معاون سازمان برنامه و بودجه:

کاهش وابستگی صندوق‌های بازنشستگی به دولت بررسی می‌شود

1402/07/15 - 14:02 - کد خبر: 100806 نسخه چاپی

نصر: معاون سازمان برنامه و بودجه گفت: سالیانه باید یک درصد نسبت کمک‌های دولت به صندوق‌ها از بودجه عمومی کم شود به نحوی که در پایان برنامه، این میزان به پنج درصد برسد.

به گزارش نصر، در نشست علنی امروز - شنبه ۱۵ مهرماه - مجلس شورای اسلامی ادامه بررسی لایحه برنامه هفتم در دستور کار مجلس قرار گرفت و نمایندگان ماده ۲۸ این لایحه را بررسی کردند.
فصل پنجم برنامه هفتم توسعه، اصلاح صندوق های بازنشستگی ماده ۲۸ بدین شرح است: در اجرای بند (۵) سیاست های کلی برنامه هفتم و به منظور تحقق هدف کمی زیر مطابق با احکام این فصل، اقدام می شود:
جدول شماره (۵)- هدف کمی سنجه عملکردی اصلاح صندوق های بازنشستگی
 
سنجه عملکردی واحدمتعارف(سالانه) هدف کمی در پایان برنامه
کاهش نسبت کمک های دولت به صندوق های بازنشستگی به بودجه عمومی کشور یک واحد درصد ۵ درصد
جعفر قادری در موافقت با این ماده گفت: بخش عمده ای از منابع صندوق ها وابسته به کمک های دولت است اگر این روند ادامه پیدا کند ظرف چند سال آینده باید بودجه عمومی دولت صرف صندوق های بازنشستگی شود.
نماینده مردم شیراز در مجلس بیان داشت: باید ساختار صندوق ها اصلاح شود تا وابستگی آنها به دولت کاهش پیدا کند.
محسن نجفی خواه معاون سازمان برنامه و بودجه نیز در تشریح این ماده گفت: این هدف کمّی در لایحه پیش بینی شده است که سالیانه یک درصد نسبت کمک های دولت به صندوق ها از بودجه عمومی دولت کاهش پیدا کند به نحوی که در پایان برنامه، ۵ درصد کاهش پیدا کرده باشد.
نجفی خواه اضافه کرد: در حال حاضر سهم این کمک ها ۱۳.۷ درصد است که باید ۵ واحد درصد کاهش پیدا کند دولت با این هدف کمّی که پیشنهاد خود بوده، موافق است اما مشکل اینجاست احکامی که برای تحقق این هدف سنجه ای پیش بینی شده بود در حدقابل توجه حذف شده و احکامی پیش بینی شده که بار مالی ایجاد می کند و نیازمند این است که از بودجه عمومی دولت مازاد از آنچه اکنون پرداخت می شود به صندوق ها پرداخت شود.
وی افزود: در بودجه سال ۱۴۰۲، ۳۱۰ هزار میلیارد تومان کمک دولت به صندوق ها است این جدول و این حذف کمّی مورد قبول دولت است و با آن موافق هستیم.
محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در مورد این ماده گفت: مجلس و دولت مصمم هستند که بررسی مسائل مربوط به بازنشستگان، کارگران و کارمندان در سکوت بررسی نشود بلکه با بررسی این مسائل در صحن تصمیم درست اتخاذ شود.
در نهایت با توجه به اتمام وقت جلسه علنی ادامه بررسی این ماده به جلسه نوبت عصر موکول شد.
انتهای پیام/
کاهش وابستگی صندوق‌های بازنشستگی به دولت بررسی می‌شود خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار