معاون پارلمانی رئیس‌جمهور؛

لایحه تشکیل وزارت بازرگانی سه‌شنبه در مجلس بررسی می‌شود

1402/02/16 - 21:28 - کد خبر: 91858
سید محمد حسینی

نصر: معاون پارلمانی رئیس‌جمهور اعلام کرد: لایحه دوفوریتی تشکیل وزارت بازرگانی در جلسه علنی روز سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی بررسی می‌شود.

به گزارش نصر، «سید محمد حسینی» در نشست «بررسی چالش‌های تشکیل و عدم تشکیل وزارت بازرگانی» در دانشگاه خواجه نصیر که جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به عنوان موافق و مصطفی طاهری رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس و موسوی فرد هم به عنوان کارشناس اقتصادی و مخالف حضور داشتند، با بیان اینکه تشکیل وزارت بازرگانی اصلاً به‌معنای واردات و به ضرر تولید نیست، خاطرنشان کرد: با تشکیل وزارت بازرگانی، یک دستگاه پاسخگو می‌شود و این به نفع دولت و مجلس است.
معاون پارلمانی رئیس‌جمهور ادامه داد: در یک پژوهش انجام شده درباره یکصد کشور، ۵۰ کشور وزارت بازرگانی مستقل داشته‌اند.
حسینی گفت: در حال حاضر وزارت بازرگانی وزارت صمت است و و عمده وقت این وزارتخانه به بازار و قیمت کالا و موارد مشابه صرف شده و فرصت ندارد به مسائل دیگر برسد. ما می‌خواهیم سفره مردم را سامان دهیم و اینطور نیست که برای تشکیل وزارت خاص برای این کار، طی ۱۰ یا ۲۰ روز به جمع‌بندی رسیده باشیم بلکه دارای سابقه ۱۲ ساله است.
وی ادامه داد: از سال ۱۳۹۰ که وزارت صمت شکل گرفت با اشکالات فراوانی مواجه بوده است و در اصل یک ادغام واقعی و بی اشکال نبوده و صرفا چند دستگاه در کنار هم قرار گرفته اند و اینکه گفته می شود هنوز بعد از گذشت بیش از ۱۰ سال از ادغام، شرح وظایف مربوط به آن نوشته نشده است معلوم می شود که اشکالات جدی دارد که لازم است بدون تعصب در آن تجدید نظر اعمال شود.
حسینی با اشاره به سخنان مخالف تفکیک وزارت صمت مبنی بر اینکه ادغام اشکال نداشته و صرفا تنظیم بازار به شیوه سنتی دارای اشکال است گفت: سخن نماینده مخالف در شرایطی است که دولت الکترونیک بطور کامل در همه بخش‌های کشور حاکم باشد اما الان در شرایطی هستیم که اگر حضور و بازدید میدانی نباشد بسیاری از امور معطل می ماند ضمن اینکه وقتی در طول کمتر از ۶ سال ۷ وزیر و سرپرست در راس این وزارتخانه قرار گرفته اند نشان از تصمیم نادرست ادغام است و نمی شود گفت که همه آنها ناتوان بودند.
معاون پارلمانی رئیس جمهور با تاکید بر اینکه دولت مردمی بدنبال رفع موانع حوزه تولید و ایجاد جهش تولید است اظهارداشت: دولت مصمم است در کنار حمایت از بخش تولید، در حوزه بازرگانی و بازار نیز نظم و انضباط وجود داشته باشد. در ۲۰ ماه گذشته بخش زیادی از وقت رئیس جمهور و دولت، صرف جلسات تنظیم بازار شده است اما همچنان شاهد تداوم مشکلاتی هستیم که باید تدابیری اتخاذ شود که اشکالات موجود بصورت ریشه ای حل و فصل شود.
معاون رئیس جمهور در امور با مجلس گفت: بحث تشکیل وزارت بازرگانی از دولت قبل مطرح بود و مقدمات آن در مجلس انجام شده بود و این دولت با نظر رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس مبنی بر آمادگی مجلس شورای اسلامی برای نهایی کردن طرح تشکیل وزارت بازرگانی، با طرح نمایندگان مجلس در این خصوص موافقت کرد اما با توجه به عدم اقدام منجر به نتیجه در این زمینه، بحث لایحه ایجاد سازمان بازرگانی و تنظیم بازار به مجلس تقدیم گردید که با دو فوریت آن مخالفت شد تا اینکه به دنبال نامه رئیس مجلس به رئیس جمهور، لایحه تشکیل وزارت بازرگانی در هیات وزیران تصویب و به مجلس ارائه گردید لذا تشکیل این وزارتخانه موضوعی آنی و خلق الساعه نبود و از پشتوانه کارشناسی لازم برخوردار است.
حسینی افرود: دولت بر این باور است که باید انسجامی در بخش تنظیم بازار و کنترل قیمت وجود داشته باشد و لازم است متولی خاصی در این حوزه پاسخگو باشد ضمن اینکه چون بخش زیادی از وقت دو وزارتخانه وزارت صمت و جهاد کشاورزی مصروف موضوع تنظیم بازار شده است عملا از وظیفه تولید بازمانده اند که در صورت تفکیک می توانند با فراغ بال و فرصت بیشتری به حوزه تولید بپردازند.
حسینی با تاکید بر اینکه دولت با جدیت بدنبال سامان بخشیدن به معیشت و سفره مردم است گفت: هدف اصلی دولت این است که حوزه تولید تقویت شده و آسیب نبیند و همزمان شاهد تحول در حوزه صنعت، بخش دانش بینان، کشاورزی و معدن باشیم و وزرای مربوطه با فرصت بیشتری موانع جهش تولید را برطرف کرده و زمینه رشد و شکوفایی آن را فراهم سازند.
معاون پارلمانی رئیس جمهور با اشاره به اهمیت توجه به حوزه تجارت خارجی گفت: امروز در سایه تعامل گسترده دولت با همسایگان و کشورهای منطقه سطح و حجم روابط خارجی کشورمان در حال افزایش است و لازم است شرایطی فراهم باشد که در این بازار بزرگ حضور فعال و موثری ایفا کنیم.
حسینی گفت: با توجه به اینکه در عمل نابسامانی و هماهنگی‌های در مدیریت امور بازار وجود داشته است لذا دولت بر اساس تجربه و نظرات کارشناسی به این جمع بندی رسیده است که تشکیل وزارت بازرگانی مفید و موثر است و تجربه بالاتر از تئوری است. اینکه مجلس همزمان استیضاح وزیر صمت و جهاد کشاورزی را دنبال می کند نشاندهنده آن ست که نتوانستند انتظارات را برآورده سازند لذا تجدید نظر در تصمیمی که بیش از ۱۰ سال پیش برای ادغام گرفته شده است ضروری است.
معاون رئیس جمهور خاطرنشان کرد: نتیجه یک پژوهش علمی نشان داد که در یکصد کشور دنیا ۵۰ کشور وزارت بازرگانی مستقل وجود دارد ضمن اینکه کشور ما در شرایط ویژه و تحریم های ظالمانه قرار دارد لذا ضرورت دارد تمرکز بیشتری به بخش بازرگانی داشته باشیم.
وی با تاکید بر اینکه برخلاف نظر مخالفین تشکیل وزارت بازرگانی دولت با تشکیل وزارت بازرگانی به دنبال واردات نیست گفت: تلاش دولت برآن است با رفع موانع تولید و تشکیل این وزارتخانه با جدیت ایجاد شرایط لازم برای جهش تولید را پیگیری کند.
حسینی با بیان اینکه سابقه نشان داده است ادغام وزارتخانه و سازمان‌های دولتی در کشور، تجربه ناموفقی بوده است که باید تجربه مفید مورد توجه قرار بگیرد.
معاون رئیس جمهور با بیان اینکه سابقه نشان داده است ادغام وزارتخانه و سازمان های دولتی در کشور، تجربه ناموفقی بوده است گفت: باید تجربه مفید مورد توجه قرار بگیرد.
انتهای پیام/

پژوهشیار