رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی خبر داد:

کاهش ۳۵ درصدی بارش‌های بهاری

1402/02/19 - 10:29 - کد خبر: 92037
هوای بهاری

نصر: رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی گفت: از ابتدای بهار تاکنون، متوسط بارندگی‌های کشور حدود ۳۲.۵ میلیمتر بوده است که نسبت به میانگین بارندگی‌های بلندمدت در این بازه زمانی ۵۰ میلیمتر بود بنابراین بارندگی‌های بهار سال جاری نشان‌دهنده کاهش ۳۵ درصدی بارش‌ها نسبت به بلندمدت است.

به گزارش نصر، احد وظیفه در گفت و گویی درباره بارندگی‌های فصل بهار تا اواسط اردیبهشت‌ماه اظهار کرد: از ابتدای بهار تاکنون، متوسط بارندگی‌های کشور حدود ۳۲.۵ میلیمتر بوده است که نسبت به میانگین بارندگی‌های بلندمدت در این بازه زمانی ۵۰ میلیمتر بود بنابراین بارندگی‌های بهار سال جاری نشان‌دهنده کاهش ۳۵ درصدی بارش‌ها نسبت به بلندمدت است. در نتیجه می‌توان گفت که اصلا بهار خوبی را به لحاظ بارش سپری نمی‌کنیم.
وی ادامه داد: از ابتدای سال آبی تاکنون به‌طور متوسط حدود ۱۶۵ میلیمتر بارندگی در کشور دریافت کرده‌ایم این درحالیست که میزان بارندگی‌ها در در این بازه زمانی باید به ۲۱۱ میلیمتر می‌رسید بنابراین میانگین بارندگی‌های کشور حدود ۴۶ میلیمتر معادل با ۲۲ درصد نسبت به میانگین بلندمدت کاهش یافته است. هرچند که میزان بارش‌ها نسبت به سال گذشته حدود ۷ درصد بیشتر است اما به دلیل اینکه سال گذشته نیز کم‌بارش بود، بارندگی‌های سال جاری موجب جبران کم‌بارشی‌ها نشده است و ۲۲ درصد با میانگین بارش‌های نرمال کشور فاصله داریم.
به گفته رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی برخی استان‌ها همچون کهگیلویه و بویراحمد، یزد،‌ خوزستان، بوشهر، ایلام، چهارمحال و بختیاری، کرمانشاه  و کردستان بارندگی‌های نزدیک به نرمال و حتی بیش از نرمال را دریافت کرده‌اند و اختلاف بارندگی‌های آن‌ها نسبت به بلندمدت حتی کمتر از ۱۰ درصد است. به‌طور مثال بارندگی‌های کردستان تنها سه درصد کمتر از نرمال است، کهگیلویه و بویراحمد حدود ۸ درصد بیش از نرمال، خوزستان ۴ درصد بیش از نرمال و بوشهر ۳۵ درصد بیش از نرمال بارندگی داشته است.

