مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان؛

سرانه آب قابل دسترس آذربایجان شرقی کمتر از متوسط کشوری است

1402/02/28 - 13:41 - کد خبر: 92656
سد

نصر: مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه متوسط سرانه آب قابل دسترس کشور یکهزار و ۴۰۰ مترمکعب است، گفت: سرانه آب قابل دسترس در استان یکهزار و ۳۱۰ مترمکعب برای هر فرد بوده که کمتر از متوسط کشوری است.

به گزارش نصر، محمدخانی روز پنجشنبه در نشست چالش ها و الزامات حکمرانی آب و انرژی در آذربایجان شرقی، با بیان اینکه ۸۵ درصد آب تجدیدپذیر در کشور مصرف می شود، اظهار کرد: سال گذشته آبی میزان بارش در مقایسه با سال قبل آن ۳۲ درصد و متوسط بلند مدت ۲۵ درصد کاهش یافته است که همین موضوع موجب کاهش سرانه آب قابل دسترس در استان شده است.
وی به برداشت سالانه ۲ هزار و ۸۵۰ میلیون مترمکعب آب در استان اشاره کرد و گفت: ۹۲ درصد این میزان در بخش کشاورزی، هفت درصد در بخش شرب و یک درصد در بخش صنعت صرف می شود که باید برای کاهش مصرف در زمینه کشاورزی برنامه ریزی و مدیریت کنیم.
خانی به ارایه خدمات به ۴.۲ میلیون نفر در استان از سوی این شرکت اشاره و اظهار کرد: سه میلیون نفر از این تعداد در ۷۳ شهر و ۱.۲ میلیون نفر در ۲ هزار و ۷۰۰ روستا ساکن هستند که شرکت آبفا برای تامین آب مورد نیاز از یکهزار و ۳۰۰ حلقه چاه، ۱۲ سد، ۱۸۰ چشمه و ۶۵ قناب آب برداشت می کند.
وی افزود: به عبارت دیگر برای تامین آب مورد نیاز مشترکان، ۵۴ درصد منابع سطحی و ۴۶ درصد منابع زیرزمینی را استفاده می کنیم.
مدیرعامل این شرکت به کاهش سرانه آب در ۶۰ سال گذشته اشاره کرد و گفت: در سال ۱۳۴۰ ، برای هر فرد ایرانی ۶ هزار مترمکعب آب قابل دسترس بود که به دلیل رشد جمعیت، افزایش مصرف و همچنین خشکسالی این رقم در حال حاضر به یکهزار و 400 مترمکعب کاهش یافته است.
خانی همچنین به افزایش هزینه های تامین آب و نگهداری تجهیزات در این شرکت اشاره کرد و افزود: این هزینه در سه سال گذشته بیش از ۲۰ برابر شده در صورتی که افزایش درآمدها کمتر از ۷۰ درصد بوده و این موضوع خدمات رسانی را با مشکل مواجه کرده است و شرکت آبفا که برای تامین یک مترمکعب آب حدود پنج هزار تومان هزینه می کند آن را به یکهزار و ۵۰۰ تومان به مشترک می فروشد که قابل توجیه نیست.
عضو هیات علمی دانشگاه تبریز و دکترای آب های زیرزمینی نیز در این نشست به تاثیر خرد شدن اراضی کشاورزی در افزایش و هدر رفت مصرف آب اشاره کرد و گفت: در پژوهشی که در این زمینه در شبکه پایاب یکی از سدهای استان های مجاور انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم که در اثر تقسیم اراضی، ۳.۶ میلیون مترمکعب آب به دلیل کانال کشی های متعدد و از طریق فرورفت در زمین یا تبخیر هدر رفته است.
عبدالرضا واعظی بیان کرد: در این سد تنوع کشت از چهار نوع به ۲۰ نوع افزایش یافته و محصولات پرآب بر از سوی کشاورزان کشت می شود که نتیجه تقسیم اراضی در شبکه پایاب این سد است.
وی به بازدهی آبیاری در کشورهای اروپایی اشاره کرد و گفت: در این کشور، بازدهی آبیاری در بخش کشاورزی به ۹۹ درصد رسیده در حالی که در کشور ما در بهترین حالت، این رقم ۳۰ درصد است و بیش از ۷۰ درصد آب در این بخش هدر می رود که اگر مدیریت شود و روش های عملی جایگزین شوند، بخش بزرگی از بحران کم آبی کشور برطرف می شود.
وی با طرح این سووال که چرا با ساخت بیش از ۱۹۰ سد، ممنوعه کردن بیش از ۳۵۰ دشت و افزایش تعداد فارغ التحصیلان کشاورزی باز هم در محصولات راهبردی وابسته ایم و کشاورزی مدرن نشده است؟ گفت: جواب همه این پرسش ها، در سنتی بودن کشاورزی در ایران و عدم ورود فناوری به این حوزه است.
واعظی با بیان اینکه هیچ سرمایه گذاری حاضر به سرمایه گذاری در زمین های کوچک کشاورزی نیست، گفت: تنها راه برون رفت از این مشکل، تشکیل شرکت های سهامی و جلوگیری جدی از خرد شدن زمین های کشاورزی است.
انتهای پیام/

پژوهشیار