روایت خبرنگار «نصر» از همایش متمرکز زائرین حج تمتع استان :

 17 سال انتظار برای دیدن یار | اینجا جمع مستان است

1402/02/26 - 13:30 - کد خبر: 92542
همایش زائران حج تمتع آذربایجان‌شرقی

نصر: همایش زائرین حج تمتع صبح امروز همزمان با شهادت امام صادق علیه السلام در سالن ژیمنازیوم دانشگاه تبریز با حضور مسئولین حج استان برگزار شد.  

به گزارش نصر، ایام، ایام حج است و موسم، موسم ذبح اسماعیل ای حاج! اسماعیل تو کیست؟ چیست؟ نیازی نیست؟ کسی بداند، باید خود بدانی و خدایت، اسماعیل تو ممکن است فرزندت نباشد، تنها پسرت نباشد، زنت، شویت، شغلت، شهرتت، شهوتت، قدرتت، موقعیتت، مقامت…..
من نمی‌دانم، هر چه در چشم تو، جای اسماعیل را در چشم ابراهیم دارد، اکنون که "آهنگ خدا” کرده‌ای در "منی” ذبح کن.
گوسفند را هم از آغاز تو خود انتخاب مکن، بگذار خدا انتخاب نماید، و آن را، بجای اسماعیلت، به تو ارزانی کند.
اینچنین است ذبح گوسفند را، به عنوان قربانی، از تو می‌پذیرد، چرا که ذبح گوسفند بجای اسماعیل، "قربانی” و ذبح گوسفند به عنوان گوسفند، ” قصابی” است!" (بخشی از کتاب "حج" علی شریعتی) 

آری 
این جا جمع مستان است! حجاج استان آذربایجان شرقی هم با هم دوشادوش و گرد هم دور ماکت بیت الله الحرام نشسته اند، آرام و بی قرار با چشمانی تر نگاهشان سوی آن ماکت است برای دیدن لحظه ای حساس و مهم، 17 سال انتظارش را کشیده اند و در این 17 سال چه بسیار کسانی که مدفون در خاک شده اند و اکنون این ها، حاجیان مشرف اند به حج، محلی که در آن جا مسجد النبی، خانه حضرت زهرا سلام الله علیها، قبر 4 تن از امامان مظلوم شیعه که در قبرستان بقیع مدفون اند را درک خواهند کرد.
حاجیانی که قرار است حج را طواف و با خدای خویش خلوت کنند؛ کعبه یک سنگ نشان است که ره گم نشود حاجی احرام دگر بند ببین یار کجاست! 
و خوشا به حال حاجیانی که دوشادوش "امیرالحاج" قدم در این راه گذاشته و با او که حاجی اصلی این موسم است همراه باشند. 

"محمدباقر ایران نژاد" مسئول دفتر نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در آذربایجان شرقی گفت: جلسات کاروان های استان به نحو احسن در حال برگزاری است. 
وی ادامه داد: احساس کردیم تنها مساجد کفاف نمی‌کند و احکام و مسائل حج به قدری مهم است که نیاز بود تا یک همایش سراسری با حضور تمامی حجاج برگزار شود.
وی با تاکید بر بیانیه مقام معظم رهبری تاکید کرد: بیانیه مقام معظم رهبری برای ما یک فصل الخطاب است. 

مدیر حج و زیارت آذربایجان شرقی در همایش متمرکز زائران حج تمتع استان با اشاره به بایدها و نبایدهای موجود در این سفر معنوی اظهار داشت: با توجه به افزایش نرخ ارز در سال‌های اخیر، هزینه سفر حج افزایش یافته بود ولی با درخواست بعثه مقام معظم رهبری، ارز اختصاص یافته به زوار حج، با نرخ ارز کالاهای اساسی در نظر گرفته شد تا هزینه حج برای زایران افزایش نیابد.

وی با اشاره به ارایه امکانات بهتر به زوار  یادآور شد: برای بهبود کیفیت خدمات ارایه شده به زوار، سعی شده است تا برخی کالاهای مورد نیاز برای حاجیان از داخل کشور تامین شود، از طرفی در حج امسال، تعداد برخی از روحانیون کاروان و عوامل ستادی اعزامی را کاهش دادیم تا شاهد حضور تعداد بیشتر زوار باشیم.

