خبر/

ساخت مجتمع‌های آبرسانی الگوی جهادی توسعه مناطق محروم

1402/02/23 - 13:35 - کد خبر: 92333
آبرسانی

نصر: ساخت و تجهیز مجتمع های آبرسانی در مناطق دورافتاده و کم برخوردار به عنوان یکی از فعالیت‌های چشمگیر بسیج سازندگی در توسعه مناطق محروم کشور و غبارزدایی از چهره عقب مانده روستاها نقش آفرین و بسیار تعیین کننده است.

به گزارش نصر، طی سال های اخیر و با انحلال جهاد سازندگی در دهه ۱۳۷۰، ظهور بسیج سازندگی نویدبخش بسیاری از اقدمات به جا مانده دستگاه ها و سازمان های اجرایی بود و این مجموعه جهادی طی افزون بر ۲ دهه فعالیت، نشان داد که می توان با حداقل امکانات و هزینه ها، بهترین و با کیفیت ترین طرح های عمرانی به خصوص خدماتی در مناطق محروم را اجرایی کرد.
صاحب نظران و بسیاری از مدیران اجرایی با تاکید بر تقویت و توسعه همکاری ها با بسیج سازندگی، تداوم اجرای طرح های مشترک را به نفع مجموعه های تحت مدیریت خود دانسته و معتقدند، بر اساس ارزیابی ها و بررسی های مختلف طرح هایی که توسط بسیج سازندگی اجرا می شود چه به لحاظ کیفیت اجرا و چه به لحاظ هزینه ها، در رده بهترین ها قرار دارد و بدون تردید همکاری و تعامل هر چه بیشتر دستگاه های اجرایی با بسیج سازندگی می تواند روند توسعه و خدمات رسانی به مناطق محروم شهری و روستایی را تسریع کند که در این میان توجه به مساله آب و تامین این منبع مهم حیات بشری در جوامع روستایی از ارزش و اهمیت خاصی برخوردار است.
فراگیری، گستردگی، زودبازده بودن، عدم پیچیدگی های تخصصی، عمومی بودن و عام المنفعه بودن از مهمترین مزیت ها و ویژگی های اصلی طرح های اجرایی بسیج سازندگی در بخش آب و خمات عمرانی است که آثار اجتماعی و فرهنگی موثر در مناطق محروم دارد.
رییس سازمان بسیج سازندگی آذربایجان شرقی اجرای طرح های آبرسانی به روستاها در قالب ایجاد مجتمع های آبرسانی را مهمترین فعالیت عمرانی این مجموعه در طول سال اعلام و اظهار کرد: هم اکنون تعداد سه طرح آبرسانی در قالب ایجاد مجتمع در سه شهرستان محروم استان توسط بسیج سازندگی اجرا می شود و به لحاظ میزان پیشرفت فیزیکی رتبه دوم کشور را در بین ۳۱ استان داریم.
سرهنگ جواد ملک لو متوسط میزان پیشرفت فیزیکی طرح های آبرسانی که در حال حاضر در شهرستان های کلیبر، ورزقان و هشترود اجرا می شود را حدود ۸۵ درصد اعلام کرد و گفت: عملیات اجرایی آنها طبق قراردادهای منعقد شده از دی ماه سال ۱۴۰۰ شروع شده و زمان بندی آن ۳۰ ماهه است.
سرهنگ جواد ملک لو متوسط میزان پیشرفت فیزیکی طرح های آبرسانی که در حال حاضر در شهرستان های کلیبر، ورزقان و هشترود اجرا می شود را حدود ۸۵ درصد اعلام کرد و گفت: عملیات اجرایی آنها طبق قراردادهای منعقد شده از دی ماه سال ۱۴۰۰ شروع شده و زمان بندی آن ۳۰ ماهه است.
وی با اشاره به اینکه زمین اجرای طرح های فوق پس از یک ماه از امضای قرارداد در اختیار بسیج سازندگی قرار داده شد، افزود: مجموع خطوط لوله گذاری این سه طرح ۲۴۳ کیلومتر است که از این حجم ۱۰۷ کیلومتر به مجتمع قشلاقات کلیبر، ۱۳۶ کیلومتر به مجتمع ستارخان ورزقان و هفت کیلومتر نیز به مجتمع آلمالو در شهرستان هشترود تعلق دارد.
