سرپرست مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس وزارت بهداشت:

۲۲ تا ۳۳ میلیون زن در کشور در سنین باروری هستند

1402/02/24 - 14:32 - کد خبر: 92422
بارداری

نصر: سرپرست مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ۲۲ تا ۳۳ میلیون زن ۱۹ تا ۴۹ سال کشور در سنین باروری هستند و افزایش جمعیت نیاز به فرهنگ سازی دارد.

به گزارش نصر، صابر جباری روز یکشنبه در یک نشست خبری به مناسبت هفته جمعیت (۲۴ تا ۳۰ اردیبهشت) افزود: ۱۱ تا ۱۲ میلیون زن نیز در کشور در سن ازدواج هستند که نقش موثری در فرزندآوری دارند.
وی اظهار داشت: بارداری از ۱۹ تا ۴۹ سالگی برای زنان مشکلی ندارد و ۳۳ درصد بارداری ها در دنیا ناخواسته و بدون برنامه ریزی قبلی بوده و نباید اقدام به سقط جنین شود.
جباری با اشاره به اجرای موفق طرح نفس در پیشگیری از سقط جنین، ادامه داد: با اجرای این طرح در مراکز درمانی، حدود ۶۰ درصد مادران باردار از سقط منصرف می شوند و اگر زوجین برنامه ریزی قبلی برای فرزندآوری نداشته و مادرباردار شود، با انجام مشاوره در این طرح از انجام سقط جنین جلوگیری می شود.
وی تصریح کرد: این تصور که فاصله بین دو فرزند باید حدود سه سال باشد، غلط است و رسانه ها باید برای افزایش جمعیت و پیشگیری از روند رو به رشد سالخوردگی در کشور به ترویج خانواده ها برای فرزندآوری تلاش کنند زیرا علل اقتصادی بیشترین علت زوجین برای داشتن فرزندان زیاد نیست.
جباری ادامه داد: براساس ارزیابی ستاد ملی جمعیت، مجلس شورای اسلامی و سازمان بازرسی کل کشور، وزارت بهداشت، وزارتخانه پیشرو در زمینه اجرای قانون حمایت از جوانی جمعیت بوده و در زمینه تکالیف قانونی مندرج در قانون، وزارت بهداشت ۹۵ درصد تکالیف خود را انجام داده است.
با اجرای قانون و فرهنگ سازی می توانیم از سالمندی عبور کنیم
وی خاطرنشان کرد: براساس آمار سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱، میزان موالید ۳.۷ درصد کاهش داشته اما شیب کاهشی کمتر بوده که نشان می دهد اگر قانون به خوبی اجرا و فرهنگسازی انجام شود، می توانیم چاله جمعیتی را با موفقیت پشت سر گذاشته و از سالمندی کشور عبور کنیم.
جباری با بیان اینکه میانگین سن مادران برای فرزندآوری، ۲۷.۳ و سن پدران، ۳۲ سال است، گفت: در کشورمان فاصله بین ازدواج و تولد اولین فرزند زیاد است، تولد فرزند اول نباید بیش از دوسال از ازدواج به تاخیر بیفتد، زیرا چنانچه مشکل ناباروری وجود داشته باشد، هرچی زودتر تشخیص داده شود، درمان موثرتر خواهد بود.
به گفته وی، بیشترین میانگین سنی پدران مربوط به تهران و کمترین میانگین سنی مربوط به سیستان و بلوچستان است.
جباری تصریح کرد: با اینکه میزان موالید در کشورمان کاهشی بوده، اما الگوی فرزندآوری درحال تغییر است. به این معنا که روند تولد فرزند اول و دوم کاهشی بوده، اما تولد فرزند سوم به میزان ۲.۵ درصد و فرزند چهارم و بیشتر، ۱۵ درصد افزایش یافته است.
انتهای پیام/

پژوهشیار