خبر/

رییس سازمان بازرسی کل کشور از کیفیت خودروهای داخلی انتقاد کرد

1402/03/03 - 13:25 - کد خبر: 93060
ذبیح الله خدائیان

نصر: رییس سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه هنوز خودروهایی تولید می‌کنیم که ۲ برابر یا بیشتر از خودروهای کارخانه‌های دیگر کشورها سوخت مصرف می‌کند، گفت: آیا این تولید افتخار است؟

به گزارش نصر، ذبیح الله خداییان روز چهارشنبه در نشست شورای اداری استان سمنان در سالن همایش‌های استانداری افزود: خودروهای فرسوده‌ای در کشورمان داریم که چند برابر مصرف استاندارد مصرف سوخت دارند و این موضوع در تضاد با مدیریت مصرف است.
وی تصریح کرد: خرید خودروهای فرسوده از مردم توسط دولت نقشی مهم در مدیریت مصرف و جلوگیری از هدر رفت انرژی دارد.
رییس سازمان بازرسی کل کشور اظهار کرد: اکنون میزان مصرف با تولید در کشورمان نزدیک شده است و در گذشته مشکل تامین برق مربوط به تابستان بود و اکنون این مشکل در فصل زمستان نیز در حال گریبانگیر شدن است.
وی با بیان اینکه تامین و پایداری برق بخش خانگی در اولویت است، افزود: خاموشی برق صنعت مانع از رشد تولید و مغایر حمایت از تولید کننده است و مدیریت مصرف باید مورد توجه ویژه باشد.

اقتصاد مقاومتی، اقتصاد ریاضتی نیست
خداییان با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب بیش از یک دهه است که شعارهای سال را حول محور اقتصاد انتخاب می‌کنند، گفت: منظور از اقتصاد مقاومتی اقتصاد ریاضتی و تحمل سختی نیست.
وی یادآور شد: منظور از اقتصاد مقاومتی، اقتصاد منزوی، محصور و حالت تدافعی نیست، بلکه اقتصاد مقاومتی شکوفایی اقتصاد را در شرایط تحریم مهیا می‌سازد.
رییس سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه دشمنان باراهبرد تحریم و فشار اقتصادی و فشار بر مردم و تنگناهای معیشتی به دنبال پیشبرد اهداف شوم خود است، افزود: حمایت از اقتصاد و مردمی‌سازی اقتصاد لازمه شکوفایی است و باید این راهبرد مورد توجه قرار بگیرد.
خداییان با اشاره به اینکه تکیه بر اقتصاد دولتی به عنوان راه ایجاد عدالت اجتماعی در دوره‌های گذشته اشتباه بود، اضافه کرد: از برنامه سوم به بعد احکام خروج دولت از اقتصاد پیش‌بینی شد، اما موفقیت چندان حاصل نشد.

مسوولان در مردمی‌سازی اقتصاد اهتمام ورزند
رییس سازمان بازرسی کل کشور تاکید کرد: اکنون باید اهتمام مسوولان بر اجرای موفق در آزادسازی اقتصاد از سیطره دولت و مردمی‌سازی اقتصاد باشد.
وی با اشاره به ظرفیت‌های استان سمنان در بخش‌های مختلف، اظهار کرد: جذب سرمایه‌گذار و حمایت از تولید ملی به منظور شکوفایی اقتصادی مورد توجه ویژه باشد.
به گفته وی، برخی مدیران با وجود تولید کالای ایرانی مشابه، اما از محصولات خارجی استقبال می‌کند و این اقدام آفت تولید است.
خداییان با تاکید بر حمایت از کالای ملی برای رشد تولید، افزود: مدیریت مصرف از نکته‌های مهم در شکوفایی اقتصادی است که باید بیش از پیش مورد توجه باشد.

