گزارش «نصر آذربایجان» از ضرورت توجه به توسعه ورزش همگانی؛

همیشه پیشگیری بهتر از درمان است!

1402/02/21 - 11:20 - کد خبر: 92192
دو همگانی

نصر: ورزش در زندگی و حفظ انسان تا حدی حائز اهمیت است که در پیشگیری، کنترل و درمان بسیاری از بیماری‌های انسان موثر واقع شده است. نشاط و سلامتی از مهم‌ترین نعمت‌هایی است که خداوند آن را به انسان ارزانی کرده است و خوشبختی هر فردی می‌تواند در گرو سلامتی و تندرستی او باشد.

به گزارش نصر، سلامت جسم و سلامت روح در گرو یکدیگر است به طوری که سلامت هر یک می‌تواند سلامتی دیگری را تضمین نماید، بنابراین با ورزش کردن و تاثیر ورزش در زندگی انسان می‌تواند سلامت روح را نیز به دست آورد. طبق تحقیقاتی که سازمان بهداشت جهانی داشته است، بیشترین تاثیر ورزش در زندگی انسان در بهبود رفتارهای اجتماعی آن‌ها نمایان می‌شود، چرا که ورزش باعث می‌شود تا فرد احساس خود باوری، موفقیت و تقویت اراده خویش را به دست آورد و از حالت بی‌تفاوتی و گوشه‌گیری و انزوا در جامعه دوری نماید.
«همه آحاد مردم باید ورزش را جدی بگیرند و آن را برای سلامتی خود یک ضرورت و کار لازم به حساب بیاورند، زیرا جامعه ورزشکار، جامعه‌ای پرتلاش، با نشاط و زنده خواهد بود و جامعه ما امروز به این طراوت و نشاط نیازمند است.» این سخنان تاکیدات مقام معظم رهبری است که در شهریور ماه 1376 منتشر شده است.
ورزش همگانی به طور رسمی از ۱۳۵۸ خورشیدی با عنوان ورزش محله‌ای آغاز و در ۱۳۶۲ خورشیدی صورت قانونی به خود گرفته و امروز جزو وظایف وزارت ورزش و جوانان تلقی می شود.
توسعه شاخص‌های ورزش همگانی در نشاط اجتماعی و افزایش شاخص‌های سلامت عمومی موثر است، اما متاسفانه ورزش همگانی در سیاست‌های دولت و نهاد‌های عمومی از جمله شهرداری‌ها حضور بسیار کم رنگی دارد. یک عضو هیات علمی دانشگاه در این خصوص می‌گوید: در تعریف ورزش همگانی باید به دنبال مولفه‌های این موضوع باشیم تا بتوانیم این مولفه‌ها اجرایی کنیم. در خصوص مولفه‌های ورزش همگانی، به عوامل زیر ساخت‌های ورزش همگانی و فرهنگ ورزش همگانی از سوی مسئولان و مردم توجهی نشده است و همچنین رسانه‌ها در این زمینه فعالیت چشم‌گیری انجام نداده‌اند.
کاظم قبادی افزود: در ورزش همگانی در مقایسه با سال 1390 قطعاً تفاوت‌ها و پیشرفت‌هایی حاصل شده است، اما تغییرات مورد انتظار اتفاق نیافتاده است و دلیل این موضوع فراهم نبودن بستر فرهنگی، اجتماعی و سخت افزاری این مهم است. به عنوان مثال اگر بخواهیم نقاط مختلف شهر را در نظر بگیریم، آیا امکانات ورزشی در تمامی نقاط مختلف شهر یکسان است؟ به هیچ عنوان یکسان نیست، حتی اگر بخواهیم به این موضوع به صورت عموم نگاه کنیم، متاسفانه در تمامی نقاط شهر امکانات یکسانی وجود ندارد که فرد بتواند در آن فعالیت جسمانی و فعالیت بدنی انجام دهد.