ملک لو مجموع جمعیت برخوردار از طرح های آبرسانی بسیج سازندگی آذربایجان شرقی را بیش از ۵۰ هزار نفر اعلام و اضافه کرد: در شهرستان ورزقان تعداد ۶۱ روستا، در شهرستان هشترود تعداد ۴۴ روستا و در شهرستان کلیبر ۱۶ روستا از اجرای این طرح ها منتفع می شوند.
وی از پیشرفت فیزیکی بیش از ۹۵ درصدی مجتمع آبرسانی آلمالوی شهرستان هشترود خبر داد و با بیان اینکه این طرح جزو طرح های مازاد بسیج سازندگی آذربایجان شرقی به شمار می رود، یادآور شد: عملیات اجرای این طرح از اواخر مرداد ماه سال گذشته شروع شد و هم اکنون مراحل پایانی خود را سپری می کند.
ملک لو با اشاره به پیشرفت فیزیکی ۸۳ درصدی مجتمع آبرسانی قشلاقات کلیبر، افزود: مجموع لوله گذاری این طرح که بهمن ماه پارسال اجرای آن آغاز شد، حدود ۶۵ کیلومتر است که تاکنون با دریافت ۵۵ کیلومتر لوله، بیش از ۵۰ کیلومتر تحویل داده شده است و امیدواریم تا پایان نیمه اول امسال این طرح آماده بهره برداری شود.
وی، ۲ هزار و ۷۰۰ مترمکعب بتن ریزی، ۶ هزار و ۶۰۰ مترمربع قالب بندی و ۲۷۴ تن آرماتور بندی را از ویژگی های طرح یاد شده بیان کرد و گفت: این مجتمع دارای ۱۳۰ حوضچه است که تاکنون ساخت ۶۸ حوضچه به اتمام رسیده و بقیه نیز در دست اجرا است.
 عملیات لوله گذاری برای ساخت مجتمع های آبرسانی توسط جهادگران بسیجی
ملک لو مجموع طول لوله گذاری مجتمع آبرسانی ستارخان ورزقان را حدود ۷۲ کیلومتر اعلام کرد و گفت: تاکنون لوله های ۶۵ کیلومتر تحویل داده شده است و شبکه توزیع آن یکهزار و ۲۶۵ متر پلی اتیلن را شامل می شود.
وی با بیان اینکه برای این طرح ۳۲۰ مترمکعب بتن ریزی ، یکهزار و ۱۰۰ مترمربع قالب بندی و ۳۵ تن آرماتور بندی اجرا شده است، گفت: این مجتمع دارای ۳۷ حوضچه است که تاکنون اجرای تعداد ۲۲ مورد به اتمام رسیده و ۱۵ حوضچه نیز در دست اجرا است.
ملک لو کل مبلغ پیمان طرح های آبرسانی بسیج سازندگی آذربایجان شرقی را حدود ۲۵۰ میلیارد تومان اعلام کرد .
به گفته وی تاکنون از قرارداد فوق مبلغ ۸۰ میلیارد تومان از سوی شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی به حساب قرارگاه بسیج سازندگی استان واریز شده است، در حالیکه بر اساس عملکرد از زمان بندی طرح ها در هر سه طرح جلوتر هستیم.
ملک لو، عدم تامین اعتبار پروژه ها در سال دوم به میزان ۱۰۳ میلیارد تومان و عدم تامین لوله چدنی داکتیل به علت نبود اعتبار را از مهمترین مشکلات و موانع طرح های آبرسانی بسیج سازندگی برشمرد و اظهار کرد: بر همین اساس جبران نکردن خسارت مالی ناشی از عملکرد قرارگاه امام حسن در تامین اعتبار و مصالح به موقع بر مشکلات افزوده است، به خصوص اینکه در اوایل شروع عملیات اجرایی مبلغی در حدود ۸.۵ میلیارد تومان زیان داشتیم که اسناد و مدارک آن در قالب لایحه ضرر و زیان به قرارگاه مربوطه ارسال شده است.
وی یادآور شد: با توجه به پایین بودن قیمت پیشنهادی قرارگاه در زمان امضای قرارداد، نیازمند اصلاح است که اسناد و مدارک فنی آن نیز بر اساس شرایط عمومی پیمان به دفتر کنترل پروژه ارسال شده است.
