در گفت و گو با عوامل نمایش «لیلی و مجنون» مطرح شد:

تئاتر با مخاطبانش نفس می‌کشد/ مردم نمایشنامه های اصیل را دوست دارند

1402/09/22 - 15:30 - کد خبر: 104694 نسخه چاپی

نصر: تولد جنون از بطن زمین و جولان عشق در بال حریرها، انفجار موسیقی و رقص نور و رنگ در دل صحنه آغازین را که می بینی، اطمینان می یابی که شاهد نمایشی درخور و ارزشمند خواهی بود.

به گزارش نصر، با عوامل نمایش «لیلی و مجنون» گفتگوی ویژه ای داشتیم. یعقوب صدیق جمالی، کارگردان «لیلی و مجنون» پرده آغازین را چنین توصیف می‌کند: «تابلوی تولد» پرده اول نمایش در واقع دریچه ای برای آفرینش داستان در ظهور و بروز عنصر عشق و جنون همزمان با تولد لیلی و قیس با حضور مردم اجتماع است. 
وی در خصوص حضور پررنگ بانوان در اجرای این نمایش گفت: بالغ بر ۷۰ درصد بازیگران را بانوان تشکیل می دهند. آنها هم در بطن داستان و هم در نمایشنامه ما نقش مهمی ایفا می کنند. هدف من دیده شدن هرچه بیشتر استعداد تئاتری و آرتیستیک این افراد بود. گروه زنان متناسب با صحنه ای که بازی می‌کنند، نقش و نماد خاصی ایفا می کنند. در هنر نمایش، حرکات فرم تئاتری و تکنیکال اند. بازیگران چند ماه آموزش دیدند و این اتفاق چنان شد که در صحنه های مختلف نمایش شاهد آن بودید.


 
وی در ادامه افزود: داستان لیلی و مجنون قبلا به صورت اپرا در دنیا به اجرا در آمده است، ولی به این شکل تابحال اجرا نشده. نمایشنامه بر اساس مثنوی حکیم ملا محمد فضولی تنظیم شده است و در اینجا بنده نقش دراموتورژی ایفا و نوع اجرای اشعار این کتاب در صحنه تئاتر را تنظیم کرده ام. از این مثنوی جامع، اشعار گزیده شده اند و بازیگران با درک عمیقی آن ها را ادا کردند. در کنار این‌ها تنظیم گفتمان و دیالوگ هایی که به غیر از اشعار، میان کاراکتر ها رد و بدل می‌شوند هم به عهده بنده بود. به عنوان کارگردان که این نمایش را چندین بار هم در مشق ها و هم در طول اجرا دیده ام، همه صحنه ها را دوست دارم و به طور خاص از صحنه ی کعبه بسیار لذت می‌برم. 
وی یادآور شد: تنظیم تا اجرای کار، ۵ ماه زمان برده است. گروه ما مجموعا ۵۵ نفر هستند که نزدیک به ۳۵ نفر آنها روی صحنه فعال اند. متناسب با شناخت بازیگران تبریز و نقش های این نمایش، دست به انتخاب بازیگران زدم. اکثر بازیگران ما کار اولی بودند و در کنار این‌ها، بازیگران خوب تبریز هم همراهمان هستند.
وی در خصوص چاپ و نشر نمایشنامه «لیلی مجنون» گفت: می خواستیم نمایش را با تنظیم این کتاب ماندگار کنیم. انتشارات ریتم و جواد کریم نژاد در این راه با ما همراه بودند. خانم رعنا زارع، شاعر تبریزی، ویراستار و مترجم دستور صحنه های کتاب «لیلی و مجنون» است. 


 
صدیق جمالی در خصوص انتخاب داستان اذعان داشت: تجربه به من اثبات کرده وقتی داستانی همچون فرهنگ ما، اصیل و ریشه دار است و با کیفیت خوب تولید می‌شود، به شدت با استقبال مخاطب مواجه می‌گردد؛ حال اینکه با زبان مادری هم به روی صحنه برود که این استقبال مردم را بیشتر با خود همراه می‌کند. همواره معیارم برای انتخاب متن نمایش، در کنار تمام ویژگی های آرتیستیک، سلیقه مخاطب است. معتقدم تئاتر با مخاطبانش نفس می کشد.
وی همچنین افزود: در همین راستا استقبال به گونه‌ای است که هزینه ها را پوشش می‌دهد. البته شهرداری تبریز با نصب بنر های تبلیغاتی و اسپانسر ما، مجموعه گلدیس نمایش را حمایت کردند. در واقع این یک کار گروهی است. ما چندین بار در جلسات تحلیل، برنامه و مسیر راه را برای تیم مشخص کردیم و گروه حرفه ای عمل کرده و به یاری خدا اجرا هم با کیفیت از آب در آمده است.
در ادامه «مینا رحیمی» بازیگر نقش «لیلی بی بدیل» اولین نقش خود در صحنه تئاتر را تشریح کرد: یکی از دوستانم معرف من برای این کاراکتر بود. یک ماه پس از تست صدا و بازی نقش به بنده داده شد که به عنوان اولین کار، هم از حیث کارگردانی استاد صدیق جمالی و هم دیالوگ های عمیق حکیم فضولی، برایم سخت و چالش برانگیز بود. تلاش کردم پابه پای گروه پیش بروم. با مطالعه دیالوگ ها، بسیار تشویق شدم که اشعار را با دل و جان بخوانم و این مسئله من را در ارتباط گیری و درک نقش بسیار کمک کرد.


