رئیس اداره وکالت تخصصی مرکز وکلا قوه قضائیه؛
کدملی بیحجابها مسدود میشود؟
1402/04/07 - 22:28 - کد خبر: 95294
نصر: رئیس اداره وکالت تخصصی مرکز وکلا قوه قضائیه، انسداد کدملی را یک اقدام نشدنی دانست و گفت: کدملی بهعنوان شناسه یکتای هویتی را نمی توانیم از افراد سلب کنیم.
به گزارش نصر، مخاطبان خبرگزاری فارس با ثبت پویشی در سامانه «فارس من» با عنوان «پیشنهاداتی برای مسدود کردن کد ملی بدحجابان» عنوان کردند که با توجه به خبر امکان رصد افرادی که کشف حجاب میکنند این دو مجازات که در زیر ذکر شده، پس از تذکر اولیه به سازمان های مربوط پیشنهاد میشود: 1. مسدود سازی کدملی فرد مجرم طی مدت مشخص به طور مثال دو ماه؛ به این شیوه که از تمام خدماتی که نیاز به کد ملی دارند اعم از خدمات بانکداری، دفاتر پیشخوان، خرید بلیت و... به طور سیستمی محروم باشند و تفاوتی در مراجعه حضوری و اینترنتی نداشته باشد. ۲. این جرم هم مثل بقیه جرمها در پرونده مجرم سوءسابقه درج شود.
مخاطبان خبرگزاری فارس، همچنین عنوان کردند پیشنهاد میشود از طریق رسانههای عمومی قبل از اجرای هر طرحی کاملا حداقل پوشش خانمها و آقایان که همه ملزم به رعایت هستند، گفته شود تا طبق سنوات قبل سلیقهای برخورد نشود.
در رابطه با انسداد کدملی دیدگاههای متفاوتی بین حقوقدانان وجود دارد، در همین رابطه با در همین رابطه محمد مسعود یوسفی، رئیس اداره وکالت تخصصی مرکز وکلا قوه قضائیه در گفتگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: پیش از اینکه بخواهیم به امکان سنجی انسداد کدملی بپردازیم، باید به این نکته توجه شود که اساسا کارکرد کدملی و جایگاه آن برای افراد چیست.
رئیس اداره وکالت تخصصی مرکز وکلا قوه قضائیه با بیان اینکه کدملی عدد شناسهی هویت فرد است، بیان کرد: به طور مثال ممکن است به تعداد زیادی افرادی به نام «علی حسینی» داشته باشیم، از همین رو نام و نام خانوادگی شناسه یکتای هویتی فرد نیست، اما کدملی شناسه یکتای هویتی فرد است و زمانیکه شناسه هویت هر فرد مسدود شود، عملا هویت را از او سلب کردهایم.
وی با تاکید بر اینکه شهروند بودن را نمیتوانیم از افراد یک جامعه سلب کنیم، عنوان کرد: به طور مثال اگر یک فرد بدهکار است، جیب او بدهکار است، نفس و شخصیت او که بدهکار نیست.
یوسفی در پاسخ به این پرسش که انسداد کدملی، به معنای سلب هویت نیست، بلکه بهعنوان ایجاد محدودیت اجتماعی است، گفت: در زمان جاهلیت، بردهداری مرسوم بود. برده بودن در آن زمان چند حالت داشت، در صورتی که فرد برده زاده بود، اسیر میشد و یا اینکه توان پرداخت بدهی خود را نداشت، در مالکیت فرد طلبکار قرار میگرفت (برده او می شد). بدین معنا که بدهی فرد به شخصیت او تسری پیدا میکرد و شخصیت او از یک فرد حر(آزاده) تبدیل به یک فرد عبد (برده) میشد.
وی با بیان اینکه بخش عمدهای از زحمات صدر اسلام در این خصوص صرف شد که فرد به واسطه بدهکار بودن، اسیر بودن و بردهزاده بودن و... بلاشخصیت نشود و هویت و آزادی خود را از دست ندهد، تصریح کرد: بنابراین نمیتوان گفت که فرد بدهکار باید شخصیت خود را از دست بدهد، بلکه میتوان نوعی خاصی از خدمات اجتماعی همانند خدمات بانکی و... را از او سلب کرد، یا زمانی که محرز شده فرد معسر نیست (پول دارد) و دین (بدهی) خود را پرداخت نمیکند، تن او را در زنجیر میکنیم و بدن او را در زندان میاندازیم.
رئیس اداره وکالت تخصصی مرکز وکلای قوه قضائیه، در پاسخ با اینکه انسداد کدملی دائمی نیست و بهصورت موقت است، گفت: در هر صورت این سلب شخصیت فرد است. به طور مثال زمانی کدملی یک بدهکار را از او سلب میکنیم، آیا او میتواند به بانک مراجعه کند تا بدهی خود را بپردازد؟ میتواند مالی بخرد، بفروشد، فعالیت اقتصادی کند و یا کاری کند؟
یوسفی با بیان اینکه من نیز به عنوان یک وکیل به چالش اجرای احکام بر میخورم، بیان کرد: تنها در ورشکستگی است که فرد از را اهلیت میاندازیم. در ورشکستگی فرد دیگر نمیتواند معامله کند و کدملی فرد بهعنوان یک فرد محجور شناخته میشود. ما نمیتوانیم دست و پا، چشم و دهان فردی که به مشکل قانونی برخورده را از او بگیریم.
انتهای پیام/