معاون اجرایی انجمن فولاد:

فولاد هیچ نقشی در افزایش قیمت خودرو ندارد/ ارزش فولاد مصرف شده در خودرو 8 میلیون تومان است

1402/03/05 - 19:39 - کد خبر: 93190
بازار خودرو

نصر: معاون اجرایی انجمن فولاد اظهار داشت: قیمت فولاد مصرف شده در هر خودرو 8 میلیون تومان افزایش پیدا کرده است حال آیا میزان افزایش قیمت خودرو از سال گذشته تا به امروز همین 8 میلیون تومان بوده‌است؟

به گزارش نصر، وحید یعقوبی در گفت‌وگو درباره انتشار اخبار و ادعاهای مبنی بر اینکه عامل اصلی افزایش قیمت خودرو نهاده‌های تولید از جمله فولاد بوده‌ است، اظهار داشت: این ادعا درست نیست و با یک حساب و کتاب ساده می‌توان دید که این ادعا واقعیت ندارد.
وی ادامه داد: تقریبا 900 کیلوگرم متوسط میزان مصرف فولاد در هر خودرو است و میانگین نرخ تورم فولاد در ورق که مصرف بیشتری در خودرو دارد،‌ در سال گذشته به طور حدودی 40 درصد بوده و این عدد کمتر از نرخ تورم عمومی کشور است. نکته دیگر اینکه این 900 کیلوگرم فولاد باید 40 درصد رشد می‌کرد، حال اینکه میانگین قیمت ورق در سال گذشته حدود 20 هزار تومان بوده که امسال این رقم به حدود 28 هزار تومان تا 29 هزار تومان رسیده‌ است. بنابراین قیمت 900 کیلوگرم فولاد مصرف شده در هر خودرو تنها به 8 میلیون تومان می‌رسد.
معاون اجرایی انجمن فولاد گفت: قیمت فولاد مصرف شده در هر خودرو 8 میلیون تومان افزایش پیدا کرده است حال آیا میزان افزایش قیمت خودرو از سال گذشته تا به امروز همین 8 میلیون تومان بوده‌است؟
یعقوبی با تاکید بر اینکه نرخ فولاد نقشی در افزایش قیمت خودرو ندارد، افزود: نقش فولاد در افزایش قیمت خودرو نزدیک به صفر است و یک محاسبه ساده این موضوع را ثابت می‌کند. قیمت تیبا از 100 میلیون تومان در سال گذشته به حدود 350 میلیون تومان رسیده یعنی افزایش 250 میلیون تومانی داشته است و سهم فولاد در این میزان افزایش قیمت تنها 8 میلیون تومان است.
وی ادامه داد: سهم فولاد در افزایش قیمت خودرویی مانند تیبا تنها 3 درصد است و این ادعاهایی که مطرح می‌شود درست نیست و باید خودروسازان بگویند که چرا فولادی‌ها را متهم می‌کنند.
معاون اجرایی انجمن فولاد گفت: همین محاسبات را در بخش لوازم خانگی و مسکن را داریم. مطابق آمار بانک مرکزی سهم فولاد در قیمت هر مترمربع مسکن حدود 2.5 تا 3 درصد است.    
انتهای پیام/

پژوهشیار