وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد:
سرمایه گذاری در بارانداز ریلی آذربایجان برای تکمیل راهآهن رشت - آستارا
1402/04/27 - 16:36 - کد خبر: 96623
نصر: وزیر راه و شهرسازی کشورمان از توافق دو کشور ایران و آذربایجان برای افزایش تردد، بهرهبرداری از پایانه مرزی جدید و افزایش ۶۰ درصدی سرمایهگذاری برای ایجاد بارانداز ریلی خبر داد و گفت: خط ریلی رشت-آستارا که عملیات اجرایی آن در حال آغاز شدن است، به بارانداز ریلی میرسد که این بارانداز بسیار مهم است.
به گزارش نصر، مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی و شاهین مصطفییف، معاون نخستوزیر جمهوری آذربایجان روز گذشته و در نشست رؤسای کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در شهرستان مرزی بندر آستارا با یکدیگر دیدار کردند تا در زمینه ارتقاء سطح همکاریها، امکانات مرزی، طرحهای مشترک ریلی و جادهای و کریدور شمال- جنوب ایران در راستای توسعه مناسبات و مبادلات مذاکره کنند.
همچنین پس از استقبال هیأت ایرانی از معاون نخستوزیر جمهوری آذربایجان در نقطه صفر مرزی روی پل فلزی آستاراچای، بازدید از پل جدید در حال احداث و پایانه ریلی آستارا توسط دو طرف انجام شد.
عزم راسخ و باور کشور آذربایجان به توسعه همکاری با ایران
مصطفییف با اشاره به تلاش ایران برای گسترش روابط، گفت: منتظر توافق دو کشور در زمینه های مختلف اقتصادی هستیم تا نتیجه آن را در آینده نزدیک ببینیم. آذربایجان به توسعه همکاریهای ثابت و مستمر با ایران باور دارد و این خط سیاسی را دنبال میکند.
معاون نخستوزیر جمهوری آذربایجان بر عزم دوکشور برای اتمام طرحهای نیمهتمام تاکید کرد و خواستار آغاز طرحهای ضروری شد و با اشاره به فعالیت ۲۴۵۲ شرکت ایرانی در آذربایجان گفت: تکمیل طرحهای ارتباطی از جمله پل مرزی، گمرک، و راهآهن و همکاریهای فنی، ارتباط دو کشور را گسترش خواهد داد.
تأکید وزیر راه و شهرسازی بر توسعه روابط اقتصادی با جمهوری آذربایجان
همچنین مهرداد بذرپاش با اشاره به ظرفیتهای موجود بین دو کشور گفت: با استفاده بهتر از ظرفیتهای موجود میتوان فرصتهای بینظیری برای توسعه روابط اقتصادی دو کشور فراهم کرد.
وی با اشاره به ۸۰۰ کیلومتر مرز مشترک ایران و آذربایجان افزود: تاکید رئیس جمهوری ایران بر توسعه روابط از طریق استفاده بهینه از ظرفیت های بین دو کشور است.
از سر گرفتن فعالیتهای ارتباطی میان ایران و آذربایجان
مهرداد بذرپاش همچنین در خصوص مهمترین دستاوردهای این نشست گفت: بعد از یک وقفهای که در فعالیتهای ارتباطی بین دو کشور بهدلیل اتفاق ناگواری که در سفارت آذربایجان رخ داده بود، ایجاد شده بود با برگزاری این نشست و حضور هیئت بلندپایه کشور آذربایجان هماکنون این مشکل مرتفع شده است.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران مرز مشترک بسیار طولانی با آذربایجان و مرزهای تجاری گستردهای با آن کشور دارد، افزود: شبکه حملونقلی دو کشور ایران و آذربایجان شبکه بزرگی است و برنامههای فراوانی را برای تکمیل کریدور شمال-جنوب با کشور آذربایجان در پیش رو قرار دادهایم. تاکید دولت جمهوری اسلامی ایران و شخص رییس جمهور تقویت و توسعه روابط با کشور آذربایجان بود که در این دیدار بخشی از این مهم حاصل شد.
اتمام ساخت پل مرزی آستاراچای
رییس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و آذربایجان ادامه داد: مذاکرات خوبی انجام شد. هماینک پل مرزی آستاراچای به اتمام رسیده است که مقرر شد تا پایانه موقت مرزی ایران در آستارا چای هرچه سریعتر با سامانههای گمرکی و مرزبانی ایران مستقر شوند. همچنین توافق شد تا در چهار ماه آینده پایانه مرزی جدید را به بهرهبرداری برسانیم که ظرفیت خوبی را برای حملونقل کامیونهای دو کشور فراهم میکند.