 
«اصلان صفی» بازیگر نقش «قیس عامری» از دومین همکاری خود با کارگردان لیلی و مجنون گفت: بنده قبلا در نمایش «بالاجا قره بالیق» با آقای صدیق جمالی همکاری داشتم. در خصوص این نقش از قبل با بنده صحبت کرده بودند و من از اولین جلسات تمرین و کلاس های تحلیل با گروه بودم ولی به خاطر برخی مشکلات ارتباطم مدتی با کاراکتر «مجنون» قطع شد ولی به یاری خدا توانستم در نهایت نقش را به دست بیاورم.
وی در مورد ارتباط گیری خود با نقش«مجنون» گفت: هر بازیگری به گونه خاص خود با نقشی که به عهده می‌گیرد، ارتباط برقرار می‌کند. مجنون شخصیتی است که عموم مردم با او آشنایند و من با مطالعه هرچه بیشتر اشعار و متن نمایش، به سختی و بزرگی مسئولیت این نقش پی می‌بردم. به لطف خدا با تمرین بسیار به ارتباط ایده آلی با این نقش دست یافتم.


 
به گزارش نصر «نیایش و معراج میرزاپور» خواهر برادر با استعدادی که در این صحنه نقش کودکی لیلی و مجنون را ایفا می‌کردند، از چگونگی برقراری ارتباط با این نقش ها گفتند: سعی کردیم دیالوگ ها را کامل درک کرده و طوری بیان کنیم که انگار گفته ها از درون خودمان نشأت می‌گیرند.
«نیایش میرزاپور» که به عنوان بلاگر فرهنگی در شبکه مجازی اینستاگرام فعال است، از علاقه اش به اشعار فضولی گفت: با اشعار حکیم فضولی آشنا و در صفحه مجازی خود اشعار استاد را خوانده بودم و سعی کردم با تمرکز بر درک لیلی، این نقش را از درون بپذیرم و اشعار را ادا کنم.
 «فاطمه حاجی زاده» و «رضا باقر پور» عناصر عشق و جنون را در داستان «لیلی و مجنون» آفریدند: دو عنصر عشق و جنون به شکل تافته ای جدا بافته به این نمایش اضافه شدند. حضور این دو به عنوان هدایتگران  لیلی و مجنون زمانی که این نمایش در سطح یک ایده مطرح شده بود، با استقبال مواجه و پذیرفته شد. 


 
این دو هنرمند از چالش های این نقش گفتند: در اکثر صحنه ها این عناصر بی آنکه دیالوگی ادا کنند، با اکت و حرکات فرم نمایشی حس را به مخاطب منتقل می‌کنند. سختی کار همین انتقال احساس بدون استفاده از زبان بودکه با تلاش گروهی و حذف و اضافه کردن برخی صحنه‌ها این چالش ها را پشت سر گذاشتیم. در برخی قسمت ها دیالوگ های مربوط به این دو عنصر ضبط و پخش شد تا تماما تمرکز ما بر حرکت و حفظ فرمالیسم کار باشد.
در پایان «الناز خدادادی» طراح لباس و حرکات فرم از چالش های طراحی و نقش آفرینی خود در این نمایش گفت: این نمایش چهارمین همکاری بنده با استاد صدیق جمالی است و حرکات فرم را با همکاری رضا باقر پور طراحی کردیم. اصلی ترین مسئله در طراحی حرکات این بود که چگونه مفاهیم مد نظرمان را به مخاطب منتقل و از بدن به جای زبان استفاده کنیم. از قبل با اشعار حکیم فضولی آشنا بودم و در طراحی ها این اشعار را بسیار مدنظر داشتم. 


 
این گزارش حاکی است، پیش فروش بلیط های پایانی نمایش «لیلی و مجنون» که اخیرا در شهر اردبیل به روی صحنه رفت، برای پنج اجرای هفته ی اول دی ماه در سایت ebilit.com برای علاقه‌مندان قابل پیگیری است.
انتهای پیام/
تئاتر با مخاطبانش نفس می‌کشد/ مردم نمایشنامه های اصیل را دوست دارند فائزه بنی نصرت

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار