خبر/

معادله چند مجهولی به نام عضو تازه شورای شهر تبریز: شهین‌باهر یا اسوتچی؟!

1398/09/24 - 14:14 - کد خبر: 9489
شورای شهر

نصر: بعد از فوت عضو شورای شهر تبریز، موضوع جایگزینی مرحوم اشرف نیا با عضو علی البدل شورای شهر تبریز به بحث داغ محافل خبری و سیاسی شهر تبریز تبدیل شده است. موضوع به قدری پیچیده شده که حتی مسئولان سیاسی و فرمانداری هم از پاسخ صریح به این معمای چند وجهی و این معادله چند مجهولی درمانده اند.

به گزارش نصر به نقل از آذرقلم، شهردار شدن اولین عضو علی البدل شورا ( ایرج شهین باهر) سبب شده تا گمانه زنی ها و تفسیر به رای های گسترده ای را در این رابطه در طی چند روز گذشته شاهد باشیم.
شورای شهر تبریز ۱۳ عضو دارد. عضو ۱۴ ( علی البدل) شهین باهر است که حدود دو سال پیش به عنوان شهردار تبریز انتخاب شد. عضو شماره ۱۵ محمد حسن اسوتچی است که اختلافات او با رئیس شورای شهر تبریز نقل محافل است. در این صورت بدیهی است که دبیری چندان با حضور او در پارلمان شهری موافق نباشد. هر چند که او تاکنون هرگز سخنی به میان نیاورده و متانت به خرج داده است.
از سوی دیگر ، بر اساس نص صریح قانون باید اولین عضو علی البدل وارد ترکیب شورای شهر شود اما اگر همان عضو علی البدل نخواهد چه؟ طبیعی است که باید استعفای کتبی نوشته و آن را تقدیم شورای شهر کند تا چنانچه شورا استعفانامه را قبول کند بحث نفر بعدی مطرح شود. حال اگر شورا با یان استعفا موافقت نکند چه؟
چیزی که فرماندار تبریز هم به آن تاکید کرده است. فرماندار تبریز امروز اعلام کرد: فرمانداری به استناد قانون، عضو علی‌‌البدل اول را به عنوان جایگزین معرفی می‌کند که در شرایط فعلی آقای ایرج شهین‌باهر عضو علی‌البدل اول است.
بهروز مهدوی، فرماندار تبریز امروز در گفت‌وگو با فارس در خصوص ادعای برخی از وکلا در فضای مجازی از نامشروعیت شهردار در این سمت به خاطر عدم استعفا از عضو علی‌البدلی شورای شهر ، اظهار کرد: شهردار در آن سمت مشروع باشد و نباشد دیگر الان شهردار است و باید وکلای عزیز که کمی از قانون سر در می‌آورند در زمان خود چنین ادعایی می‌کردند.
وی با بیان اینکه طبق قانون، عضو اول علی‌البدل شورای شهر جایگزین عضو فوت شده این شورا شود، گفت: مطابق قانون باید رئیس شورای شهر تبریز به صورت کتبی فوت عضو اصلی شورای شهر را به فرمانداری گزارش کرده و درخواست معرفی عضو جدید را کند.
فرماندار تبریز ادامه داد: فرمانداری به استناد قانون، عضو علی‌‌البدل اول را به عنوان جایگزین معرفی خواهد کرد که در شرایط فعلی آقای ایرج شهین‌باهر عضو علی‌البدل اول می‌باشد.
وی در خصوص اینکه ایرج شهین باهر، شهردار تبریز است و در این حالت چه تصمیمی گرفته می‌شود، گفت: این بر عهده خود آقای شهین‌باهر است که باید تعیین تکلیف کند که در شهرداری می‌ماند و یا عضو جدید شورای پنجم شهر می‌شود.
مهدوی افزود: اجازه دهید تا بعد از تعیین تکلیف از سوی خود شهردار، عضو جدید شورای شهر را معرفی کنیم.
وی با تاکید بر اینکه روز یکشنبه فردا، ۲۴ آذرماه هیچ عضو علی‌البدلی به شورا معرفی نخواهد شد، گفت: ابتدا شورا باید گزارش به فرمانداری ارسال کند که قانون  نیز برای آن زمانی تعیین نکرده و فقط اعلام کرده است که “بلافاصله” گزارش  از سوی ریاست شورای شهر به فرمانداری ارسال شود.
از طرف دیگر امروز و در آغاز جلسه رسمی شورای شهر تبریز، دبیری به کنایه حرف جالبی زد.او پس از تسلیت درگذشت مرحوم اشرف نیا، در خصوص انتخاب عضو علی‌البدل در نبود اشرف نیا گفت: نامه‌ای به فرمانداری ارسال خواهیم کرد تا خودشان عضو علی‌البدل را معرفی کنند. امیدواریم آقای “محمدحسن اسوتچی” که سابقه عضویت در شورا را دارند، جانشین خوبی باشند!
این سخن به این معنی است که دبیری، موضوع استعفای شهین باهر را رد کرده و به حضور اسوتچی در ترکیب شورا رضایت می دهد.

انتهای پیام/

پژوهشیار