ترجمه/

تورنتوی کانادا مسابقه کارآمدترین پروژه بهسازی ساختمان از نظر انرژی را برگزار می‌کند

1402/02/18 - 17:24 - کد خبر: 92004
تورنتو

نصر: تشویق شهروندان و معماران برای ساخت بناهای تاب‌آور، هوشمند و کربن‌خنثی یکی از خط‌مشی‌های جدید شهرهای پیشروی جهان در حوزه ساخت و ساز است و هر روز شاهد ابتکارات جدیدی در این حوزه هستیم.

 در همین ارتباط شهرداری تورنتوی کانادا اقدام به انتشار فراخوانی مبنی بر برگزاری چالش ارائه و اجرای بهترین پروژه بهسازی بنا برای دستیابی به کربن‌صفرترین ساختمان در این شهر کرده است.
از طریق این برنامه، وام‌هایی تا سقف 500 هزار دلار در اختیار هر کدام از هشت برنده این چالش قرار خواهد گرفت تا هزینه‌های طراحی و ساخت و ساز مورد نیاز برای دستیابی به حداکثر کاهش انتشار گازهای گلخانه ای را جبران کند.
بهسازی‌ها اهداف استراتژی اقدام اقلیمی از جمله هدف این شهر برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در سطح جامعه تا سال ۲۰۴۰ به صفر خالص را به پیش برده و به عنوان یک کاتالیزور برای تسریع بهسازی انرژیکی بناها در حمایت از ساختمان‌های خالص صفر موجود شهر عمل می‌کند.
بنا به اظهار نظر مسولان این شهر، انتشار گازهای گلخانه‌ای تورنتو باید در هفت سال آینده - تا سال ۲۰۳۰ - به نصف کاهش یابد تا به خط سیر مورد نیاز برای رسیدن به صفر خالص تا سال ۲۰۴۰ برسد. ساختمان‌ها بزرگترین منبع انتشار گازهای گلخانه‌ای در تورنتو هستند که تقریباً ۵۸ درصد از آنها را تولید می‌کنند که انتشار گسترده آنها، در درجه اول از سوزاندن گاز طبیعی برای گرمایش و آب گرم ناشی می‌شود.
شرکت‌کنندگان در این چالش در حال حاضر در حال نهایی کردن طرح‌های خود هستند. این فرآیند شامل یک کارگاه طراحی یکپارچه، مدل‌سازی انرژی، انتخاب نهایی اقدامات حفظ انرژی و محاسبات بازپرداخت است. برای واجد شرایط ماندن برای دریافت بودجه، شرکت‌کنندگان باید طرح نهایی را به شهرداری تحویل دهند تا تایید شود پروژه‌های پیشنهادی آن‌ها همه الزامات این چالش را برآورده می‌کند، از جمله:
- حداقل ۵۰ درصد کاهش در انتشار گازهای گلخانه‌ای ساختمان
- حداقل ۵۰ درصد کاهش در شدت مصرف کل انرژی
البته هدف شهرداری تورنتو از برگزاری این چالش پرهزینه تنها محدود به این هشت ساختمان نمی شود، بلکه آنها به دنبال دستیابی به الگویی بلندمدت و موفق برای دیگر ساختمان‌های این شهر هستند. بدین ترتیب که بهسازی‌ها تا اوایل سال ۲۰۲۵ تکمیل شده و پس از آن، این شهر مطالعات موردی جامعی را درباره تداوم مقاوم‌سازی‌ها، از جمله طرح‌های مقاوم‌سازی، صرفه‌جویی در هزینه‌ها، هزینه‌های پروژه و درس‌های آموخته شده، توسعه داده و به صورت عمومی منتشر خواهد کرد.
 جنیفر مک‌کلوی، معاون شهردار و رئیس کمیته زیرساخت و محیط‌زیست شهرداری تورنتو گفت که کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای از ساختمان‌ها در سراسر تورنتو بخش مهمی از استراتژی این شهر است و کاری است که تورنتو باید به سرعت برای مقابله با بحران آب‌وهوایی انجام دهد.

رضا عالش‌زاده
انتهای پیام/

پژوهشیار