خبر/

تعیین قیمت خودروهای مونتاژی و چند ابهام

1402/02/16 - 12:12 - کد خبر: 91803
بازار خودرو

نصر: سخنگوی شورای رقابت توضیحاتی را در مورد تعیین قیمت خودروهای مونتاژی ارائه کرد.

به گزارش نصر، اسماعیل شجاعی با ابراز امیدواری از مشخص شدن قیمت خودروهای مونتاژی در جلسه امروز شورای رقابت اظهار کرد: یکی از دلایل تاخیر اعلام قیمت خودروهای مونتاژی این بود که مبنای دستورالعمل شورا در ۱۱ بهمن سال گذشته ارائه شد درحالی که باید تغییرات اخر سال لحاظ می‌شد، به همین دلیل این موضوع نیاز به وقت و دقت دارد. اگر امروز اطلاعات کامل از سازمان حمایت ارائه شود احتمال دارد قیمت خودروهای مونتاژی نهایی شود.
وی به این سوال که پیش از این اعلام شده بود ممکن است قیمت خودروهای مونتاژی کاهشی باشد، آیا همچنان احتمال این موضوع وجود دارد یا خیر، پاسخ داد: هنوز اطلاعات کامل به شورا ارائه نشده است و مشخص نیست کاهش قیمت داشته باشیم یا خیر اما زمانی که چارچوبی تعیین می‌شود هر تغییری اتفاق می‌افتد، چه کاهش قیمت چه افزایش قیمت باید طبق آن چارچوب باشد.
سخنگوی شورای رقابت همچنین به این سوال که اگر قیمت خودروهای مونتاژی طبق دستورالعمل شورا کاهش پیدا کند، پول‌ها به خریداران عودت داده می‌شود یا خیر نیز پاسخ داد: هنوز مشخص نیست، شورا باید در این مورد تصمیم‌گیر کند. به طور کلی این موضوع به اطلاعات شفاف نیاز دارد و تصمیم‌گیری باید به گونه‌ای باشد که نه مصرف‌کننده و نه تولیدکننده دچار مشکل نشوند.

ماجرای قیمت‌گذاری خودروهای مونتاژی چیست؟
بر اساس این گزارش، پس از آنکه قیمت کارخانه‌ای خودروهای داخلی توسط شورای رقابت تعیین تکلیف شد، این شورا در بیانیه‌ای اعلام کرد که قیمت خودروهای مونتاژی را هم اعلام خواهد کرد. از آن زمان تاکنون این موضوع در جلسات شورای رقابت بررسی نشده و هنوز به نتیجه نرسیده است.
این درحالی است که برخی شرکت‌های خودروساز محصولات عرضه شده در طرح فروش یکپارچه خودروها را با اعمال افزایش قیمت فاکتور یا قیمت جدید اعلام کرده‌اند و در این راستا حدود دو هفته قبل رئیس سازمان حمایت طی نامه‌ای به شرکت‌های خودروسازی آرین پارس موتور، ایلیا، بهمن موتور، کرمان موتور، مدیران خودرو، فردا موتور، مکث موتور و نورا موتور پارس بر ممنوعیت افزایش قیمت خودروهای مونتاژی قبل از تعیین تکلیف این موضوع از سوی شورای رقابت تاکید کرد.
همچنین وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز این موضوع غیر قانونی بودن اعمال افزایش قیمت پیش از اعلام مصوبه شورای رقابت و اعلام قیمت توسط سازمان حمایت را تایید و اعلام کرده است: با توجه به اینکه طبق اعلام شورای رقابت، ممکن است قیمت برخی خودروهای مونتاژی کاهش نیز داشته باشند، شرکت‌ها باید مبالغ مازاد دریافتی (اخذ شده از مشتریان طرح یکپارچه با اولویت نزدیک) را عودت دهند. 
انتهای پیام/

پژوهشیار