رئیس قوه قضاییه؛

بازداشت افراد برای جمع‌آوری ادله ممنوع است

1398/09/30 - 12:14 - کد خبر: 9903
رئیسی

نصر: رئیس قوه قضاییه گفت: بازداشت افراد برای جمع‌آوری ادله ممنوع است، ابتدا دلایل را جمع‌آوری و سپس درصورت ضرورت حکم دستگیری صادر کنید.

به گزارش نصر به نقل از ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی در گردهمایی قضات دادسرای عمومی و انقلاب تهران با تاکید بر دقت بیشتر در صدور حکم بازداشت افزود: به نظر می‌رسد قضات باید دقت بیشتری در صدور حکم بازداشت و حبس داشته باشند و به سهولت نباید دستور بازداشت داد، مگر در مواردی که قانون اعلام کرده و چاره‌ای وجود ندارد.

تعداد زیاد پرونده افتخار نیست
وی تصریح کرد: تعداد زیاد پرونده در دستگاه قضا افتخار نیست بلکه باید با کار انقلابی پرونده‌های بلاتکلیف٬ مسن و پیچیده را به سرانجام رساند.
رئیسی با بیان اینکه ما قاضی را مهندس اجرای قانون می‌دانیم، افزود: یافته‌های شما در دوره دانشگاهی، حوزه علمیه و یافته‌های حقوقی و بحث‌های میان رشته‌ای همه در یک رأی نمود می‌یابد. این رأی نماد همه یافته‌ها و آموزش‌های قاضی است.
وی ادامه داد: اینها مقدمه قضیه برای شناخت است تا قاضی حکم، موضوع وتناسب بین حکم و موضوع و متهم و شخصیت او را بشناسد و ببیند متهم از کدام دسته است و نسبت به او باید چگونه تصمیم گرفت.
رئیس قوه قضاییه اظهار داشت: احکامی که قضات صادر می‌کنند، همچنین تصمیمات و آراء عادلانه قضات می‌تواند جامعه را از اضطراب‌های اجتماعی و اقتصادی حفظ کند.
رئیسی افزود:‌ احکام و آراء عادلانه قضات و دستگاه قضایی مرجع و پناهی است که مظلومان به آن روی می‌آورند و باید با مهربانی با آنها برخورد شود. همه می‌دانیم که کار و پرونده زیاد است اما گشاده‌رویی را نباید از دست داد.

با مراجعه‌کنندگان به خوبی رفتار شود
رئیس قوه قضاییه تاکید کرد: حتماً شنیده‌اید که بعضی از مراجعان از رفتار نامناسب در مراجع قضایی گله‌مند هستند. باید با مراجعه‌کنندگان به خوبی رفتار شود و حتی اگر کاری در حیطه وظایف آن مرجع نبود به مراجعه‌کننده راهکار ارائه دهند تا از او رفع ظلم شود.
وی افزود: اینکه یک قاضی از صبح تا ظهر کارهای روزمره انجام می‌دهد، بسیار خوب است اما یکسری کارها خاص و ویژه هستند. گاهی کسی در راهروی دادگستری است که شما وقتی که صبح به سر کار می‌روید، می‌بینید که وی آنجاست و هنگامی که دارید خارج می‌شوید نیز همچنان او را می‌بینید، اگر از وی بخواهید که مشکل خود را بیان کند، کاری ویژه‌ای انجام داده‌اید.
رئیسی گفت: چند روز پیش در بازدید از یکی از مجتمع‌ها خانمی را در راهرو دیدیم که گریه می‌کرد و وقتی علت را از وی جویا شدم، به من گفت، همسرم چهار سال است نگذاشته بچه‌ام را ببینم؛ آیا برای من و شما در دستگاه قضایی امکان دارد که اجازه ندهیم این ظلم صورت گیرد یا نه.
وی افزود: اگر بتوانیم، کمک کنیم تا این دل این مادر آرام گیرد، چرا نباید این کار را انجام دهیم.
رئیسی یادآور شد: برخی پرونده‌ها گاهی ۱۰۰ تا ۴۰۰ نفر مالباخته دارند، اینها مواردی است که می‌توان روی آن تصمیم‌گیری سریع‌تری صورت گیرد.

