عضو شورای شهر تبریز اظهار کرد:

پروژه تجاری میدان ساعت ترافیک را افزایش و هویت مرکز شهر را از بین می برد

1402/09/21 - 18:25 - کد خبر: 104669 نسخه چاپی

نصر: عضو شورای شهر تبریز گفت: وقتی یک ضلع میدان را تجاری و خدماتی می‌بینیم ناگزیر خواهیم شد تا آن نقطه را با اقتضائات یک محل تجاری چینش کنیم که خود مستلزم زایش سفر است و ترافیک را افزایش خواهد داد. 

به گزارش نصر، "روح اله رشیدی" در گفتگو با نصر در واکنش به خبر پروژه تجاری میدان ساعت گفت: تا جایی که می‌توانیم باید هسته مرکزی شهر را آرام سازی کنیم و آرام سازی مستلزم دقت در جا نمایی کاربری ها و یا به تعبیر بهتر طراحی مناسب و اصولی می طلبد.
وی با بیان اهمییت این نقطه از شهر گفت: بافت مرکزی شهر تبریز یک بافت تاریخی است که حیثیت فرهنگی و تاریخی شهر در این نقطه قرار دارد و تا جایی که می‌توان باید این محل را مرکز سفر های غیر لازم نکنیم و به نوعی کاربری هایی تعریف کنیم که جاذب سفر به معنای این که مردم با ماشین به این محل مراجعه نکنند.
رشیدی ادامه داد: آن چه امروز در این نقطه شاهد هستیم ترافیک، آلودگی هوا، آلودگی صوتی در این محل؛ مخدوش شدن شهر و مخدوش شدن هویت تاریخی شهر را به دنبال دارد.
عضو شورای شهر تبریز تاکید کرد: میدان ساعت نیز بعنوان یکی از نماد های عمده هویت شهری از جهات مختلف مطرح و دارای هویت سیاسی، تاریخی، فرهنگی است.
وی توضیح داد: چندین سال قبل ضلع شمال شرقی میدان ساعت برای ایستگاه مترو تخریب شد در آن زمان هم این موضوع مطرح بود که ای کاش این بنا ها و معماری حفظ می شد.
وی با اشاره به مصوبه چند سال قبل این پروژه گفت: در مصوبه کمیسیون ماده 5 که در سال 97 صورت گرفته است، در آن جا هم تاکید بر احیای معماری گذشته است، وقتی یک ضلع میدان را تجاری و خدماتی می‌بینیم ناگزیر خواهیم شد تا آن نقطه را با اقتضائات یک محل تجاری چینش کنیم که خود مستلزم زایش سفر است و ترافیک را افزایش خواهد داد.
عضو شورای شهر تبریز ادامه داد: این پروژه تنها مشکل ترافیک ندارد، بلکه به دنبال آن مانع استفاده از ظرفیت های معنوی (ظرفیت های فرهنگی و تاریخی و هویتی و..) آن نقطه مهم خواهد شد.
وی تاکید کرد: به نظر ما کاربری های تجاری می‌توانند در درجه های بعدی اهمیت بیابند، توزیع قطب های تجاری را می‌توانیم به گونه ای مدیریت کنیم که در سطح شهر بصورت متوازن و متعادل بوده و همه آن ها در یک جا نباشد، همان اشتباهی که در نصف راه انجام داده ایم و آن جا را به یک محیط و فضای غیر موثر تبدیل کرده ایم چرا که آن جا را اشباع کرده ایم از مراکز تجاری.
رشیدی در پایان خاطر نشان کرد: مخالف ایجاد ساخت مرکز تجاری در آن جا هستم و دلیلی که از سوی شهرداری اعلام شده است، دلیل کافی نیست.
انتهای پیام/
پروژه تجاری میدان ساعت ترافیک را افزایش و هویت مرکز شهر را از بین می برد محمدرضا اخگرگداز

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار