رئیس دانشگاه تبریز:
شهید مطهری آینه تمام نمای معلمی بود
1402/02/16 - 14:30 - کد خبر: 91828
نصر: رئیس دانشگاه تبریز با بیان اینکه شهید مطهری آینهی تمام نمای معلمی بود، افزود: شهید مطهری توسط افراد کج اندیشی به شهادت رسید که قدرت تشخیص حق و باطل را نداشته و به ناحق نام خود را گروه فرقان گذاشته بودند.
به گزارش نصر، صفر نصرالهزاده در آئین گرامیداشت مقام شامخ معلم و تجلیل از اساتید نمونهی دانشگاه تبریز با بیان اینکه شغل انبیاء بودن، معلمی را به یک شغل سخت تبدیل کرده است، اظهار کرد: اطلاعات علمی و دانش، تنها بخشی از معلمی است و ویژگیها و خصوصیات اصلی این شغل عبارت است از فنّ بیان، قدرت ارائهی خوب، تحلیل، جذب مخاطب، صداقت، پختگی و در کل ویژگیهایی که بتواند برای طفل گریزپا زمزمهی محبت باشد.
وی ادامه داد: شهید مطهری حائز تمامی این ویژگیها بود چراکه این شهید بزرگوار بارها مورد تحسین استاد خود علامه طباطبایی قرار گرفته بود و حتی امام خمینی(ره) نیز در خصوص این شهید فرموده بودند «او حاصل عمر من است».
بهبود شرایط نابسامان مالی دانشگاه تبریز در سال نخست مدیریت جدید
رئیس دانشگاه تبریز در ادامه با اشاره به وضعیت مالی دانشگاه در زمان روی کار آمدن مدیریت جدید دانشگاه، گفت: در ابتدای این بخش از صحبتهایم باید تاکید کنم که مقصود ما از بیان این آمار و ارقام، نادیده گرفتن زحمات مدیریتهای قبلی نیست چراکه هر گروه و مجموعهای که مسئولیتی برعهده داشته، باتوجه به شرایط موجود تمام توان خود را به کار بسته تا دانشگاه پیشرفت کند.
وی ادامه داد: ما در شرایطی مسئولیت دانشگاه را برعهده گرفتیم که تنها یک میلیارد تومان در حساب دانشگاه وجود داشت و شاهد مقدار بسیار زیادی بدهی بودیم. لذا در ابتدای کار خود سعی کردیم وضعیت مالی دانشگاه را سامان ببخشیم و خوشبختانه در سال ۱۴۰۰ در بحث جذب بودجه تقریبا موفق بودیم و توانستیم بخشی از بدهیهای دانشگاه را بپردازیم.
نصرالهزاده یادآور شد: حدود ۱۰۲ میلیارد تومان بدهی نیز در اوایل سال ۱۴۰۱ پرداخت کردیم که اگر این بدهیها وجود نداشت، قطعا ما این مبلغ را صرف کارهای توسعهای دانشگاه میکردیم، ولی ما خودمان را متعهد به پرداخت حق و حقوق مردم میدانستیم چراکه اساتید و کارکنان سرمایههای اصلی دانشگاه هستند.
افزایش ۴۰ میلیارد تومانی درآمد اختصاصی دانشگاه در سال ۱۴۰۱
وی با اشاره به پرداخت تمامی بدهیهای دانشگاه تا پایان سال ۱۴۰۱، گفت: خداوند را شاکر هستیم که توانستیم دانشگاه را بهلحاظ مالی روی پای خود نگه داریم و در نتیجهی این اقدامات موفق شدیم در سال گذشته میزان ۴۰ میلیارد تومان افزایش درآمد اختصاصی داشته باشیم.
رئیس دانشگاه تبریز همچنین در خصوص برنامهی راهبردی دانشگاه و اجرای تمامی فعالیتهای دانشگاه بر اساس این برنامه اظهار کرد: برنامهی راهبردی اساس و مبنای تمامی کارهای ما میباشد و در آیندهای نزدیک مرکزی را تأسیس خواهیم کرد که مسئولیت سنجش میزان عملکرد واحدهای مختلف دانشگاه براساس برنامهی راهبری را برعهده میگیرد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به طرح تحول در آموزش دانشگاه و تشریح سرفصلها و موضوعات این طرح مهم، گفت: این طرح در ۱۰ سرفصل مهم و حدود ۵۰۰ صفحه تهیه شده که شامل تمامی ابعاد مسائل آموزشی دانشگاه و براساس همان برنامهی راهبری دانشگاه میباشد و ما مطمئن هستیم که طرح تحول در آموزش دانشگاه میتواند تاثیر بسزایی در بالابردن اعتبار دانشگاه ایفا کند. چراکه بخش اعظمی از اعتبارات دانشگاهها براساس بالابودن کیفیت آموزشی محقق میشود.