قضات توان خود را افزایش دهند
وی خطاب به قضات دادسرای عمومی وانقلاب تهران افزود: توان خود را مضاعف کنید. آن توان اداری که برای انجام کارها می‌گذارید قابل قبول است؛ اما می‌خواهم یک مایه مضاعف با وجود کمبودها بگذارید. این خواسته بنده به عنوان یکی از همکارتان است.
رئیس قوه قضاییه با اشاره به مشکل کمبود نیروی انسانی گفت: به دنبال این هستیم که نیروی انسانی را در حوزه اداری و قضایی افزایش دهیم. به معاونت نیروی انسانی تاکید شده که در این زمینه یک اقدام جهشی انجام دهد زیرا نمی‌شود با شیب ملایم نیرو جذب کنیم.
رئیسی تصریح کرد: معاون نظارت بر دادسراهای دادستانی کل کشور گزارشی درباره آمار پرونده‌هایی که تصمیم دادسرایی دارد، ارائه دادند که این موضوع باید پیگیری شود تا برای آن دسته از پرونده‌هایی که جنبه عمومی ندارد و با رضایت شاکی خصوصی حل می‌شود، طبق قانون ساز و کاری فراهم شود تا هم بر آمار دادسرا افزوده نشود و هم مردم معطل نشوند.
وی با بیان اینکه اقدامات انجام شده در مسائل اخیر، حضور بازپرسان در محل و تصمیم گیری و اقدام ابتکاری در مواجهه با مشکلات قابل قدردانی است، گفت: قضات به موقع تصمیم گیری کنند و نگذارند حقی از نظام و کسی ضایع شود. اقداماتی که در رابطه با فساد اقتصادی در دادسرای تهران صورت گرفته، قابل تقدیر است.

روزانه وضعیت زندان ها بررسی کنید 
رئیسی با تاکید بر بازدید مستمر قضات از زندان و با اشاره به بازدید اخیر خود از زندان اصفهان خاطرنشان کرد: هر روز قبل از شروع کار به فهرست زندانیان نگاه کنید، وضعیت آنها را بررسی کنید و حتماً در مواردی که قانون اجازه می‌دهد، از مجازات‌های جایگزین استفاده کنید.
رئیسی درباره پیشنهاد ایجاد دفتر فنی در دادسراها و بررسی دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و موضوع افزایش دادخواست‌ها که مورد اشاره معاون دادستان بود، گفت: ایجاد دفتر فنی در دادسراها، پیشنهاد قابل توجهی بود و آن را دنبال می‌کنیم.
رئیس قوه قضاییه گفت: قضات نباید از تهدید برخی افراد و شکایت‌های واهی از میدان به در شوند و به هیچ عنوان نباید به ملامت ملامت کنندگان توجه کرد و نباید این مسائل ما را از هدف ایجاد امنیت اقتصادی و اجتماعی باز دارد.
وی اضافه کرد: یقین بدانید قاضی شجاع، قانونمند و جسور که با شجاعت تصمیم می‌گیرد و تحت نفوذ صاحب نفوذ قرار نمی‌گیرد، حتماً مورد حمایت ماست و به آن قاضی افتخار می‌کنیم.

حرف مردم را باید شنید
رئیس قوه قضاییه با تاکید بر اینکه حرف مردم را باید شنید، گفت: به مرکز ۱۲۹ قوه قضاییه گفته ام که مطالب را به بنده منتقل کنند و شب‌ها گاهی که کارم کمتر است، گزیده‌ای از تماس‌های تلفنی را گوش می‌کنم.
براساس این گزارش، در این مراسم القاصی مهر دادستان عمومی و انقلاب تهران با تاکید بر مبارزه با فساد بدون در نظر گرفتن هیچگونه خط قرمزی، گزارشی از اقدامات انجام شده در داستانی تهران پیرامون موضوعاتی همچون برخورد با دانه درشت‌ها، کاهش اطاله دادرسی، راه‌اندازی ملاقات‌های مردمی ارائه کرد.
انتهای پیام/

پژوهشیار