سرپرست مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس وزارت بهداشت:

تولد فرزند اول نباید بیش از ۲ سال پس از ازدواج به تاخیر بیفتد

1402/03/03 - 14:57 - کد خبر: 93071
زایمان

نصر: سرپرست مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تولد فرزند اول نباید بیش از دو سال پس از ازدواج به تاخیر بیفتد و اگر مشکل ناباروری وجود داشت با تشخیص به موقع درمان موثرتر انجام شود.

به گزارش نصر، صابر جباری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار حوزه سلامت ایرنا افزود: در یک سال اخیر میزان موالید ۳.۷ درصد در کشور کاهش داشته است و ضرورت دارد قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت به خوبی اجرا و فرهنگ‌سازی شود تا از چاله جمعیتی و سالمندی عبور کنیم.

تدوین راهنمای مادران بعد از اطلاع از بارداری
جباری از تدوین راهنمای مادران بلافاصله بعد از اطلاع از بارداری در راستای اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در وزارت بهداشت خبر داد و گفت: این راهنما به همت مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس وزارت بهداشت تدوین شده و با تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی به مرحله اجرا رسیده است.
وی تصریح کرد: راهنمای مادران بعد از اطلاع از بارداری با هدف حفظ و مراقبت از سلامت جنین، آماده توزیع در همه مراکز تشخیصی و بهداشتی‌درمانی دولتی و غیر دولتی است و به‌صورت رایگان در اختیار مادران باردار قرار می‌گیرد.

پوشش بیمه پایه و تکمیلی برای هزینه آزمایش‌های بارداری
جباری اظهار داشت: بر اساس مفاد قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، هزینه آزمایش‌های تصویربرداری مربوط به مادر و جنین تحت پوشش بیمه پایه و تکمیلی قرار دارد و از این جهت قانونگذار دغدغه هزینه‌های تشخیصی و درمانی برای همه مردم به ویژه برای خانواده‌های محروم و بی‌بضاعت را به خوبی دیده است.
وی تصریح کرد: تسهیل ازدواج موفق و پایدار، باروری سالم و ترویج زایمان طبیعی، تشخیص زودهنگام ناباروری و درمان به موقع و مراقبت، ارائه خدمات آموزشی و مشاوره از جمله برنامه‌های مهم اداره جوانی جمعیت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای افزایش جمعیت است.
انتهای پیام/

پژوهشیار