ترجمه/
ممنوعیت مجدد ساخت آسمانخراشها در پاریس فرانسه
1402/03/21 - 17:46 - کد خبر: 94142
نصر: در دهههای اخیر، تب ساخت برجهای بلند مرتبه و آسمانخراشها بیشتر شهرهای مدرن جهان را گرفته و به مانند یک رقابت نانوشته، به محلی برای نمایش برتری یک شهر بر دیگر شهرهای جهان تبدیل شده است.
به گزارش نصر، مسابقهای که اختلاف نظر زیادی در مورد مزایای آن وجود داشته و به نظر میرسد برخی از شهرها به دنبال تجدید نظر در سیاستهای مربوط به این حوزه هستند. پاریس، مرکز و مهم ترین شهر فرانسه، یکی از همین شهرها است.
شهر پاریس رسماً قانونی را بازگرداند که به منظور حفظ خط افق کمارتفاع این شهر، ارتفاع ساختمانهای جدید به ۳۷ متر یا ۱۲ طبقه محدود میکند. این شهر یک طرح شهرسازی جدید را اتخاذ کرده است، که حامیان آن ادعا میکنند قصد دارد ساخت و سازهای سازگار با محیط زیست را در منطقه محلی ترویج دهد.
این شهر مدتهاست که برای باقی ماندن به صورت شهری کمارتفاع مبارزه کرده است و در این ارتباط، در حالی که دارای ساختمانهای بلندتر در منطقه تجاری "دفنس"در حومه غربی، و همچنین بلوکهای مسکونی بلندتر در مناطق ۱۳ و ۱۵ است، مرکز آن تا حد زیادی عاری از ساختمانهای بلند است.
البته تاریخچه شروع ممنوعیت ساخت بناهای بسیار بلند در پاریس خواندنی است: در دهه ۱۹۷۰ پس از ساخت ساختمان اداری برج مونپارناس با ارتفاع ۲۰۹ متر، که در سال ۱۹۷۳ تکمیل شد، محدودیت ارتفاع برای ساختمانهای جدید ۳۷ متر در بخش های خاصی از شهر عنوان شد، علت این تصمیم، عدم وجود همخوانی و یکپارچگی بین این برج و منظره کلی زیبای این شهر عنوان شد.
این قانون تا سال ۲۰۱۰ اجرا میشد تا اینکه در این سال، مقررات توسط شهردار وقت برتراند دلانو تغییر کرد تا برجهای مسکونی حداکثر تا ۵۰ متر ارتفاع و برج های تجاری تا ۱۸۰ متر در مناطق خاصی خارج از مرکز شهر (جایی که مدت هاست محدودیتهای ۳۱ متری، ۲۵ متری یا حتی ۱۸ متری بسته به شرایط وجود دارد) اجازه ساخت داشته باشند. علت اصلی این تغییرات در قوانین رقابت با لندن بودکه شاهد انبوهی از ساختمانهای بلند ساخته شده در زمانهای اخیر بوده است، از جمله ساختمان ۳۱۰ متری شارد که در سال ۲۰۱۳ و ساختمان ۲۲۴ متری لیدنهال که در سال ۲۰۱۴ تکمیل شدند.
اما آغاز ساخت برج "تور تراینگل" با ۱۸۰ متر ارتفاع و ۴۲ طبقه در سال گذشته، بحث پیرامون مکان ساختمانهای بلند در پایتخت فرانسه را بار دیگر برانگیخت. این برج بحثبرانگیز ساخت و ساز در سال ۲۰۲۱ پس از ۱۲ سال مبارزه قانونی و انتقاد آغاز شد و قرار است در سال ۲۰۲۶ تکمیل شود. یک آسمانخراش شیشهای هرمیشکل که اولین برج بلندی است که در محدوده بلوار پریفریک ساخته شده میشود. جاده کمربندی که مرکز پاریس را احاطه کرده است و پس از تکمیل، این برج پس از برج ایفل و تور مونپارناس، به سومین ساختمان بلند در محدوده شهر پاریس تبدیل خواهد شد. اما ساخت این برج مجدد به محال مناقشه میان حامیان و مخالفان ساخت ساختمانهای بلند مرتبه به رهبری شهردار " هیدالگو" تبدیل شد و نهایتا منجر به تصویب مجدد قانون ممانعت از ساخت بناهای بلندتر از ۳۷ متر شد. اهداف اصلی اعمال مجدد این قانون قدیمی، کاهش انتشار کربن در پاریس، و همگون سازی نمای کلی پاریس به عنوان شهری کم ارتفاع عنوان شده است.
به گزارش تایمز، مقررات جدید برنامهریزی تحت فشار حزب سبز شهردار هیدالگو با هدف کاهش انتشار کربن وضع شد. طرح جدید شهری زیستاقلیم محلی همچنین از بازسازی و تغییر ساختمانهای موجود در مقابل ساخت ساختمانهای جدید حمایت میکند. به گفته شهردار هیدالگو، با وجود ارتفاع محدود، پاریس یکی از متراکمترین شهرهای اروپا است که تلاشهای بیشتر برای افزایش تراکم در این شهر غیر منطقی خواهد بود.
قوانین منطقهبندی و مقررات شهرسازی از ابزارهای اصلی برای کنترل وجهه شهرها هستند، اما محل بحث و مناقشه نیز هستند، زیرا مقررات محدودکننده میتواند مانعی برای توسعه شهر تلقی شوند. البته در برخی دیگر از شهرهای جهان هم رد پای قوانین مشابهی دیده میشود، به عنوان مثال، در سال ۲۰۲۱، مقامات چینی اعلام کردند که ساختمانهای بلندتر از ۵۰۰ متر دیگر مورد تایید قرار نخواهند گرفت، یک تغییر اساسی برای کشوری که خانه ۱۰ ساختمان از ۲۰ بلندترین ساختمان در جهان است.
رضا عالشزاده
انتهای پیام/