کم‌بارشی‌های ماه‌های اخیر در ادامه بهار جبران می‌شوند؟
وی ادامه داد: استان‌های واقع در بخش‌های جنوبی فلات مرکزی همچون استان یزد، استان‌های همسایه زاگرس مرکزی مانند چهارمحال و بختیاری، لرستان، ایلام، کرمانشاه، خوزستان، نیمه‌شمالی و غربی فارس وضعیت خوبی دارند و بارندگی‌های آن‌ها در حد نرمال و حتی بیش از نرمال است اما مناطقی همچون بخش‌های شمالی، غرب و مناطق مرکزی، شمال شرق  و شرق کشور بارندگی‌هایی به مراتب کمتر از حد نرمال را تجربه کرده‌اند. به‌طور مثال تهران ۴۴ درصد کمتر از نرمال، خراسان رضوی ۵۱ درصد کمتر از نرمال و سیستان و بلوچستان ۴۵ درصد کمتر از نرمال بارش دریافت کرده‌اند. کاهش بیش از ۵۰ درصد بارندگی‌ها بسیار وضعیت نامناسبی است چرا که ما از نیمه اردیبهشت - که بازه زمانی اصلی برای دریافت بارندگی‌ها است - گذر کردیم و بارش قابل توجهی نیز از این پس وجود ندارد تا این کمبود بارش‌ها را جبران کند.
وظیفه با اشاره به کمبود شدید بارندگی‌ها در سال آبی جاری تاکید کرد: تا به امروز سیستان و بلوچستان تنها ۴۶ میلیمتر بارندگی دریافت کرده است که متوسط بلند مدت آن ۸۳ میلمتر است بنابراین این استان ۳۷ میلیمتر معادل با ۴۵ درصد کمبود بارش دارد. این کاهش بارندگی مربوط به میانگین کل استان است و مناطق شمالی سیستان و بلوچستان کم‌بارشی بیشتری را تجربه کرده‌اند. موضوع دیگری که در وضعیت این استان تاثیر دارد ورود آب از هیرمند است که با وارد نشدن آب به هیرمند، این مناطق تحت تاثیر خشکسالی شدید و استثنایی قرار می گیرند.
وی ادامه داد: استان تهران نیز با کم‌بارشی و کم‌آبی بسیار گسترده‌ای مواجه است و آب پشت سدهای استان تهران بسیار کمتر از حد ظرفیت سدها است و می‌توان گفت که تنها ۲۵ درصد آب دارند این درحالیست که اردیبهشت‌ماه با توجه به بالا رفتن دما، بارندگی و ذوب برف در ارتفاعات جزو پرآب‌ترین ماه‌ها محسوب می‌شود و استان‌ها باید در وضعیت مطلوبی باشند اما متاسفانه وقتی به رودخانه‌ها مراجعه می‌کنیم، شرایطی از حجم آبی را می‌بینیم که این شرایط در شهریورماه بر آن‌ها حاکم است که رودخانه‌ها به کمترین میزان حجم آبی می‌رسند. می‌توان گفت که بخش‌های غربی استان تهران به مراتب وضعیت بهتری نسبت به بخش‌های شرقی استان و سمنان و خراسان رضوی وضعیت بسیار بدتری نسبت به مناطق غربی کشور دارند.
رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی افزود: یقین داریم تا ابتدای مهرماه سال جاری با کمبود بارش‌ها در بخش‌های شمالی کشور، بخش‌های شمالی فلات مرکزی و نیمه‌شرقی کشور، شمال شرق و شمال غرب و استان تهران همچون روزهای گذشته با کم‌بارشی شدید مواجه خواهد بود. به‌طوری کلی در تهران، قزوین، سه استان ساحلی دریای خزر، اردبیل، آذربایجان شرقی و بخش‌های شمالی آذربایجان غربی، شرق استان تهران، سمنان، خراسان رضوی و خراسان شمالی وضعیت بسیار نگران کننده است بارندگی‌ها به دلیل اینکه در سومین سال خشکی و کم‌بارشی هستیم، به‌شدت کمتر از حد نرمال هستند.

وضعیت آبی مناسب زاینده‌رود نسبت به سال گذشته
وی ادامه داد: اثرات کم‌بارشی تقریبا همچون سال‌های گذشته و تنها تفاوت این است که طی سال گذشته حوزه زاینده رود مشکلات بسیار زیادی داشت اما امسال وضعیت زاینده رود، مناطق جنوب غرب و تا حدودی جنوب همچون بوشهر و فارس وضعیتی بهتر از سال گذشته دارند و بارندگی‌ بیش از نرمال و در حد نرمال دریافت کردند و مشکلات سال گذشته را ندارند.
رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی تاکید کرد: استان تهران، شمال شرق، شرق، بخش‌های شمالی کشور وضعیت بدتری نسبت به سال گذشته را تجربه می‌کنند. به‌طور مثال استان تهران حتی نسبت به سال گذشته نیز ۱۰ درصد کاهش بارندگی دارد چراکه حتی سال گذشته نیز سال کم‌بارشی بود. این استان باید سالانه به‌طور متوسط حدود ۲۸۰ میلیمتر بارندگی دریافت کند تا به امروز باید ۲۴۰ میلیمتر از بارندگی‌ها را دریافت می‌کردیم اما متاسفانه تاکنون تنها ۱۳۳.۷ میلیمتر بارندگی دریافت کردیم و این آمار نشان‌دهنده کاهش ۱۰۷ میلیمتری بارندگی‌ها نسبت به میانگین نرمال است که این بارندگی‌ها تا یک ماه آینده نیز جبران نخواهد شد.
وظیفه در پایان با تاکید بر آغاز فصل گرما و افزایش دما تصریح کرد: با نزدیک‌تر شدن به فصل تابستان گرم شدن هوا بسیار طبیعی است اما به‌ نظر می‌رسد که دمای هوا نیز نسبت به سال گذشته متفاوت‌تر باشد و هوا حتی گرم‌تر از سال گذشته شود که درچنین شرایطی شدت تبخیر و تعرق آب‌های در دسترس همچون آب پشت سدها و دریاچه‌ها زودتر تبخیر می‌شوند و نیاز آبی در فصل گرما نیز افزایش می‌یابد.
انتهای پیام/

پژوهشیار