وی ادامه داد: اولین و مهم‌ترین مولفه توسعه ورزش همگانی، بستر سخت افزاری آن است و بحث تنها بر سر کم‌کاری شهرداری و اداره کل ورزش و جوانان نیست، بلکه نهاد‌های مختلفی به وظیفه‌های خود در این خصوص به خوبی عمل نکرده‌اند. متاسفانه ما در بحث سرانه ورزشی با استانداردهای حرفه‌ای فاصله داریم، بنابراین باید تلاش کنیم که خودمان را به این استانداردها نزدیک کنیم.
این عضو هیات علمی دانشگاه به نقش نمادهای فرهنگی در توسعه ورزش همگانی در جامعه اشاره کرد و گفت: خیابان باغشمال به عنوان یکی از نمادهای ورزش تبریز در گذشته محسوب می‌شد، اما با گذر زمان به قطب پزشکی و درمانی تبریز تبدیل شده است که جای بسی افسوس دارد.
قبادی در خصوص اثرات تضعیف ورزش همگانی در جامعه، اظهار کرد: این موضوع یکسری اثرات کوتاه مدت و بلند مدت را در پی خواهد داشت، اگر به کشورهای دنیا نگاه کنیم سازمان‌های بیمه‌گر در حوزه ورزش همگانی سرمایه‌گذاری می‌کنند تا هزینه‌ای که برای درمان انجام خواهد گرفت، کاهش یابد و به نوعی از آن پیشگیری کنند. اگر به عمق موضوع تضعیف ورزش همگانی پی ببریم، خواهیم دید علاوه بر اینکه شادابی جامعه کاهش خواهد یافت، با قشری دردمند مواجه خواهیم شد که این موضوع حتماً در بهره‌وری جامعه تاثیر منفی خواهد داشت و از طرف دیگر هزینه‌های سرسام‌آور درمان به این مسائل اضافه خواهد شد.
وی در پاسخ به این سوال که جامعه‌ای که ورزشکار باشد چه ویژگی‌های مثبتی دارد؟ گفت: به طور خلاصه جامعه ورزشکار یک جامعه سالم و بانشاط است. حمایت از ورزش موضوعی مهم است در جامعه ‌ما بیشتر ورزشکاران در رده سنی نوجوانان و جوانان هستند، ولی متاسفانه عدم حمایت بخش خصوصی از بخش ورزش باعث می‌شود تا نتوانیم این ورزشکارانمان را تا رده بزرگسالی حمایت کنیم و این باعث کاهش آمار‌های ما می‌شود.
قبادی گفت: انتظارمان از نهاد‌ها و سازمان‌های دولتی، عمومی و خصوصی این است که به مسئولیت اجتماعی خود در عرصه ورزش‌های همگانی عمل کنند؛ همان‌طور که یکی از وظایف اصلی شهرداری، ورزش شهروندی و ورزش شهری است.
ادامه داد: برای ایجاد یک مجموعه ورزشی زمین نیاز است که متاسفانه در تبریز جایی که بخواهیم در آن مجموعه‌ای را راه‌اندازی کنیم نیست، مثلاً بنده چند ماهی است که به دنبال نقشه ‌کاربری تبریز هستم که مشخص کند کدام منطقه برای یک مجموعه ‌ورزشی مناسب است، متاسفانه تا به امروز موفق نشده‌ام. ضمن اینکه هیچ یک از بانک‌ها از افرادی که می‌خواهند در این بخش سرمایه‌گذاری کنند حمایت نمی‌کنند، در حالی که باید بانک‌ها حمایت کنند تا افراد بتوانند در حوزه ورزش سرمایه گذاری کنند.
وی گفت: این در حالی است که در کشوری مانند عربستان وام ۹۹ ساله با حداقل سود بانکی به افرادی اختصاص می‌دهند که می‌خواهند در ورزش سرمایه گذاری کنند. دولت و دیگر نهادهای مسئول بایستى به‌طور جدى به این مسئله ورود کنند، در غیر این صورت ورزش در استان ما رو به موت خواهد بود.
