واعظی خبر داد:

تعلل دو ماهه در صدور مجوزهای حفاری در «کاوه سودا»/ مطالعات ژئوفیزیک آلایندگی کارخانه کاوه سودا را تایید می کند

1398/09/27 - 15:04 - کد خبر: 9763
کاوه سودا

نصر: رئیس کارگروه علمی بررسی بحران زیست محیطی کارخانه صنایع شیمیایی کاوه سودا گفت: پس از دو ماه هنوز مجوزهای مورد نیاز حفاری جهت بررسی وضعیت آلودگی زیست محیطی کاوه سودا صادر نشده است.

به گزارش نصر، «عبدالرضا واعظی» در خصوص آخرین وضعیت طرح بررسی و پایش ابعاد آلودگی کارخانه صنایع شیمیایی کاوه سودا از تاخیر دو ماهه در صدور مجوز حفاری این طرح خبر داد و افزود: یکم آبان گذشته از دانشگاه تبریز به شرکت آب منطقه ای نامه زده ایم که مجوز صادر کنید تا حفاری های لازم در اطراف شرکت کاوه سودا را انجام دهیم، اما علی رغم اینکه دوستان می دانند این حفاری صرفاً تحقیقاتی و جهت نمونه برداری بوده و قرار نیست بهره برداری از آن ها صورت گیرد، تا امروز مجوزی برای انجام حفاری ما صادر نشده است.
وی افزود: البته آقای غفارزاده همراهی خوبی با ما داشته اند، اما در بدنه کارشناسی این شرکت همکاری مناسبی با ما صورت نگرفته است. علی رغم اینکه یک ماه است که با پیمانکار قرارداد بسته شده، هنوز مجوزی برای ما صادر نشده است و به تازگی مجوزی نصف و نیمه جهت انتقال دستگاه های حفاری صادر شده است.
واعظی از پایان یافتن مطالعات ژئوفیزیک در محدوده کارخانه کاوه سودا خبر داد و گفت: ما مطالعات ژئوفیزیک در کاوه سودا را به پابان رسانده ایم و این مطالعات آلایندگی این کارخانه را نشان داده، اما چون دقت بررسی ژئوفیزیک حدود 80 درصد است، باید با حفاری و نمونه برداری از نقاط مشخص شده، وجود آلودگی را به طور صد درصدی نشان دهیم.
وی ادامه داد: 10 نقطه جهت حفاری نهایی شده است، اما هنوز مجوزی برای انجام حفاری به ما نداده اند و این ناشی از بروکراسی اداری سختی است که وجود دارد. اگر امروز مجوز صادر شود، همین امروز حفاری ها را آغاز می کنیم.
عضو هیات علمی دانشگاه تبریز از شفاف سازی رسانه ها در موضوع بحران زیستی کاوه سودا تمجید کرد و گفت: باید فضای شفاف سازی در مسائل مورد توجه مردم حاکم شود که رسانه ها به نحو احسن در موضوع کاوه سودا آن را ایجاد کردند.
واعظی در مورد زمان اعلام نتیجه مطالعات کارگروه علمی بررسی بحران زیست محیطی کارخانه صنایع شیمیایی کاوه سودا نیز افزود: اعلام نتیجه کارگروه با تاخیری که در صدور مجوز انجام شد، با دو ماه تاخیر انجام خواهد شد.
به گزارش نصر، بحران زیست محیطی کارخانه صنایع شیمیایی کاوه سودا از اواخر سال گذشته با انتشار فیلم ها و تصاویری از نحوه مدیریت غیر اصولی پساب پرحجم این کارخانه در رسانه ها بازتاب یافته و موجب واکنش تند نمایندگان مجلس و سازمان های مردم نهاد زیست محیطی در آذربایجان شرقی شد.
با ادامه انتقادات از عملکرد سوال برانگیز اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی در برخورد با بحران زیستی کاوه سودا، استانداری آذربایجان شرقی تیمی از دانشگاه تبریز را مامور بررسی این موضوع کرد.
کارخانه کاوه سودا از سال 82 به بهره برداری رسیده و تولید عمده آن کربنات سدیم با استفاده از مواد اولیه نمک، آهک و آمونیاک است. این واحد صنایع شیمیایی روزانه بیش از هشت هزار متر مکعب پساب صنعتی تولید می کند و بر اساس نتایج آزمایش های منتشر شده، پساب این کارخانه با پی.اچ نزدیک 12 و ای.سی بالای 180 هزار سلامت آب و خاک منطقه را تهدید می کند.
کاوه سودا نمک مورد نیاز خود را از پارک ملی دریاچه ارومیه برداشت می کند.
انتهای پیام/

پژوهشیار