در اولین نمایشگاه عکاسی حیات وحش آذربایجان مطرح شد؛

زیست بوم زیبای آذربایجان، زیر تیغ بی قانونی شکارچیان

1402/10/26 - 16:31 - کد خبر: 106931 نسخه چاپی

نصر: یک عکاس حیات وحش می گوید: امروزه شکار در همه جای دنیا مدیریت می‌شود و به شکارچیان تنها در برخی فصول و زمان‌های معین اجازه شکار داده می‌شود. با صادر کردن مجوز، تنها تعداد معینی حق شکار تعیین می‌شود و هزینه‌ای که از شکارچیان می‌گیرند، در زیست بوم این حیوانات و امنیت بخشیدن به آن صرف می‌گردد. اما متاسفانه در ایران شکار به صورت غیرقانونی و مخرب اتفاق می افتد.

به گزارش نصر، «صمد ایرانی» خواننده و هنرمند عکاس تبریزی در اولین نمایشگاه انفرادی آثار عکاسی خود با محوریت حیات وحش آذربایجان که بعد از ظهر روز دوشنبه ۲۵ دی ماه با حضور جمعی از اساتید هنر عکاسی تبریز در نگارخانه استاد نخجوانی افتتاح شد، درباره سرآغاز این مسیر هنری گفت: من عکاسی طبیعت، معماری و بیشتر مستند اجتماعی کار می‌کردم، ولی در فرهنگ ما این نوع عکاسی آسان نبود در نتیجه آن را کنار گذاشتم، اما همیشه حسرت به دل عکاسی مستند مانده‌ام. ۶ سال پیش در «مسابقه عکاسی داسک» که هر سال در یکی از شهرهای ترکیه برگزار می‌شود، با لنز زوم دوست عزیزم آقای احمد نصیرزاده قصد عکاسی از پرنده‌ها را کردم و تعقیب حرکت و رفتار آنها مرا شیفته این ژانر کرد و احساس کردم مسیر حرفه‌ای خود در هنر عکاسی را یافته‌ام. در آن سال، ۲ قطعه از عکس‌های من منتخب هیئت داوران شد.


 
وی در ادامه در خصوص هدف این نمایشگاه اذعان داشت: مجموعه‌ای که در این نمایشگاه مشاهده می‌کنید، گزیده‌ای از عکس‌های سه سال اخیر مناطق مختلف آذربایجان است که با راهنمایی اساتید و دوستان عزیزم انتخاب و چاپ شده‌اند. هدفم این بود که با ثبت گوشه‌ای از زیبایی‌های حیات وحش آذربایجان بتوانم علاوه بر ایجاد لذت بصری در بازدید کنندگان، لزوم عدم دخالت در زیستگاه‌ها و ارزشمند شمردن حفظ حیات وحش را با زبان هنر تکرار کنم.
این هنرمند عکاس همچنین افزود: تا جایی که من اطلاع دارم تا بحال نمایشگاهی به صورت گسترده حیات وحش آذربایجان را پوشش نداده است. تنها نمایشگاه امیررضا برهانی در مورد «پرنده‌های قوری گول» بوده که خیلی اختصاصی به این موضوع خاص پرداخته بود که متاسفانه ایشان امروز در ایران نیستند و مهاجرت کرده‌اند. کسانی که در این زمینه تجربه بیشتری هم داشته‌اند، تاکنون اقدام به برپایی نمایشگاهی نکرده اند. ماحصل این نمایشگاه همین بس که دوستان عکاس انگیزه برای نمایش آثارشان بیابند.  


 
صمد ایرانی که اخیراً با کنسرت پاپ آذربایجانی در محل تالار پتروشیمی قرار بود این نمایشگاه را به مدت سه روز برپا کند، از بدقولی مدیران آنجا گفت: قرار بود اولین نمایشگاه عکسم همزمان با برگزاری کنسرت یک روز قبل و یک روز بعد از کنسرت هم برپا باشد. چنین گفت و گویی بین ما رد و بدل شده بود و من بر این اساس این عکس‌ ها آماده کردم، ولی در موقع موعود، از بنده برای بیش از یک روز برگزاری نمایشگاه درخواست بهای زیادی برای اجاره سالن کردند! این شد که نمایشگاه تنها یک روز بازدید خورد و خیلی با استقبال مواجه نشد و تصمیم گرفتیم در این نگارخانه، چنین نمایشگاهی را برای اولین بار در تبریز برپا کنیم.
وی از نتیجه چندین سال تلاش در مسیر آشنایی با زیست بودم این حیوانات گفت: زیستگاه این پرندگان در اطراف آذربایجان و در مکان‌هایی است که ما در گردش و سفرها به آن مکان ها می‌رویم و شاید با آتش روشن کردن و یا پخش زباله در این طبیعت، موجب گرفتاری و ایجاد دردسر در زیست بوم می‌شویم. در این نمایشگاه با نشان دادن زیبایی این حیوانات می‌خواستم مخاطبین را نسبت به زیست این حیوانات به تفکر وادارم. خیلی از مردم از وجود چنین زیبایی‌هایی در اطراف آذربایجان اطلاعی ندارند.

شکار کنترل نشده؛ بلای خانمان سوز حیات وحش
صمد ایرانی در این خصوص تشریح کرد: امروزه شکار در همه جای دنیا مدیریت می‌شود و به شکارچیان تنها در برخی فصول و زمان‌های معین اجازه شکار داده می‌شود. با صادر کردن مجوز، تنها تعداد معینی حق شکار تعیین می‌شود و هزینه‌ای که از شکارچیان می‌گیرند، در زیست بوم این حیوانات و امنیت بخشیدن به آن صرف می‌گردد. اما متاسفانه در ایران چنین اتفاقاتی نمی‌افتد! چنین قانون‌گذاری‌هایی اعمال نشده و متاسفانه به خاطر شکار غیرقانونی و دور از کنترل برخی افراد نمی توانیم محل دقیق زیست بوم این حیوانات را مشخص کنیم.
وی در پایان افزود: قسمتی از لطمه‌هایی که به محیط زیست وارد می‌شود، به خاطر رسیدگی ناشیانه برخی از مردم به سگ‌های ولگرد است که باعث رشد جمعیت آنها و تولید مثلشان می‌شود. سگ‌هایی که عقیم نشده و توسط شهرداری به کنترل در نیامده‌اند، زیست بوم را تهدید کرده و به نابودی می‌کشند. همیشه خواستم به مردم هشدار دهم که به شخصه در طی این سالها شاهد بودم که از این محبت مرض حاصل می‌گردد.
این گزارش حاکی است، نمایشگاه عکس استاد صمد ایرانی که روز اول با حضور اساتید بزرگ عکاسی تبریز چون استاد پور کاظمی، آل یاسین، آقایان بهمنش، پور هادی،امین حسینی، خانم ها نوری، بهمنی و فرهنگی و ... با استقبال گرمی روبرو شده است. این نمایشگاه تا تاریخ ۲۸ دی ماه از ساعت ۱۶ الی ۱۹ در محل سربالایی ولیعصر، مجتمع فرهنگی هنری ۲۲ بهمن (سینما ناجی)، نگارخانه استاد نخجوانی میزبان علاقه مندان خواهد بود.
انتهای پیام/
زیست بوم زیبای آذربایجان، زیر تیغ بی قانونی شکارچیان فائزه بنی نصرت

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار