گزارش/

نگاهی به مقررات جدید تبلیغات محیطی در لیون فرانسه

1402/06/07 - 10:47 - کد خبر: 98889
تبلیغات

نصر: شهر لیون فرانسه، یک مقررات تبلیغات محلی وضع کرد که با شعار "آری به درختان، نه به تبلیغات" به دنبال کاهش تبلیغات در فضاهای عمومی و در نتیجه کاهش آلودگی نوری است. بر اساس این مصوبه، تا سال ۲۰۲۶ تعداد بیلبوردهای این شهر ۶۰ تا ۹۰ درصد کاهش خواهد یافت.

به گزارش نصر، هدف از این مقررات، ممنوعیت تدریجی نصب بیلبوردهای دیجیتالی و استفاده از برزنت‌های تبلیغاتی غول‌پیکر روی ساختمان‌های در حال ساخت و ساز را شامل شده و به دنبال اعمال محدودیت تابلوهای نئونی از نیمه شب تا ساعت ۶ صبح و کاهش حجم تبلیغات و کاهش اندازه آنها (حداکثر ۴ متر مربع) و همچنین ممنوعیت تابلوهای نورانی در پشت بام هاست. این اقدامات هم با شرایط اضطراری آب و هوا و هم با انتظارات ساکنان که دیگر حامی تبلیغات بصری نیستند، کاملا همسو است.
 در همین راستا، برونو برنارد، رئیس حزب سبز "اروپ اکولوژی" کلانشهر لیون، چنین توضیح می دهد: "کاهش تبلیغات محیطی به همه شهروندان لیون امکان بهره‌مندی از یک چارچوب زندگی آرام و محیط حفاظت شده را میسر می‌کند. "  
مطالعه موردی در شبکه های تبلیغاتی در شهرهای مونپولیه و نیم نیز نشان داد که بیلبوردها به بخش جدایی‌ناپذیری از منظر شهری تبدیل شده‌اند. در سال‌های اخیر و با انگیزه گسترش آگاهی‌های زیست‌محیطی، این دو بخش شهری شروع به تنظیم میزان تبلیغات در قلمرو خود کرده‌اند و از آن زمان، پوسترها به تدریج از مراکز شهری دور شده و به حومه شهر رانده شده‌اند چرا که اغلب به عنوان یک اختلال بصری تلقی می‌شوند. از اینرو، زیبایی‌شناسی در تطابق با محیط اطراف بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد. در واقع، اگر پوسترها از نظر کمی بصورت رکود درآیند، شرکت‌ها می توانند روی کیفیت بهتر شرط‌بندی نمایند تا بدون اختلال بصری به بیشترین تعداد ممکن دسترسی پیدا کنند. به نظر می‌رسد ممنوعیت تبلیغات که فعلا شعاری آرمان‌گرایانه است، در واقع نقطه عطفی از نظر استراتژی ارتباطی و پذیرش توسط ساکنان خواهد بود.

تبلیغات کوچکتر و کم نورتر در لیون
در آینده حداکثر اندازه تبلیغات در فضای باز ۴ متر مربع در مقایسه با ۱۰ متر مربع در حال حاضر خواهد بود. در شیشه مغازه‌ها، تابلوها بسته به منطقه، نمی توانند بیش از ۱ یا ۲ متر مربع سطح صفحه نمایش دیجیتال انباشته داشته باشند. در حدود ۹۵ درصد مدارس در کلان‌شهرها تبلیغات خوشایند نبوده و حذف خواهد شد. همچنین دیگر از تبلیغات بزرگ بر روی برزنت در حین ساخت و ساز خبری نخواهد بود و استفاده از آنها به جز در بناهای تاریخی که توسط دولت اداره می‌شوند، ممنوع خواهند بود. این مقررات جدید همچنین تاکید ویژه‌ای بر تبلیغات دیجیتالی و نورانی دارد که منبع آلودگی بصری است و تبلیغات متحرک نیز همچون تابلوهای تبلیغاتی نورانی در فضای باز اکیداً ممنوع خواهد بود و فقط تصاویر ثابت مجاز خواهند ماند.
با این اقدامات، اکثریت طرفداران محیط زیست و جناح چپ در رأس کلانشهر نیز امیدوارند تا با محدود کردن بار بیش از حد تبلیغات در اطراف مشاغل خود، میدان دید شفاف‌تری را به مشاغل و برند خود بازگردانند. این آیین‌نامه که توسط هیئتی با اکثریت آراء تصویب شده بود، از ۴ ژوئیه ۲۰۲۳ با یک دوره دو ساله به مرحله اجرا درآمده است.

حفظ تنوع زیستی
زمانی که اکثریت طرفداران محیط زیست در لیون بزرگ می‌خواستند، به محض تصویب این مقررات، جایگاه تبلیغات در حمل و نقل عمومی را کاهش دهند، صفحه نمایش‌های دیجیتال غول‌پیکر یک نوع آلودگی بصری محسوب می‌شد. طبق استدلال برونو برنارد، آنها از سال ۲۰۲۴ از ایستگاه های مترو حذف خواهند شد. با این حال، این گروه منتظر پیشرفت بیشتر در زمینه کنترل آلودگی نوری است.
لیون با حذف تابلوهای نورانی تبلیغاتی، بازاریان را ملزم به خاموش کردن آنها به محض بستن مغازه‌شان می‌کند تا بدین ترتیب تنوع زیستی حفظ شده و در مصرف انرژی صرفه‌جویی شود. به طور گسترده تر، تبلیغات ویدیویی در شیشه مغازه‌ها برای همه مشاغل در ۵۹ بخش شهری این کلانشهر ممنوع شده و این ممنوعیت به طور خاص به "تصاویر متحرک" مربوط می‌شود و عکس‌های ثابت همچنان می‌توانند نمایش داده شوند. اندازه صفحه نمایش در ویترین فروشگاه ها نیز تنظیم شده است و نباید در مناطق توریستی از دو متر مربع و در مناطق دیگر از یک متر مربع تجاوز کند.

کاهش تابلوهای تبلیغاتی نورانی
با این قوانین جدید، آلودگی نوری که یک مانع واقعی برای راحتی زندگی بوده و تأثیر شدیدی بر سلامت جامعه دارد تا حد ممکن کاهش می‌یابد. در سال ۲۰۱۵، شهر گرنوبل اولین شهرداری فرانسه بود که پوسترهای تجاری را در فضای عمومی خود ممنوع کرد.
از آن زمان، شهرهای دیگر مانند لیون، نانت، آنجر یا لومان سعی در تنظیم و کنترل این آلودگی بصری داشتند. تبلیغات کمتر کیفیت زندگی بهتری را برای همه فراهم می‌کند و در عین حال محیط شهری را بهبود می‌بخشد. این رویکرد، میدان دید بازرگانان، صنعتگران و متخصصان شایسته را به ضرر کسانی که طرفدار سرمایه‌گذاری های هنگفت در تبلیغات هستند، ارتقاء می‌دهد.
آذر کریم‌زاده
انتهای پیام/

پژوهشیار