استاندار زنجان؛

پارک ملل در زنجان ایجاد می‌شود

1398/09/30 - 16:09 - کد خبر: 9946
فتح الله حقیقی

نصر: استاندار زنجان گفت: با ایجاد پارک ملل در این استان اتباع همه کشورها می‌توانند در این پارک حضور یافته و با یکدیگر تبادل و ارتباط فرهنگی داشته باشند.

به گزارش نصر به نقل از ایرنا، فتح الله حقیقی امروز در دیدار با رئیس آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی و ارزیابان این شورا افزود: هنر ملیله نیز همانند تاریخ و دیگر هنرهای این سرزمین موضوع بسیار مهم و جدی است که در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز به دنبال ثبت جهانی آن هستیم.
وی اضافه کرد: در بسیاری از مسائل با شورای جهانی صنایع دستی و ارزیابان این شورا رای مشترک داریم و امیدوارم کمک ویژه ارزیابان به ثبت زنجان به عنوان شهر جهانی ملیله منتج شود که به دلیل ظرفیت های بالای این شهر حق زنجان است.  
حقیقی با اشاره به ظرفیت های این استان گفت: زنجان مرکز خیریه درمان بیماران سرطانی را دارد که بیماران مبتلا را  بصورت رایگان درمان می کند و از  حدود ۸۰۰ نفر پرسنل آن فقط ۴۰ نفر حقوق دریافت می کنند.
حقیقی افزود: مردم این استان ماهانه یک میلیارد تومان به حساب این خیریه واریز می کنند تا بیماران به صورت رایگان تحت درمان قرار گیرند.
وی اظهار داشت: یکی از بزرگترین محورهای توسعه این استان موضوع هنر، گردشگری و میراث فرهنگی به ویژه هنر ملیله است که از علل این جریان تاریخ بسیار مستند پرشکوه و کهن استان است.
این مسئول، بزرگترین گنبد آجری جهان، مردان نمکی، طولانی ترین بازار سنتی ایران، کوه های رنگی ماهنشان و میراث طبیعی طارم بعنوان" عروس طارم " و مواد معدنی  نظیر پتاس و معادن سنگ های قیمتی را از جمله ظرفیت های بی بدیل این استان ذکر کرد.
وی یادآوری کرد: این استان به صورت ویژه به لحاظ واگذاری زمین، تسهیلات ارزان قیمت و رفع موانع برای ثبت جهانی بصورت ویژه همت گمارده تا هنر ملیله در زنجان توسعه یابد و به دنبال گذر این هنر در راستای رسیدن به مقصد هستیم و کمک ارزیابان در حقیقت کمک به زنجان نیست، بلکه کمک به حقیقت این هنر است که با ثبت ملیله در جهان جاودانه خواهد شد.
استاندار زنجان گفت: جهان تشنه چنین کارهایی است و همگان وظیفه دارند که فرهنگ غالب، فرهنگ گفت و گو، مهر، محبت و عدالت را گسترش دهیم تا ظالمان نتوانند تاخت و تاز داشته باشند و این کار یک هنر است که انسان های بزرگ با روح بزرگ می خواهند چنین فرهنگی را نهادینه کنند.
کوین، یکی از ارزیابان شورای جهانی صنایع دستی نیز گفت: من در زنجان بسیار تحت تاثیر قرار گرفتم و اگر این اتفاق "ثبت جهانی ملیله زنجان" رخ دهد، بسیار شناخته خواهد شد و ما زمینه را برای تبادل بین شهرهای جهانی میراث فرهنگی فراهم می کنیم که مخاطب بسیاری با این اتفاق جذب خواهد شد.
انتهای پیام/

پژوهشیار