تنوع‌بخشی محصولات تولیدی و صادراتی اهرم کمک کننده در تمرکززدایی از اقتصاد نفتی
رییس سازمان بازرسی کل کشور با تاکید بر تمرکززدایی از اقتصاد نفتی، گفت: قیمت نفت دست ما نیست و باید با تنوع بخشی به صادرات و تولیدات از وابستگی به نفت دور شویم.
وی ابراز کرد: خروج از وابستگی نفتی یکی از مولفه‌های اقتصاد مقاومتی است و باید احاد جامعه به این جمع بندی برسند مردمی‌سازی اقتصاد و تمرکززدایی از اقتصاد نفتی گره‌گشای مشکلات است.
خداییان بیان کرد: نخبگان سرمایه فکری دارند و ممکن است از لحاظ مالی ضعیف باشند و کمک و حمایت مالی از نخبگان و دانش بنیان‌ها راه ممانعت از خروج نخبگان از کشور است.
رییس سازمان بازرسی کل کشور از مسوولان خواست در اجرای قوانین بهبود فضای کسب و کار، تسهیل در امور اداری مجوز کسب و کارها اهتمام ویژه داشته باشند.
وی یادآور شد: قانون رفع موانع تولید، قانون اصل ۴۴ قانون اساسی و قانون حمایت از دانش‌بنیان‌ها از جمله قوانینی است که برای مدیران تکلیف تعیین کرده است و یکی از وظایف سازمان بازرسی استان سمنان نظارت بر عملکرد مدیران در حسن اجرای قوانین است.
وی با اشاره فضای مطلوب کسب و کار در استان سمنان خاطر نشان کرد: گزارش‌ها نشان از عملکرد مطلوب در این استان دارد.
رییس سازمان بازرسی کل کشور گفت: نظارت بر مسایل اداری، مالی و مدیریتی از جمله وظایف سازمان بازرسی است و سازمان بازرسی باید قبل، حین و بعد از اجرا ناظر بر حسن عملکرد باشد.
وی یادآور شد: اگر سازمان بازرسی استان از دستگاه‌های اجرایی درخواست سند کند باید دستگاه در اختیار سازمان بازرسی قرار دارد و ممانعت از در اختیار دادن خلاف قانون است، مگر در اسناد محرمانه که باید حکم رییس قوه قضائیه گرفته شود.
خداییان بیان کرد: پرونده‌های قضایی مربوط به سازمان بازرسی باید بدون نوبت برگزار شود و سازمان بازرسی حق اعتراض دارد.

لزوم نظارت بازرسی استان سمنان بر حسن اجرای قانون جوانی جمعیت توسط دستگاه‌ها
رییس سازمان بازرسی کل کشور اظهار کرد: دستگاه‌های اجرایی امکاناتی را برای مادرانی که فرزند دارند در نظر بگیرند و انتظار می‌رود نظارت بر اجرای قانون جوانی جمعیت به وسیله دستگاه‌های اجرایی در اولویت سازمان بازرسی استان سمنان نظارت شود.
خداییان افزود: کاهش فرزندآوری تبدیل به یک فرهنگ شده است و قانون حمایت از جوانی جمعیت یک ظرفیت است که اگر به خوبی اجرا شود.
وی بیان کرد: قانون جوانی جمعیت از سوی مدیران مرور شود و دستگاه‌های اجرایی در عمل به وظایف خود اهتمام ورزند.

رفع مشکل کم‌آبی در استان سمنان برای بلند مدت مدنظر باشد
رییس سازمان بازرسی کل کشور تاکید کرد: رفع مشکل کمبود در استان سمنان باید برای بلند مدت و طی دوره ۵۰ یا ۱۰۰ سال آینده تصمیم‌گیری شود و اگر قرار است با انتقال آب دریای خزر این مشکل رفع شود و تصمیم‌هایی نیز از گذشته در این زمینه گرفته شده پیگیری شود و رها نشود؛ باید اقدام‌های اساسی برای رفع مشکل انجام شود و در عین حال راهکارهای کوتاه مدت مدنظر باشد.
خداییان گفت: آلودگی هوا مشکل اساسی در استان سمنان نیست، اما تلاش بر استقرار صنایع سبز باشد.
انتهای پیام/

پژوهشیار