شهردار تبریز؛

احیای کنسولگری‌ها در تبریز مبادلات تجارت را تسریع می‌کند

1398/09/24 - 10:31 - کد خبر: 9450
شهین باهر

نصر: شهردار تبریز گفت: ایجاد و احیای کنسولگری برخی کشورها که روابط تجاری و اقتصادی با این شهر دارند، مبادلات تجاری و اقتصادی منطقه با این کشورها را تسریع می‌کند.

به گزارش نصر به نقل از ایرنا، ایرج شهین باهر، شنبه شب در دیدار سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان، با وی افزود: با توجه به پیشینه تجاری و اقتصادی تبریز و ارتباطلات این شهر با شهرهای برخی کشورهای منطقه به منظور سهولت این ارتباطات نیاز است تا کنسولگری کشورهایی که پیشتر در تبریز فعال بودند دوباره راه اندازی و احیا شود.
وی اظهار داشت: برای توسعه تجارت و تبادلات اقتصادی با کشورهای منطقه به ویژه در حوزه صادرات فرش، صنایع دستی و کفش وجود ارتباط راحت، آسان و موثر با این کشورها ضروری  است.
شهردار تبریز گفت: پیش از این در این شهر هفت کنسولگری از کشورهای مختلف فعال بود و ارتباطات خوبی با این کشورها برقرار شده بود که اگر این کنسولگری ها دوباره احیا شود زمینه برقراری پروازهای مستقیم نیز به این کشورها فراهم می شود و رونق اقتصادی منطقه را سرعت می بخشد.
شهین باهر، از سخنگوی وزارت امور خارجه خواست موضوع از طریق سفارتخانه های مربوط پیگیری و زمینه تحقق آن را فراهم کند.
وی همچنین از سخنگوی وزارت امور خارجه خواست در راستای سهولت در صدور روادید، رایزنی های لازم برای اعطای نمایندگی شرکت های مجاز صادرکننده ویزا در تبریز انجام شود.
تبریز تا کودتای سوم اسفند ۱۲۹۹ شمسی میزبان کنسولگری کشورهای روسیه، انگلیس، آمریکا، عثمانی، اتریش،آلمان، فرانسه و بلژیک بود که بعد از روی کار آمدن رضاخان و تمرکزگرایی شدید وی تعداد کنسولگری های تبریز به سه مورد کاهش یافت و پس از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ نیز تنها کنسولگری های آمریکا و انگلیس در این کلان شهر فعال بودند.
در زمان حاضر کنسولگری های ترکیه و جمهوری آذربایجان در تبریز فعال و کنسولگری روسیه نیز غیرفعال است.

انتهای پیام/

پژوهشیار