عضو شورای اسلامی شهر تبریز هم در جلسه کمیسیون ورزش و جوانان شورای شهر تبریز با اشاره به لزوم توجه به ورزش همگانی، گفت: ترویج ورزش با محوریت خانواده‌ها یکی از سیاست‌های ورزش همگانی شهرداری است.
پرویز هادی در خصوص توسعه ورزش همگانی که نقطه اصلی توجه به مقوله ورزش در شهرداری تبریز است، افزود: برای پر رنگ‌تر کردن ورزش همگانی تلاش خواهیم کرد تا طبق سال‌های گذشته مورد توجه قرار گرفته و تقویت بودجه ورزش همگانی در دستور کار مدیریت شهری قرار گیرد.
وی افزود: همچنین ساماندهی وضعیت موجود سالن‌های ورزشی یکی از موضوعات مهم در حوزه ورزش شهروندان است که باید مورد رسیدگی قرار گیرد و نسبت به فعالیت پررنگ آن‌ها تصمیمات لازم اتخاذ شود.
هادی در بخش دیگری از سخنان خود ابراز کرد: طبق گفته‌ها و برنامه‌های شهردار تبریز ظاهراً ۱۹ سالن ورزشی در سال ۱۴۰۲ احداث خواهد شد که این امر حرکتی بزرگ در توسعه ورزش همگانی تبریز به شمار می‌رود که تاکنون چنین اقدامی در سطح شهر صورت نگرفته است.
شهردار تبریز هم در خصوص توسعه ورزش همگانی در کلان‌شهر تبریز گفت: توسعه ورزش همگانی از جمله موارد مورد توجه و تمرکز مجموعه شورا و شهرداری تبریز است و تلاش می‌شود فعالیت‌های این حوزه به بهترین شکل ممکن تداوم یابد.
یعقوب هوشیار اظهار داشت: مدیریت شهری در سه حوزه آموزش رشته‌های مختلف ورزشی، فضاهای اختصاص یافته به علاقمندان و احصای استعدادها و پرورش آن‌ها و بهره‌گیری از این توان برای ارتقای چهره ورزشی شهر اهتمام دارد و برای آن برنامه ریزی می‌کند.
وی بیان اینکه در این دوره توجه ویژه‌ای به کارکردهای اجتماعی شهرداری می شود، گفت: ورزش از زمینه‌های بروز این نگاه است و با توجه به تعامل سازنده‌ با اداره کل ورزش و جوانان، شهر از دریچه این تعامل منتفع خواهد شد.
اما آنچه که حائز اهمیت است، در اولویت قرار گرفتن توسعه ورزش همگانی است. در این خصوص دولت، نهادهای عمومی و خصوصی، آموزش و پرورش، رسانه‌ها و حتی خانواده‌ها نقش ویژه‌ای دارند. ورزش در سلامتی هر فرد نقش بسزایی دارد و برای ایجاد یک شهر و جامعه ‌سالم، پرنشاط و ورزشکار بایستی تمامی ارگان‌ها و سازمان‌های ذی‌ربط وظایف خود را به درستی انجام دهند تا شاهد اقدامات مثمر ثمری در جهت توسعه ورزش همگانی و کمک به استعدادیابی و پرورش نسل‌های نوجوان و حمایت از جوانان مستعد در رشته‌های مختلف ورزشی باشیم.


زهرا بهروز سرند
 

 

منتشر شده در شماره چهارم ماهنامه نصر آذربایجان
نسخه دیجیتال سومین شماره ماهنامه نصر آذربایجان به دنبال استقبال مخاطبان به عنوان اولین ماهنامه گویای ایران در دسترس عموم قرار گرفته است. برای مشاهده نسخه دیجیتال و مطالعه مطالب این ماهنامه این لینک را کلیک کرده و ورق بزنید.

پژوهشیار