مدیرکل امور عشایر آذربایجان شرقی؛

سیل به قشلاقات عشایری آذربایجان‌شرقی خسارت وارد کرد

1402/03/02 - 10:54 - کد خبر: 92963
عشایر

نصر: مدیرکل امور عشایر آذربایجان شرقی گفت: جاری شدن سیل در روزهای گذشته به قشلاقات عشایری استان خسارت وارد کرد و موجب تخریب راه های منطقه و تلف شدن احشام شد .

به گزارش نصر، سیدمحمدحسن آل هاشم، روز دوشنبه در گفت و گویی با بیان اینکه میزان خسارت وارده از سوی کارشناسان در حال ارزیابی است، افزود: بارش‌های سیل‌آسا در قشلاقات استان به ویژه روستاهای چولقشلاقی، ساری سولی و سوت توت در شهرستان اهر و قره قیه، دلاوران، شاملوی کوچک، قره داغلو و چات قیه در شهرستان کلیبر موجب تخریب راه های عشایری، مزارع کشاورزی، منازل، آغل، انبار کاه و علوفه و تلف شدن احشام و ماکیان عشایر این منطقه شد.
وی اظهار کرد: اعضای ستاد مدیریت شهرستان ها از جمله فرمانداری، بخشداری، جهادکشاورزی، بنیاد مسکن، دامپزشکی، بیمه کشاورزی، عوامل راهداری و هلال احمر و امور عشایر استان با اعزام چندین گروه به مناطق آسیب‌ دیده از سیل، اقدامات لازم برای امدادرسانی به سیل‌زدگان را انجام دادند.
مدیرکل امور عشایر آذربایجان‌شرقی گفت: در هفته گذشته نیز بارش برف و برودت هوا موجب بروز خسارت به مناطق عشایری شهرستان های سراب، اهر و کلیبر و تلف شدن یک هزار و ۳۰۰ راس دام عشایر در این شهرستان‌ها شده بود.
آل هاشم، ادامه داد: بارش بهاری برف همچنین موجب تخریب ۲۲۰ کیلومتر از راه‌های عشایری و چهار چشمه تامین آب عشایر در شهرستان اهر، ۲۷۰ کیلومتر از راه‌های عشایری شهرستان کلیبر و ۱۸۰ کیلومتر از راه‌های عشایری شهرستان سراب شده بود.
وی همچنین با اشاره به اینکه بارش سیل آسای باران روزهای گذشته موجب بروز خسارت به ایل های عشایر استان شده است، یادآور شد: عملیات بازسازی ایل‌راه‌های عشایری استان با مساعد شدن شرایط جوی آغاز می شود.
 ۲۵ اردیبهشت امسال بارش برف بهاری، سراب، هریس، اهر و ورزقان و برخی دیگر از شهرهای استان را سفید پوش و مشکلاتی برای عشایر کوچ رو منطقه ایجاد کرد.
حدود ۶ هزار خانوار عشایری از استان‌های آذربایجان غربی، اردبیل و زنجان هر سال در کوچ بهاره برای تعلیف دام های خود از اواسط اردیبهشت وارد مناطق عشایری آذربایجان شرقی می شوند.
عشایر آذربایجان شرقی متشکل از دو ایل بزرگ شاهسون و قره داغ و ۹ طایفه مستقل هستند.
انتهای پیام/

پژوهشیار