به گزارش وزارت راه و شهرسازی، بذرپاش توضیح داد: یکی از مشکلاتی که پیشتر وجود داشت پایانه موجود با عرض گذر کم و همچنین پل قدیمی بود که مانع از تردد آسان میشد. در عین حال سختگیریهایی از طرف آذربایجان بود که بعضا صفهای طولانی ایجاد میکرد که با ایجاد پل جدید بخشی از این مشکلات کاهش یافته است. با توافقی که پیشتر انجام شد عملیات مقاومسازی و تعریض پل موجود در حال انجام است. در این نشست نیز توافق شد تا طرف آذربایجانی نسبت به این مهم اهتمام بیشتری داشته باشد تا پل موجود مقاومسازی و تعریض شود تا کامیونهای بیشتری بتوانند در این مسیر تردد کنند.
افزایش ظرفیت ترددها با جمهوری آذربایجان
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به افزایش ظرفیت ترددها اظهار کرد: در مرز بیلهسوار و در مرز آستارا تقاضای ایران این بود که ظرفیت افزایش پیدا کند که مورد موافقت کشور آذربایجان قرار گرفت. مقرر شد تا ظرفیت تردد روزانه افزایش پیدا کند که این افزایش تردد سبب تسهیل در تردد و افزایش تجارت دو کشور ایران و آذربایجان میشود.
بذرپاش ادامه داد: محور دیگر گفتگوهای انجامشده، مسیر ارتباطی بود که از محور آق بند وارد خاک ایران می شود، پیشنهاد ما این بود که از جلفا خارج شود و مقرر شد تا این پیشنهاد به کشور آذربایجان منتقل شود. همچنین توافق شد تا عملیات اجرایی پل آق بند هرچه سریعتر انجام شود که ساخت این پل برعهده کشور آذربایجان است.
فعالسازی بازارچههای مرزی ایران و آذربایجان
وزیر راه و شهرسازی گفت: بعد از آنکه نقطه صفر مرزی توسط وزارت امورخارجه تعیین میشود عملیات اجرایی احداث پل انجام خواهد شد.
همچنین فعالسازی بازارچههای مرزی مشترک که یکی از اصلیترین ظرفیتهای توسعه تجارت در کشورهای همسایه است، مقرر شد در زمان کوتاهی انجام شود. در خصوص سدهای خداآفرین و سد اردوباد قرار شد تا در دو ماه آینده این موارد تعیین تکلیف شوند و تلاش خواهیم کرد تا موانع پیشرو برداشته شود.
بذرپاش موضوع دیگر گفتگوهای دو کشور را حل مشکلات کامیونداران ایران و آذربایجان عنوان کرد و گفت: کمیته مشترکی تعیین شد تا مشکلات را بررسی کند و ظرف دو ماه آینده نسبت به رفع آن مشکلات اقدام کند.
در حوزه انرژی و سوآپ گازی نیز توافق خوبی شد. همچنین میان دو کشور در حوزه دفاعی توافقات مناسبی صورت گرفت و مقرر شد سطح همکاریهای دفاعی به سطح مناسبی برسد.
وی گسترش روابط با کشور آذربایجان را مهم خواند و تصریح کرد: دسترسی کشورمان با کشورهای شمالی از طریق کشور آذربایجان است؛ بنابراین تقویت روابط و همکاری با آن کشور برای ما بسیار حائز اهمیت است. شبکه حملونقل و ترانزیتی ایران نیز با کشور آذربایجان ارتباط دارد که حجم زیادی از حمل کالا مییتواند از این مسیر باشد.
وزیر راه و شهرسازی گفت: مقرر شد تا از پارسآباد مرز کشور آذربایجان خط ریلی ۵ کیلومتری توسط ایران احداث شود تا به خط ریلی کشور آذربایجان متصل شود و بتوانیم باراندازی را در پارسآباد ایجاد کنیم و از آن محل بتوانیم از طریق حملونقل زمینی، کالاها را به ایران حمل کنیم.
سرمایهگذاری ایجاد بارانداز ریلی ایران و آذربایجان ۶۰ درصد افزایش مییابد
بذرپاش ادامه داد: بارانداز ریلی توافق دو کشور در گذشته بوده که برای تکمیل آن نیاز به سرمایهگذاری بیشتری وجود دارد. قرار شد سرمایهگذاری به میزان ۶۰ درصد افزایش یابد.
کشور آذربایجان پیشنهاد کرده بود تا میزان بهرهبرداری نیز افزایش یابد که مقرر شد تا در کمیته مشترک ظرف دو ماه هم افزایش سرمایهگذاری و هم افزایش زمان بهرهبرداری را مورد بررسی قرار بدهد.
وی یادآور شد: خط ریلی رشت-آستارا که عملیات اجرایی آن در حال آغاز شدن است به بارانداز ریلی میرسد که این بارانداز بسیار مهم است.
انتهای پیام/