وزیر کشور؛

خط ۳ مترو تبریز با فاینانس اجرا می‌شود

1402/03/18 - 11:10 - کد خبر: 93955
کلنگ زنی

نصر: همزمان با دومین سفر استانی رئیس جمهور و هیئت همراه به آذربایجان‌شرقی با حضور وزیر کشور، خط سه مترو تبریز کلنگ زنی شد.

به گزارش نصر، صبح امروز با حضور احمد وحیدی وزیر کشور، مهدی جمالی نژاد معاون وزیر، جبارعلی ذاکری معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی، علی جعفری آذر فرماندار تبریز، یعقوب هوشیار شهردار تبریز، حجت الاسلام والمسلمین رسول برگی رئیس شورای اسلامی شهر تبریز، حکیمه غفوری، علی نوای باغبان و غلامرضا احمدی سه عضو شورای اسلامی شهر تبریز و چند تن از مدیران شهری خط سه مترو تبریز کلنگ زنی شد.
احمد وحیدی وزیر کشور در این مراسم با بیان اهمیت خط سه مترو تبریز و لزوم شروع هر چه سریع‌تر عملیات اجرایی گفت: خط دو مترو با فاینانسی که اخذ کرده است در حال احداث است و خط سه نیز با فاینانس دولتی آغاز می‌شود و تا اکنون ۱۷ میلیارد تومان برای خط سه مترو واریز شده است.
وحیدی در ادامه افزود: توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی تبریز با ورود یک هزار دستگاه تاکسی ادامه خواهد داشت و انتظار می‌رود به پنج هزار تاکسی برسد.
وزیر کشور با اشاره به اینکه تبریز به یک هزا رو ۲۰۰ دستگاه اتوبوس نیاز دارد، تصریح کرد: تا سال گذشته به مدت ۱۰ سال هیچ اتوبوسی به ناوگان حمل و نقل تبریز افزوده نشده بود ولی طی سال گذشته ۱۳۰ دستگاه اتوبوس وارد چرخه ناوگان حمل و نقل عمومی شده و ۲۰۰ دستگاه نیز اضافه خواهد شد و تلاش داریم تا تبریز به استاندارد یک هزار و ۲۰۰ دستگاه اتوبوس برسد.
یعقوب هوشیار شهردار تبریز نیز در ادامه با تاکید بر اهمیت شروع هرچه سریع‌تر عملیات اجرایی خط سه گفت: محدوده خط سه مترو جزو مناطق پرترافیک و پرجمعیت تبریز است در حالی‌ که زیرساخت‌های حمل و نقل در این مناطق ضعیف است.
هوشیار تصریح کرد: خط سه مترو در امتداد شمالی و جنوبی و به طول ۱۰ کیلومتر شامل ۱۰ ایستگاه است که از ترمینال بزرگ تبریز جنب بزرگراه شهید کسایی آغاز و با عبور از خیابان مشروطه، خیابان شریعتی، در منطقه میارمیار با خطوط یک و دو دارای ایستگاه تبادلی است و پس از عبور از هسته مرکزی شهر، به طرف مراکز پرتراکم جمعیتی در خیابان انقلاب و شهرک ارم امتداد پیدا می کند و با عبور از جنب بیمارستان عالی نسب به شهرک رضوان شهر منتهی می‌شود.
شهردار تبریز افزود: برآورد اولیه اجرای تونل سه هزار میلیارد تومان و اجرای ایستگاه‌ها و ابنیه دپو ۵۵۰۰ میلیارد تومان، تجهیزات ویژه 9 هزار میلیارد تومان و ناوگان سه هزار میلیارد تومان است و پیکره‌بندی تونل شامل تونل دوقلو  به قطر داخلی ۶ متر است.
خط سه قطار شهری تبریز در آخرین بازنگری مهندسی شده به طول ۱۰ کیلومتر با ۱۰ ایستگاه به صورت تونل دوقلو با قطر داخلی ۶ متر همانند تونل‌های عمیق خط یک اجرا می‌شود. حداکثر عمق مسیر این خط ۲۷ متر از سطح زمین است و در افق طرح، تعداد مسافر در هر ساعت در هر جهت ۲۳ هزار نفر و تعداد مسافر سالیانه نیز ۱۱۰ میلیون در این خط نفر پیش‌بینی شده است.
شهرداری تبریز طی سال گذشته با بهره برداری از ایستگاه های باقی مانده در خط یک مترو، این خط را تکمیل کرده و هم اکنون عملیات اجرایی احداث خط ۲ مترو نیز با ۲۳ درصد پیشرفت فیزیکی تداوم دارد.
انتهای پیام/

پژوهشیار