اعم از مصارف دارویی ؛ مصرف انرژی در بیمارستان ،تیم پرشکی حاضر در عملیات و ... تماما منابع زیستی هستن که با نادیده گرفتن این مسائل هر چند جزیی ولی تیکه تیکه اتفاق می افتادن آن  تبدیل به مصرف انرژی کلانی میشود. از طرفی نحوه جستجو و دسترسی تیم های امدادی با پیمایش مسیرهای مختلف بصورت پیاده و یا بوسیله ماشین آلات امدادی ،ایجاد کارگاه ها ، صعود و فرود ها و همچنین سوختی که این افراد در مدت زمان حضورشان در منطقه امدادی مصرف میکنند تا زمان یافتن حادثه دیدگان همه منابع زیستی هستند که تخریب محیط را تا هزار برابر بیشتر میکند و این نشان دهنده عواقب یک تصمیم اشتباه در کوه نوردی است .
وی با بیان اینکه نفراتی که دچار حادثه میشوند عموما در باشگاه ها حضور ندارند و بصورت مستقل اقدام به صعود کرده اند افزود: بدون تجهیزات مناسب حضور در کوهستان و شرایط جوی ناپایدارهیج افتخاری ندارد و جدا از موارد اشاره شده در مورد منابع زیستی هزینه های اجتماعی را نیز افزایش داده و چون فرد مصدوم شده به لحاظ موارد روانی در صدد تبرئه خود از حادثه پیش آمده هست.
با ارائه اطلاعات اشتباه سبب بدبینی جامعه به ورزش کوه نوردی و نیز سیستم های امدادی می گردد در حالیکه تنها با دیدن یک تصویر ساده از نحوه پوشش افراد حادثه دیده در سبلان میتوان به عمق این فاجعه ها پی برد  .
وثوقی در بخش دیگری از سخنان خود با تقدیر از فعالیت های محیط زیست محور هیئت کوه نوردی آذربایجان شرقی و باشگاه های این استان، توجه تیم های کوه نوردی به ظرفیت برد مناطق مورد هدف را ضروری دانست و خاطرنشان کرد: امروزه صعودهای پر تعداد و پر تکرار و ثبت تصاویر گروهی پر تعداد بر روی قله ها نشان از آماتور بودن تیم ها دارد لذا بهتر است باشگاه ها با کمترین تعداد اعضا طبق اصول ایمنی و نیز اعضای آن ها با رعایت موازین محیط زیستی و اخلاق گردشگری مسئولانه و دوری جستن از هرگونه عناوین اشتباه افتخارآمیز از قبیل صعود از چندین جبهه – صعود آسفالت به آسفالت و... از حضور در محیط امن و زیبای کوهستان نهایت لذت را ببرند چرا که وضعیت منابع طبیعی از جمله یخچال ها در کشور ما وخیم شده و با روند کنونی کوهستان برای نسل بعد مفهومی نخواهد داشت .
مهدی نوایی رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان تبریز هم در این سمینار کوهنوردی را جز ورزش های تاثیرگذار در ترویج اخلاق پهلوانی دانست و اظهار کرد:کوهستان با اینکه میتواند سبب آرامش انسان ها شود ولی با عدم رعایت ایمنی میتواند بسیار خطرناک بوده و با صعود بدون برنامه ریزی و نداشتن اطلاعات کافی و کامل و صرفا با تکیه بر زور جسمانی مخاطره انگیز نیز است.
وی با تاکید بر اینکه زور در کوهنوردی نکته انحرافی است به صعودهای افتخارآمیزعظیم قیچی ساز در عرصه بین الملل اشاره کرده و یادآور شد:دلیل اصلی این موفقیت ها تبحر این ورزشکار در ایجاد هماهنگی بین قوای جسمانی و برنامه ریزی بر اساس علم و آگاهی نسبت به شرایط حضور در قلل مورد هدف بود که توانست این صعودهای فنی و مهم را انجام داده و امروزه با سلامت کامل در کنار ما حضور دارد . در حالیکه مرحوم محمد اوراز دیگر افتخار کوهنوردی استان در عین شایستگی مقهور بهمن شد و درس بزرگ از طبیعت را برای ما به یادگار گذاشت.
علی زراعتی پور دبیر این سمینار نیز با اشاره به اهداف این سمینار گفت:با همراهی و همفکری دوستانمان در باشگاه کوه نوردی اوج و حمایت هئیت کوه نوردی استان در صدد برداشتن گامی محیط زیستی برای ادای دین به طبیعت بودین چرا که ادامه برنامه های کوه نوردی منوط به داشتن محیط زیستی سالم و غاری از هرگونه زباله و مشکلات محیط زیستی است و باشگاه اوج این آمادگی را دارد تا در زمینه سوق دادن فعالیت های کوه نوردی به سوی آموزش های محیط زیستی با برگزاری کلاس ها و سمینارها به ایفای نقش بپردازد.
گفتنی است  این سمینار  ظهر دوشنبه به همت باشگاه کوه نوردی اوج تبریز و با همکاری هیئت کوه نوردی و صعودهای ورزشی آذربایجان شرقی و اداره کل حفاظت محیط زیست در سالن اجتماعات دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تبریز برگزار گردید.
انتهای پیام/
کوهنوردان دیده بانان کوهستان هستند نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار