وزارت بهداشت:

پیگیر توزیع رایگان شیر و لبنیات در مدارس هستیم

1402/02/19 - 16:32 - کد خبر: 92074
دانش آموزان

نصر: معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در سال جاری به دنبال آن هستیم با افزایش اعتبار نسبت به سال گذشته بتوانیم توزیع شیر و لبنیات رایگان را در مدارس داشته باشیم.

به گزارش نصر، حسین فرشیدی در دیدار مشاور منطقه‌ای یونیسف درباره تغذیه سالم اظهار کرد: در زمینه تغذیه سالم برنامه‌هایی در دست اقدام است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به همکاری با نهادهای اقتصادی دولت در زمینه افزایش مصرف لبنیات در جوانان، نوجوانان و مدارس و افزایش فعالیت‌های بدنی اشاره کرد که متاسفانه در این زمینه عملکرد مناسبی در 20 سال گذشته صورت نگرفته و باعث ایجاد چاقی در نوجوانان شده است؛ در سال جاری در این زمینه برنامه‌ریزی‌هایی شده تا بتوانیم با همکاری سازمان‌ها و نهادهای مرتبط برنامه‌های خود را عملیاتی کنیم.
وی افزود: یکی دیگر از برنامه‌های ما، تغذیه مادران باردار به خصوص در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته کشور از جمله در استان‌های سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان و بخشی از هرمزگان است که در این زمینه چند موسسه و سازمان از جمله کمیته امداد و ستاد اجرایی فرمان امام خمینی(ره) همکاری و همراهی دارند.
معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ادامه افزود: در سال جاری به دنبال آن هستیم با افزایش اعتبار نسبت به سال گذشته بتوانیم توزیع شیر و لبنیات رایگان را در مدارس داشته باشیم.
فرشیدی در ادامه اظهار کرد: دولت پروژه بسیاری مهمی را با عنوان «هر ایرانی مراقب سلامت خودش را بشناسد» در دست اقدام دارد که این برنامه برای 55 میلیون نفر اجرا خواهد شد و امیدواریم تا پایان امسال، 70 درصد جمعیت را تحت پوشش قرار دهیم و با کاهش نسبت جمعیت به مراقب، به مرحله ای برسیم که مراقبان سلامت، فعالانه با خانواده در تماس باشد و پیگیر فعال برنامه‌های بهداشتی باشد.
وی گفت: وقتی از «سلامت برای همه» سخن می‌گوییم یعنی به دنبال این هستیم که از مسیر ارتقای سواد سلامت جامعه به این موضوع دست یابیم؛ خانواده‌ها را با تغذیه سالم و بیماری‌هایی که از تغذیه ناسالم است را به آنها بشناسانیم.
فرشیدی بیان کرد: با همکاری نهادهای مرتبط به خصوص مجلس شورای اسلامی و با محوریت وزارت بهداشت به دنبال تغییر سبک زندگی مردم با تغذیه سالم هستیم. تغییر عادات غذایی مردم که سال‌ها مردم به آن عادت کرده‌اند، کار بسیار دشواری است که با برنامه‌ریزی‌هایی که شده باید به این مهم برسیم و البته مردم نیز باید همراهی کنند و صدا و سیما و رسانه‌ها نیز در فرهنگ‌سازی فعالانه حضور یابند.
معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: انتظار داریم که «یونیسف» در تامین برخی از اقلام و تجهیزات که متاسفانه به دلیل کارشکنی برخی از کشورهایی که شعارهای زیبا می‌دهند اما به یک خط آن هم پایبند نیستند، کشور ما را یاری دهد.
در ادامه آشیما گارگ، مشاور منطقه‌ای یونیسف در زمینه تغذیه نیز در این دیدار گفت: ایران امکانات خوبی را از لحاظ دانشگاهی دارد و با توجه به وجود 65 دانشگاه و دانشکده پزشکی می‌تواند برنامه‌های تغذیه ای خود را در سراسر کشور اجرا کند.
وی به تغییر سبک زندگی نیز اشاره و عنوان کرد: تغییر سبک زندگی باید از دوران کودکی انجام شود که اگر از سنین کودکی اتفاق بیفتد قطعاً نتیجه بسیار خوبی در جامعه خواهد داشت.
مشاور منطقه‌ای یونیسف در زمینه تغذیه اضافه کرد: یونیسف آمادگی دارد در اجرای برنامه‌های تغذیه‌ای همراهی‌های لازم را داشته باشد و برای اجرای برنامه‌های تغذیه‌ای و سلامت جامعه تمامی سازمان‌های مرتبط باید وزارت بهداشت را همراهی کنند زیرا این وزارتخانه به تنهایی نمی‌تواند در اجرای برنامه‌ها موفق باشد.
انتهای پیام/

پژوهشیار