اساتیدی که در جریان اغتشاشات کلاسها را تعطیل نکردند، مایهی افتخار دانشگاه هستند
نصرالهزاده در ادامه با تقدیر از تمامی اساتیدی که در برگزاری کلاسهای درس بهصورت حضوری در ایام اغتشاشات سال گذشته همکاری کردند، خاطرنشان کرد: اساتیدی که در جریان اغتشاشات سال گذشته، نهایت همکاری را انجام داده و با برگزاری کلاسها بهصورت حضوری اجازه ندادند دانشجویان از تحصیل عقب بیفتند، مایهی افتخار دانشگاه هستند و ما فقط با خدمت شبانهروزی به این اساتید و سایر کارکنان دانشگاه میتوانیم پاسخ این کار بزرگ آنها را بدهیم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تخصیص اعتبار ۲۰۰ میلیارد تومانی به دانشگاه تبریز در جریان سفر رئیس جمهوری به آذربایجان شرقی، گفت: این اقدام در طول تمامی دولتهای گذشته بیسابقه بوده که بخشی از این اعتبار تاکنون جذب شده و مابقی نیز در سال جاری جذب خواهد شد.
وی با تأکید بر اینکه مدیریت دانشگاه از هیچ کوششی در فراهم کردن بستر حمایت از اساتید، کارکنان و دانشجویان دانشگاه دریغ نمیکند، گفت: هدف اصلی ما این است که قبل از اینکه پرسنل دانشگاه درخواستی از ما داشته باشند، نیازهای آنها را تأمین کنیم.
خبرهای خوبی در خصوص مسکن اساتید و کارکنان در راه است
نصرالهزاده در خصوص بحث مسکن اساتید و کارکنان دانشگاه نیز اظهار کرد: ما در طول سالیان گذشته جزو دانشگاههای پیشرو در بحث تأمین مسکن اساتید و کارکنان دانشگاه بودیم و حتی این موضوع را نیز مصّرانه در هیأت امنای دانشگاه نیز مطرح کردیم اما شرایط به گونهای رقم خورد که متأسفانه اهداف ما محقق نشد اما خوشبختانه اکنون به نقطهای رسیدهایم که تلاش میکنیم با همکاری وزارتهای علوم، تحقیقات و فناوری و راه و شهرسازی، زمینهای دانشگاه را در اختیار اساتید و کارکنان قرار دهیم و باتوجه به تأکید مقام عالی وزارت بر تلاش همه جانبه برای تأمین مسکن اساتید و کارکنان دانشگاه، خبرهای خوبی در خصوص مسکن اساتید و کارکنان در راه است.
وی همچنین با اشاره به ارتقاء رتبهی دانشگاه تبریز در نظامهای رتبهبندی ملی و بین المللی در سال گذشته، یادآور شد: تعداد واحدهای فناور و شرکتهای دانش بنیان از ۶۲ شرکت در سال ۱۴۰۰ به ۱۰۰ شرکت در سال گذشته رسید و برنامهریزی ما برای سال ۱۴۰۲ افزایش این تعداد به ۲۰۰ شرکت است و در سطح دانشکدهها نیز مراکز رشد را ایجاد خواهیم کرد.
رئیس دانشگاه تبریز با اشاره به کسب رتبهی نخست توسط این دانشگاه در بحث جذب دانشجویان خارجی در سال ۱۴۰۱، تاکید کرد: افزایش تعداد دانشجویان خارجی از ۶۴۰ دانشجو به یک هزار و ۵۰۰ دانشجو و همچنین کسب رتبهی نخست در امور کنسولی و ساماندهی دانشجویان خارجی منجر به اخذ جایزهی ثریا توسط دانشگاه تبریز شد که این جایزه به دانشگاههای سرآمد در جذب دانشجویان خارجی داده میشود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص بحث دیپلماسی علمی نیز گفت: توافقات خوبی با کشورهای عراق، ترکیه و ارمنستان انجام دادهایم و سعی ما این است که تک تک این توافقات را اجرا کنیم و اخیرا نیز به همراه ۱۲ کشور دیگر در اجلاس رؤسای دانشگاهها در روسیه شرکت کردیم که یک توافق خوب نیز در روسیه امضا شد.