 سرهنگ "جواد ملک لو" رییس سازمان بسیج سازندگی آذربایجان شرقی
رییس سازمان بسیج سازندگی آذربایجان شرقی با تاکید بر حمایت دستگاه های اجرایی از این مجموعه، نوع خدمات و کیفیت اجرای طرح های واگذار شده را مزیت بسیار مهم و بزرگ آن عنوان کرد و ادامه داد: بدون تردید اگر اجرای این طرح ها به شرکت های خصوصی و حتی دولتی واگذار می شد، قیمت تمام شده حداقل ۳۰ درصد گران تر از بسیج سازندگی می شد.
ملک لو افزود: در شرایط کنونی کشور که با انواع تحریم های ظالمانه مواجه بوده و به تبع آن به لحاظ بودجه ای، دستگاه های اجرایی با مشکلاتی دست و پنجه نرم می کنند، بهترین فرصت برای آنها استفاده از ظرفیت بسیج سازندگی برای تداوم خدمات رسانی به مردم است.
وی با اشاره به اهداف اصلی تشکیل بسیج سازندگی، تحقق رهنمودهای مقام معظم رهبری مبنی بر بسیجی کردن جوانان کشور برای سازندگی، تعامل با ادارات و سازمان های دولتی برای تسریع در اجرای پروژه های محرومیت زدایی و خدمات رسانی به مناطق محروم، ایجاد روحیه خلاقیت و مسئولیت پذیری در بین جوانان، استمرار ارزش های بسیج و ایجاد روحیه جهادی و انتقال آن به میادین کار، تلاش و سازندگی را از جمله این اهداف برشمرد.
وی با اشاره به اینکه تعداد ۱۲۱ روستای آذربایجان شرقی از سه طرح مجتمع آبرسانی بسیج سازندگی بهره مندی می شوند، از آماده شدن مقدمات اجرای مرحله دوم این طرح ها برای آبرسانی به تعداد ۴۵۰ روستای دیگر استان خبر داد و گفت: با اجرای این طرح ها بسیاری از مشکلات مربوط به تنش آبی در مناطق کم برخوردار آذربایجان شرقی رفع می شود.
ملک لو خدمات عمرانی بسیج سازندگی را یکی از مهمترین عرصه های فعالیت گروه های جهادی آذربایجان شرقی بیان و اظهار کرد: اجرای طرح های مختلف آبرسانی، مشارکت در اجرای طرح ملی مسکن، ایجاد و احیای قنات ها، کانال کشی روستایی، جاده سازی بین مزارع، ساخت مراکز سلامت و خانه های بهداشت و آسفالت ریزی از جمله فعالیت های این مجموعه در طول سال است.
وی با اشاره به اینکه تعداد ۱۲۱ روستای آذربایجان شرقی از سه طرح مجتمع آبرسانی بسیج سازندگی بهره مندی می شوند، از آماده شدن مقدمات اجرای مرحله دوم این طرح ها برای آبرسانی به تعداد ۴۵۰ روستای دیگر استان خبر داد و گفت: با اجرای این طرح ها بسیاری از مشکلات مربوط به تنش آبی در مناطق کم برخوردار آذربایجان شرقی رفع می شود.
ملک لو یادآور شد: با توجه به اینکه بیشتر طرح های شرکت آب و فاضلاب روستایی در مناطق صعب العبور اجرا می شود، همکاری با بسیج سازندگی به دلیل حضور بدون تکلف بسیجیان در این مناطق برای دستگاه های اجرایی بسیار مقرون به صرفه است.
به گفته وی در حالیکه برای اجرای طرح های آبرسانی به روستاهای صعب العبور و دور افتاده پیمانکاران چنان تمایلی از خود نشان نمی دهند، بسیج سازندگی به دلیل برخورداری از نیروی انسانی فعال و جوان، عاشقانه و بدون چشمداشت مالی برای اجرای چنین طرح هایی مشتاقانه ابراز تمایل می کند.
انتهای پیام/

پژوهشیار