سخنگوی سازمان امور مالیاتی:

جریمه پزشکانی که کارتخوان ندارند

1402/03/03 - 19:56 - کد خبر: 93091
پزشكان، کارتخوان

نصر: سخنگوی سازمان امور مالیاتی اظهار داشت: اطلاعات پزشکانی که از کارتخوان استفاده نمی‌کنند به ادارات کل امور مالیاتی داده شده است. ماموران مالیاتی از مطب پزشکانی که اطلاعات آنها ارائه شده ارزیابی‌حضوری انجام می‌دهند و اگر تشخیص داده شود که مرتکب تخلف شده‌اند مشمول جریمه 10 درصد مالیات بر فروش کل خواهند شد.

به گزارش نصر، مهدی موحدی بک‌نظر در گفت‌وگو درباره بازرسی‌های میدانی ماموران مالیاتی از مطب پزشکان برای شناسایی پزشکان متخلف در عدم استفاده از کارتخوان اظهار داشت: این رصدها براساس سامانه سوت زنی و اطلاعات و گزارش‌های ارائه شده از سوی مردم انجام می‌شود.
وی ادامه داد: باید توجه داشت که برخی از کسبه و مشاغل ملزم به استفاده از کارتخوان نیستند برای مثال آرایشگاه، سوپر مارکت و ... فعلا الزامی به استفاده از کارتخوان ندارد و مالیات این مشاغل بر اساس تخمینی که از میزان فروش زده می‌شود، محاسبه خواهد شد و اگر این تخمین متناسب با تراکنش‌های بانکی نباشد، این عدم انطباق باعث می‌شود که وارد اظهارنامه و رسیدگی شوند. اظهارنامه آن فرد براساس هزینه‌هایی که انجام داده و تخمینی که مامور مالیاتی از میزان درآمد آن دارد و سایر بررسی‌هایی که انجام می‌شود، رسیدگی و مالیات تعیین می شود.
سخنگوی سازمان امور مالیاتی گفت: اما برخی از مشاغل طبق قانون موظف هستند که از کارتخوان و پایانه‌های فروشگاهی استفاده کنند و دستگاه پوز داشته باشند. اصناف مربوط به پزشکی، وکلا و مشاوران خانواده و ... این مشاغل لزوما باید از کارتخوان استفاده کنند و اگر گزارش‌هایی از تخلف این مشاغل دریافت شود،‌ طبق قانون موظف هستیم که این مشاغل را رصد و بررسی کنیم و اگر از قانون تخطی کرده‌باشند، مشمول جریمه خواهند شد.  
موحدی بک‌نظر درباره جریمه مشاغل متخلفی که زا کارتخوان استفاده نمی‌کنند، اظهار داشت: جریمه‌ای که برای این متخلفان لحاظ شده این است که هر فردی که از استفاده از کارتخوان استنکاف کند، به اندازه 10 درصد از کل فروش مشمول جریمه و پرداخت مالیات می‌شود. به طوریکه هر پزشکی که از کارتخوان استفاده نکند، مشمول جریمه خواهد شد، حال ممکن است پزشکی از حساب منشی خود استفاده کند اما این موضوع دیگر نمی‌تواند راهی برای دور زدن جریمه باشد و اهمیت ندارد چراکه ملاک اعداد و ارقام تخمین زده از درآمدهای پزشکان است.  
وی افزود: می‌توان تخمین زد که یک پزشک در یک بازه زمانی مشخص چه میزان درآمد داشته، برای مثال می‌توان تخمین زد که یک پزشک با توجه به تخصصش برای هر ساعت کار در مطب 2 میلیون تومان درآمد دارد و این عدد تخمینی در طول سال محاسبه می‌شود و 10 درصد فروش و آن مبلغی که وارد حساب شده مشمول جریمه عدم استفاده از کارتخوان می‌شود و این تخمین‌ها هم از سوی مامور مالیاتی تشخیص داده می‌شود.
سخنگوی سازمان امور مالیاتی گفت: اطلاعات پزشکانی از کارتخوان استفاده نمی‌کنند به ادارات کل امور مالیاتی داده شده است. ماموران مالیاتی از مطب پزشکانی که اطلاعات آنها ارایه شده ارزیابی‌هایی حضوری انجام می‌دهند و اگر تشخیص داده شود که مرتکب تخلف شده مشمول جریمه 10 درصد مالیات بر فروش کل خواهد شد.
موحدی بک‌نظر ادامه داد: باید توجه داشت که تعداد کارمندان سازمان و ادارات کل امور مالیاتی با این تعداد مشاغل انطباق ندارد و این امکان وجود ندارد که هر روز ماموران مالیاتی مطب پزشکان را مورد ارزیابی قرار دهند و بخواهند تک به تک مطب‌ها را رصد کنند از این‌رو این بازدید‌ها و ارزیابی‌های میدانی به صورت تصادفی (رندم ) صورت می‌گیرد و براساس اطلاعات دریافتی و گزارش‌های مردمی این اقدام انجام می‌شود.
انتهای پیام/

پژوهشیار