نصرالهزاده در خاتمه تکمیل طرحهای عمرانی نیمهتمام را یکی از برنامههای مهم دانشگاه در سال جاری عنوان کرد و افزود: ما در سال گذشته سعی کردیم از اماکن راکد دانشگاه نهایت استفاده را ببریم و امسال نیز همهی سعی خود را برای تکمیل طرحهای نیمه تمام از جمله افتتاح سلف سرویس مرکزی دانشگاه به متراژ ۹ هزار متر مربع، تکمیل خوابگاه متأهلی بعد از گذشت۱۰ سال از آغاز این طرح، احداث مرکز تحصیلات تکمیلی دانشکدهی مکانیک و سایر طرحهای نیمهتمام دانشگاه به کار خواهیم بست.
انسان بهعنوان گوهر اساسی خلقت همیشه نیازمند تربیت است
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای آذربایجان شرقی نیز طی سخنانی گفت: اصلی ترین علت تفاوت و جایگاه والای معلمی در مقایسه با سایر شغلها این است که در شغلهای دیگر وقتی وظیفهی فرد نسبت به شغلش به پایان میرسد، دیگر مسئولیتی بر آن شخص وارد نیست اما در معلمی، افراد بعد از پایان انجام وظیفه، بازهم مسئولیت تعلیم و تربیت را برعهده دارد. در واقع میتوان گفت انتهای وظیفه در سایر مشاغل، ابتدای مسئولیت در معلمی است.
حجت الاسلام محمد انوری ادامه داد: یک معلم حتی بعد از بازنشستگی نیز مسئولیت تعلیم و تربیت انسانها را برعهده دارد چراکه انسان بهعنوان گوهر اساسی خلقت همیشه نیازمند تربیت است و خداوند این مسئولیت سنگین را برعهدهی انبیاء و اوصیا و تمامی کسانی که راه و منش انبیاء را درپیش گرفتهاند، قرار داده است.
حل مسائل یا حل مشکلات؟ / ضرورت استفاده از نظریه و دانش اساتید دانشگاه
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به گلایهی بسیاری از اساتید دانشگاه در خصوص عدم استفاده از دانش و تفکر آنها در حل مسائل مهم کشور، گفت: بسیاری از اساتید از ما سوال میکنند که «چرا علی رغم تمامی پیشنهاداتی که از سوی آنها داده میشود، مسئولین کشور از این پیشنهادات استفاده نمیکنند؟». در پاسخ به این سوال باید به جملهی دکتر داوری اردکانی فیلسوف مطرح کشورمان اشاره کنم که این فیلسوف گفته است «ایران کشوری مملو از مشکل است هیچ مسالهای ندارد».
وی خاطرنشان کرد: متأسفانه کسانی که کشور را اداره میکنند، تنها به فکر حل مشکلات هستند و کسی به دنبال حل مسأله نیست و طبیعتا اساتید دانشگاه در زمان حل مسائل میتوانند به کشور کمک کنند و برای حل مشکلات هیچ نیازی به تفکر و نظریه نیست.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای آذربایجان شرقی تأکید کرد: اگر ما واقعا معتقد به این موضوع هستیم که اگر اساتید نقش واقعی خود را ایفا نکنند، کشور نیز پیشرفت نخواهد کرد، باید برای حل مسائل مختلف کشور از فکر و نظریههای اساتید دانشگاه بهره ببریم.
وی خطاب به دکتر منادی نمایندهی مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی گفت: برداشت من از وظیفهی مجلس شورای اسلامی این است که مجلس باید به فکر حل مسائل باشد نه حل مشکلات. چراکه حل مشکلات یک کار ابتدایی بوده و کار اصلی حل مسائل مهم کشور است.
نباید تمرکز اساتید برروی رفع محرومیتهای ابتدایی و سطح پایین باشد
حجت الاسلام انوری در ادامه با بیان اینکه رنج محرومیت از ابتدا با انسان همراه بوده و در سطوح مختلف وجود دارد، یادآور شد: ابتدایی ترین سطح محرومیت شامل نیازهایی چون غذا، پوشاک، مسکن، حقوق و... است اما سطوح بالاتری از محرومیت نیز وجود دارد که شامل محبت و احترام میباشد. ما نباید کاری کنیم که سطح محرومیت قشر دانشگاهی به سطوح ابتدایی و مادی تنزل پیدا کرده و ما حل این موضوعات را برای خود افتخار تلقی کنیم. نباید تمام تمرکز یک استاد دانشگاه بر روی حل موضوع مسکن و سایر مادیات باشد.
