دیوان محاسبات/

وابستگی بودجه 99 به نفت بیش از 20 درصد است

1398/09/27 - 10:51 - کد خبر: 9707
دیوان محاسبات

نصر: رئیس سازمان برنامه و بودجه گفته بود که وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی کمتر از 10 درصد است در حالی که رئیس دیوان محاسبات گزارش داد این وابستگی بیش از 20 درصد است.

به گزارش نصر به نقل از فارس، عادل آذر رئیس دیوان محاسبات روز گذشته (سه شنبه) 26 آذرماه سال 98 گزارشی از وضعیت لایحه بودجه سال 99 و اصلاح ساختار آن به نمایندگان گزارش داد.
دولت در لایحه بودجه مبلغ 45 هزارو 499 مییارد تومان تحت عنوان منابع حاصل از صادرات نفت خام، میعانات گازی و خالص صادرات گاز طبیعی پیش بینی کرده است.
دوهزارو 800 میلیارد تومان تحت عنوان سه درصد صادرات نفت خام،‌میعانات گازی و خالص صادرات گاز طبیعی (سهم مناطق نفت خیز و استان‌های کمتر برخوردار) پیش بینی شد.
مبلغ 30 هزارو 206 میلیارد تومان تحت عنوان منابع حاصل از استفاده از صندوق توسعه ملی از جمله 16 واحد درصد از سهم صندوق در سال 99 وجود دارد.
همچنین 25هزارو 991 میلیارد تومان در تبصره 14 ماده واحده لایحه بودجه سال 99 تحت عنوان منابع حاصل از خوراک میعانات گازی به پتروشیمی‌ها مفروض شده است.
در لایحه بودجه سال 99 کل کشور در مجموع مجلس 104هزارو 496 میلیارد تومان تحت عنوان منابع حاصل از صادرات نفت خام،‌ میعانات گازی،‌ خالص صادرات گاز طبیعی و فروش خوراک پتروشیمی پیش بینی شده است. به این ترتیب وابستگی واقعی بودجه به نفت بیش از 20 درصد است.
براساس این گزارش، محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور پیشتر گفته بود آن چه در بودجه سال ۱۳۹۹ دیدیم هم در منابع و هم در مصارف آن اصلاحاتی که در طرح اصلاح ساختاری مورد توجه بود را لحاظ کردیم. به این ترتیب که منابع بودجه ۱۳۹۹ کمترین وابستگی را به نفت دارد بطوریکه می‌توانیم بگوییم بودجه جاری مطلقا به نفت وابستگی ندارد.
وی در نشست خبری در مورد میزان وابستگی بودجه به نفت عنوان کرده است: سهم نفت در بودجه ۱۰ درصد است. ۴۸ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان از محل فروش نفت و گاز کسب می‌کنیم و ۳۶ درصد را به صندوق توسعه ملی می‌دهیم. 
انتهای پیام/

پژوهشیار