 رئیس سازمان حج و زیارت استان با بیان اینکه سهمیه زوار ایرانی نسبت به سال‌های گذشته افزایش یافته تاکید کرد: هرکشوری برای خود قوانین ومقررات خاصی دارد و عربستان سعودی نیز از این قائده مستثنی نیست، بنابراین زائران محترم در نظر داشته باشند مقررات اعلامی از طرف مسئولین را رعایت کرده تا شاهد بروز مشکلاتی در زمان ایام حج نباشیم.

وی افزود: با توجه به حضور افراد بالای 65 سال در حج امسال، زائران جوان در کمک و همراهی این عزیزان اهتمام لازم را داشته باشند.
رئیس سازمان حج و زیارت استان یادآور شد: از بازار گردی و حضور مداوم در فروشگاهها پرهیزشود چراکه بعد از انتظار چند ساله از فیض عظیم حج بهره‌مند خواهید شد.
 روحی ضمن توصیه به زائران حج برای رعایت بهداشت خاطرنشان کرد: با توجه به وضعیت آب و هوایی عربستان، در مراجعه به اماکن زیارتی حتما از ماسک استفاده کنید و بعد از بازگشت به محل های استراحت، بهداشت فردی و عمومی را رعایت کنید.
رئیس سازمان حج و زیارت استان گفت: در سفرهای خارجی مخصوصا سفرهای زیارتی از آوردن مدارک شناساییی فردی اعم از شناسنامه و کارت ملی پرهیز شود، فقط گذرنامه برای سفر حج کافی است چراکه در صورت مفقود شدن این مدارک، مشکلات متعددی به وجود می آید. حین خروج از کشور نیز به مهر تایید شده در گذرنامه خود دقت لازم را داشته باشند.
 وی حضور در سرزمین وحی 40 روزه  اعلام کرد و گفت: زوار سرزمین خدا به نحوی عمل کنند که بتوانند این سفر 40 روزه را بدون بروز هرگونه مشکل به پایان برسانند. آغاز اعزام زائران حج از خرداد ماه شروع شده و زمان بازگشت به میهن عزیز نیز، اواخر مرداد ماه خواهد بود.
سپس "مصطفی پورمحمدی" امام جمعه شهرستان مراغه گفت: حاجیان این سفر یک سفر معمولی نیست! می‌خواهیم به مدینه النبی و مکه مکرمه برویم. 
می‌خواهیم برویم به مدینه جایی که می گوییم "ای فاطمه من عقده دل وا نکردم گشتم ولی قبر تو را پیدا نکردم" 
نماینده ولی فقیه در شهرستان مراغه تاکید کرد: حاجیان، خودمان را آماده کنیم؛ از نظر فکری، روحی، معنوی و عرفانی خودمان را آماده کنیم 
از خدا بخواهیم وقتی مشرف به مدینه شدیم و مقابل باب جبرئیل ایستادیم وقتی به رسول خدا سلام کردیم پیامبر خدا جواب سلام ما را بدهد.. 
مشمول ذمه به حج نرویم، از همه طلب حلالیت نماییم، در تقسیم اموال و هر آن‌چه بر گردن داریم از همه حلالیت بخواهیم تا جواب لبیک اللهم لبیک را از درگاه ربوبیت بشنویم. 
وی خطاب به حجاج گفت: نسبت به اعمال و اذکار نماز توجه جدی داشته باشند، چرا که می‌توان در این چند روز باقی مانده به تشرف تمامی موارد را تصحیح کرد.
وی در ادامه ضمن تاکید بر استفاده از اماکن متبرکه گفت: حیف نیست کسی که 20 سال انتظار حج را کشیده است وقت خود را در بازار ها بگذراند؟ بدانید کجا می روید.
در قسمت آخر این همایش تعدادی از حجاج بصورت آزمایشی اعمال حج را در قالب طواف دور خانه خدا بصورت آموزشی انجام دادند.
انتهای پیام/

پژوهشیار