وی در خاتمه خاطرنشان کرد: اساتید دانشگاه باید برای رسیدن به سطوح بالاتر تلاش کنند و هیچ دغدغهای بابت سطوح ابتدایی محرومیتها داشته باشند.
دانشگاهها باید به فکر حل مسائل باشند
نمایندهی مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی نیز طی سخنانی اظهار کرد: دانشگاهها باید به فکر حل مسائل باشند چراکه دانشگاه محل دانش و علم است. اکنون حدود ۸ هزار شرکت دانش بنیان در سطح کشور فعالیت میکنند که اگر فرض کنیم هر شرکت حداقل یک مسأله را حل کند، درواقع ۸ هزار مسأله در کشور حل میشود که کار بسیار بزرگی است.
انتقال مسئولیت مهدهای کودک از بهزیستی به آموزش و پرورش
علیرضا منادی ادامه داد: مجلس شورای اسلامی چهار اقدام اساسی در بحث آموزش کشور انجام داده است. اولین موضوع بحث انتقال مسئولیت آموزش کودکان تا شش سال از بهزیستی به آموزش و پرورش است که بعد از سالها امروز شاهد هستیم که مهدهای کودک زیر نظر آموزش و پرورش فعالیت میکنند.
اجرای طرح رتبهبندی و افزایش ۳ الی ۶ میلیونی حقوق معلمان
وی ادامه داد: دومین اقدام مجلس در امر آموزش، بحث رتبه بندی معلمان بود که بعد از سالها، اجرا شد و اکنون شاهد رتبهبندی معلمان هستیم تا تفاوت بین یک معلم جدید الورود با معلمی که ۲۰ سال سابقه دارد مشخص شود. ما در بحث رتبه بندی معلمان -که ۵۰ همت اعتبار را به خود اختصاص داد- دو هدف اصلی را دنبال میکنیم که هدف اول ارتقاء سطح کیفی آموزش از طریق افزایش رقابت بین معلمان و دومین هدف بالابردن شأن و منزلت معلمان است. اکنون با اجرای این طرح، حقوق معلمان از ۳ الی ۶ میلیون تومان افزایش یافته است.
اختصاص ۶۰ همت اعتبار برای قانون همسانسازی
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، اجرای قانون همسانسازی حقوق اعضای هیأت علمی دانشگاهها را سومین اقدام مهم مجلس برشمرد و افزود: با پیگیریهای انجام شده و علیرغم تمامی مخالفتهایی که وجود داشت، شاهد افزایش ۶۰ درصدی حقوق اساتید دانشگاهها هستیم که ۳۰ درصد در دولت قبل و ۳۰ درصد نیز در این دولت اعمال شده است. اعتبار اختصاص یافته به این قانون نیز حدود ۶۰ همت است.
منادی، قانون جهش تولید دانشبنیان را چهارمین و مهمترین اقدام مجلس شورای اسلامی در بحث آموزش برشمرد و یادآور شد: با اجرای این قانون تمامی موانع شرکتهای دانشبنیان اعم از مشکلات بانکی، بیمهای، مالیاتی و... از میان برداشته شد و درواقع میتوان گفت شاه بیت این قانون، صدور مجور برای اساتید در ثبت شرکت دانش بنیان بود.
دانشگاه تبریز باید علمدار رشد علمی کشور باشد
وی در خاتمه ضمن تبریک انتخاب پرویز آژیده و محمدرضا پورمحمدی دو عضو هیأت علمی دانشگاه تبریز بهعنوان اساتید نمونهی کشوری، تاکید کرد: همهی ما باید تلاش کنیم تا با تبدیل علم به ثروت، به جایگاه در نظرگرفته شده در افق ۱۴۰۴ در منطقه برسیم و دانشگاه تبریز نیز بهعنوان علمدار رشد علمی کشور نقش خود را در رسیدن به این هدف ایفا کند.
آئین گرامیداشت مقام شامخ معلم و تجلیل از اساتید نمونهی دانشگاه تبریز با حضور رئیس، اعضای هیأت رئیسه، اساتید و کارکنان دانشگاه تبریز، مسئول نمایندگی نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاههای آذربایجان شرقی و رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در تالار وحدت دانشگاه تبریز برگزار شد.
در پایان این مراسم اساتید نمونهی بازنشسته و فعال، کارشناسان آزمایشگاهها و همچنین کارشناسان آموزش مورد تجلیل قرار گرفتند.
انتهای پیام/