خبر/

تراز مثبت ۱.۲ میلیارد دلاری تجارت ایران با ترکیه

1398/09/30 - 12:32 - کد خبر: 9906
ایران، ترکیه

نصر: جدیدترین آماری که از تجارت ایران با ترکیه در ۱۰ ماهه ابتدایی سال ۲۰۱۹ منتشر شده، نشان می‌دهد که با وجود کاهش تعاملات تراز تجاری ایران در تجارت با این کشور مثبت است.

به گزارش نصر به نقل از ایسنا، هرچند با تحریم صورت گرفته از سوی آمریکا فروش نفت و فرآورده‌های نفتی ایران به ترکیه کاهش جدی داشته و همین موضوع تاثیر خود را بر آمار نهایی تجارت دو کشور نشان می‌دهد، اما همچنان برآوردها حاکی از مثبت بودن تراز تجاری ایران در رابطه با این شریک تجاری مهم منطقه است.
طبق آمارهای ارائه شده از سوی اتاق بازرگانی تهران در ۱۰ ماهه ابتدایی سال ۲۰۱۹، ایران از ترکیه حدود ۱.۹ میلیارد دلار واردات داشته که این عدد در قیاس با دو میلیارد دلار مدت مشابه سال قبل میلادی کاهش حدودا پنج درصدی را نشان می‌دهد.
صادرات ایران به ترکیه در این مدت حدودا نصف شده که بخش قابل توجهی از آن به دلیل کاهش فروش نفت و فرآورده‌های نفتی به ترکیه بوده است و به این ترتیب احتمالا در صادرات غیرنفتی عملکرد ایران در سال ۲۰۱۹ در تجارت با ترکیه بهبود یافته است.
در ۱۰ ماهه ابتدایی امسال ایران به ترکیه ۳.۱ میلیارد دلار صادرات داشته و به این ترتیب تراز تجاری با ترکیه مثبت ۱.۲ میلیارد دلار بوده است.
در سال‌های گذشته تجارت مشترک ایران و ترکیه در سال ۲۰۱۴، ۱۳.۷ میلیارد دلار بوده و بالاترین عملکرد مشترک تجاری در سال‌های گذشته به شمار می‌رفت. در سال ۲۰۱۷ نیز بار دیگر روند تجاری دو کشور مثبت شده، اما در دو سال اخیر و تحت تاثیر تحریم‌های آمریکا آمار تعاملات کلی پایین آمده است.
با این وجود با توجه به اعلام دولت ترکیه مبنی بر این‌که از تحریم‌های آمریکا علیه ایران تبعیت نمی‌کند به نظر می‌رسد ترکیه در حال حاضر به عنوان یکی از اصلی‌ترین شرکای تجاری ایران نام خود را ثبت کرده است.
در آمارهایی که از تجارت ایران در سال جاری منتشر شده پس از چین و عراق، ترکیه یکی از اصلی‌ترین مقاصد کالاهای صادراتی ایران به‌شمار می‌رود.
انتهای پیام/

پژوهشیار